Perhimpunan Mantan Warga Kampung Sungai Batang | Kini Beris Jaya

Asalnya kami ingin mengadakan secara kecil-kecilan dengan menjemput rakan-rakan Facebook yang merantau untuk berkumpul di Tasik Beris. Mereka adalah anak-anak jati Sungai Batang. Namun sambutannya diluar dugaan apabila terdapat sambutan dari kalangan masyarakat Beris Jaya, maka telah mengubah menjadi satu perhimpunan sebegini. Demikian antara ucapan Prof Madya Dr Chek bin Derasid ketika memberikan ucapan alu-aluan di Majlis Perhimpunan Mantan Warga Kampung Sungai Batang pada petang 28 Disember 2013 yang lalu. 




Beliau yang kini merupakan salah seorang warga akademik di Universiti Utara Malaysia yang juga alumni UKM, melahirkan rasa gembira dengan sambuatan yang diluar dugaan itu. Dr Chek juga berharap dengan wujudnya perhimpunan sebegini maka akan dapatlah dilahirkan sebuat kelab atau persatuan yang mampu menganjurkan beberapa aktiviti yang memberikan faedah kepada warga Beris Jaya.

Setiusaha Pengerusi Jawatankuasa Kampung Beris Jaya Tuan Haji Rahman Ahmad, pula dalam ucapan perasmiannya melahirkan rasa syukur kerana kini masyarakat di situ telah mengecapi beberapa kejayaan setelah berpindah ke tempat baharu sejak sepuluh tahun lalu. Beliau menyeru agar penduduk menjaga keharmonian dan menjaga perpaduan agar dapat hidup dalam keadaan lebih selesa. Haji Rahman juga melahirkan rasa gembira kerana kebanyakkan tuntutan mereka sebelum berpindah sepuluh tahun dulu telah dipenuhi oleh kerajaan.

Kampung Sungai Batang yang teletak 15 km dari pekan Sik telah dibangunkan menjadi Tasik Beris sejak tahun 2000. Penduduk di situ telah dipindahkan ke sebuah penempatan baru di Beris Jaya. 




Tasik Beris mempunyai keluasan tadahan air 116 km persegi ini siap sepenuhnya pada tahun 2004. Mempunyai ketinggian air paras maksimum 86.4 meter paras biasa 84.0 meter berfungsi untuk bekalan air sekitar Kedah dan Pulau Pinang dan kawalan banjir. Tasik Beris ini telah terkenal sebagai pusat pelancongan di Daerah Sik. Terdapat sebuah ladang anggor yang menjadi tumpuan setiap musim cuti hujung minggu atau cuti sekolah.

Seperti di kebanyakkan tempat Sungai Batang suatu masa dulu jauh dari pembangunan. Pekerjaan utama meraka adalah pertanian. Namun arus pembangunan menyaksikan perubahan pada kehidupan masyarakatnya. Ramai anak-anak kampung ini telah berjaya samaada di peringkat daerah, negara dan antarabangsa. 

Oleh itu perhimpunan yang telah diadakan dengan cacatan sejarah pada 28 Disember lepas pada hari Sabtu telah menyaksikan kehadiran anak-anak kampung itu untuk memikirkan program akan datang.

Haji Hassan Rejab salah seorang bekas Pengerusi Jawatankuasa Kampung Sungai Batang suatu ketika dulu adalah antara wagamas yang hadir tidak dapat menyembunyikan perasaan gembiranya tentang perhimpunan ini. Ketika diberi peluang berucap, Haji Hassan mengesahkan bagaimana azabnya zaman dahulu. Perhubungan dengan dunia luar begitu terbatas. Tiada letrik dan talian telefon. Beliau menceritakan bagaimana di bulan Ramadan mereka harus keluar ke Pekan Sik untuk mendapatkan berita permulaan ibadah puasa dan menyambut Aidilfitri.

Beberapa aktiviti telah diadakan pada perhimpunan ini disamping itu ada manta warga Sungai Batang yang hadir menikmati keindahan Tasik Beris disamping menerima tiupan angin petang.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah