Halalkah...?

Mendarat sahaja saya dan rakan-rakan di jeti Pulau Ketam, kami bertemu dengan restoran makanan laut. Saya singgah di sebuah restoran. Bau harum telur menyemarakan aroma. Memang sedap. 

Kata tukang masak restoran itu, makanan tersebut ialah Lala (sejenis makanan laut seperti kerang atau siput). Campuran telur, tauge dan tepung ubi. Kalau dilihat pada cara masakannya memang menaikkan selera.

Saya sekadar bertanya, "halal ke". Tukang masak itu bertanya kepada pembantunya seorang wanita Indonesia. Wanita itu sekadar tersenyum,. Saya terfikir, faham ke tidak wanita cina dan Indonesia itu status halal makanan mereka. 

Ada pekedai memberitahu kepada saya bahawa " Melayu boleh makan ini ....". Saya sekadar tersenyum.

Terdapat kedai yang melekatkan ayat بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ dan kalimah. Kedai itu menjual nasi campur dan penjaganya ialah wanita Indonesia. 

Apa yang ingin saya bangkitkan di sini ialah kefahaman orang bukan Islam tentang status halal masih samar-samar dan saya fikir pihak-pihak berkaitan boleh mengambil bahagian dalam dakwah begini. 

Memanglah mudah sahaja kita boleh mengambil keputusan untuk tidak pergi ke sana atau tidak menjamah sahaja makanan itu. Namun apa yang saya kuatirkan ialah bagi mereka yang tidak mahu memikirkan terlalu mendalam soal halal haram, akhirnya bedal sahaja janji sedap.

< Pautan yang berkiatan >

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah