Hidup Ini Kena Redho

 Hari ini di pusat hemodialisis ada dua pesakit baharu, seorang lelaki dan seorang lagi wanita datang untuk dapat jadual rawatan. 

Foto: Sumber Google


Pesakit lelaki telah diarah buat dialisis dua bulan lalu tapi masih menangguhkan rawatan sebab belum ada tanda-tanda bengkak kaki dan kencing masih bersih. 


Saya tanya kreatinin berapa dia jawab 600 lebih. Kata isteri suaminya masih bertenaga dan mampu naik basikal untuk riadah. 


Wanita itu masih muda datang dengan adik beradiknya. Tiup telah dipasang pada leher secara kecemasan. Mereka terkejut bila saya beritahu masih mampu berpuasa sejak lima tahun lepas dan tahun sudah masuk hari ketujuh. 


Sebagai pesakit, saya nasihatkan kepada mereka jika telah berada keadaan begini jangan dengar cakap orang yang tiada pengalaman sebagai pesakit atau keluarga pesakit. Jangan terperangkap dengan dakwaan apa-apa ubat kononmya boleh memberhentikan rawatan dilaisis kecuali tukar buah pinggang, itu pun jika ada penderma. 


Selebihnya ialah tawakal kepada Allah jika buat dialisis kita akan mati juga kalau tidak buat pun kita akan mati juga. Jaga emosi dan keluarga kena beri sokongan. Jangan hanya pasrah itu mungkin hukumnya meminta mati, haram!


Pada hemat saya nasihat Dr Rafidah Abdullah pakar buah pinggang di Hospital Putrajaya perlu diambil berat,  ialah tidak buat dialisis tidak mengapa tapi jangan sudah tenat datang kembali kepada doktor!


#raai

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah