Apa boleh buat

14 Disember setelah membuat keputusan nak balik Kedah untuk majlis reunion sekolah, saya membuat keputusan hendak menggunakan KTM. Kerana dah lama tak naik keretapi antara bandar maka saya membuat cadangan itu dan ke KL Senteral. Saya keciwa kerana tiket untuk perjalanan 15 Disember telah habis.

Menyusuri laluan LRT saya ke Pudu Central (sebelum ni Pudu Raya) bersama isteri. Kalau ke Kuala Lumpur sebenarnya saya lebih selesa naik keretapi eletrik sahaja. Teruja juga bila masuk sahaja Pudu Central isteri saya menjadi macam "rusa masuk kampung" (termasuk saya...).

Keratan akhbar tulisan saya.

Apa istimewanya Pudu Central (PC) sehinggakan kami teruja. Pertama di sinilah berputiknya hubungan kami berdua yang membawa ke jinjang pelamin! Kedua di PC lah tempat saya menghantar dia balik kampung setiap kali nak balik ke Muar. Ketika, PC telah mengubah warna kehidupan Pudu Raya (PR).

Sebelum ini. Saya pernah menulis dalam Watan sekitar tahun 1980an mengenai PR. Saya kagum dengan PR waktu itu kerana ia adalah pusat himpunan rakyat seluruh negara ketika hendah pulang ke kampung.

Namun saya pernah hilang keyakinan kepada PR setelah dua peristiwa berlaku keatas diri saya. Pertama ialah ketika hendak membeli nasi lemak, sedang memilih lauk melintas seekor tikus di celah-celah timun, ikan bilis dan sambal nasi lemak. Hilang nafsu makan saya pagi tu.

Peristiwa kedua ialah ketika membuat tinjauan kualiti makanan bersama seorang pelajar siswazah UKM ke PR. Saya bersama beliau dan seorang anggota kesihatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Hasil ujian keatas makanan di PR mendapati tinggi sangat kandungan plumbum. Selepas itu saya agak kuatir untuk menjamah makanan yang tidak ditutup ketika berurusan di PR.

Kunjungan saya ke PC pada 14 Disember mengubah pandangan negetif saya sebelum ini. PC berada pada tahap global kerana mempunyai kemudahan yang begitu baik. Tempat menjual makanan dibangunkan begitu baik. Malahan saya fikir kadar pencemaran keatas makanan telah berjaya diatasi.

Kemudahan surau telah dinaik taraf sehingga boleh bersolat Jumaat. Malahan ia sebuah surau yang canggih kerana mempunyai tempat menyimpan beg dan kasut secara berbayar.

Tempat menjaul tiket juga telah dinaik taraf. Tidak lagi panas seperti sebelum ini. Tangga untuk turun ke platform telah dilindungai dengan satu kepungan yang baik. Ini bermakna asap dari bas tidak boleh naik ke ruang menunggu. Saya fikir PC memberikan keselesaan yang bermutu.

15 Disember pukul 9.30 malam saya tiba di PC untuk memulakan perjalan ke Kedah. Saya mengerjakan solat Isyak di surau PC. Setelah menunaikan solat Hajat saya turun ke ruang menunggu. Keselesaan menunggu bas di platform 12 memang selesa kerana PC menyediakan ruang menunggu yang canggih dimana kemudahan tandas, gerai membeli makanan ringan dan bahan bacaan.

Ketika jam menghampiri pukul 11.30 malam saya merasakan kelaianan apabila bas yang sepatutnya ada tetapi tidak muncul-muncul di platform. Melihat seorang lelaki Cina dengan memakai baju T nama syarikat bas yang harus saya naik, maka saya menghulurkan tiket kepadanya.

Lelaki Cina yang siap menggunakan woki talki menghubungi rakanya mengatakan ada tambahan penumpang. Saya perlu mengikut seorang lelaki Melayu ke sebuah bas yang berada diluar PC.Rupa-rupanya terdapat banyak bas diluar sana. Hati saya berdetik "ahhhh masih sistem lama. Kacau ni.......". Saya kemudian diberitahu bas dua tingkat tidak dapat masuk ke PC kerana tinggi. Manakala bas -bas yang tidak berdaftar dengan PC tidak masuk juga.

Namun begitu saya masih berhasib baik kerana sepanjang perjalanan tiada perkara yang kurang enak berlaku dan pemandu bas memandu dengan cermat sekali.

17 Disember-Saya pulang dari Alor Setar dengan bas dua tingkat. Pemandu tidak ramai. Keselesaan begitu menyerlah. Dengan tambah RM40 saya menikmati keselesaan tidur sepanjang perjalanan 6 jam ke Kuala Lumpur.

Setibanya di PC masih ada kekurangan yang harus diberi perhatian oleh pihak berwajib. Pintu utama tidak dibuka seawal pukul 5.30 pagi, mungkin faktor keselamatan kedai-kedai di PC. Terdapat tandas yang belum dibuka. Pintu utama pada hemat saya boleh ditutup namun bukan membuka satu pintu yang agak tercerok. Bas pula tidak berhenti disudut pintu yang telah dibuka.

Saya fikir kecanggihan PC harus diselarikan dengan permintaan dan kemudahan kepada pengguna. Kalau saya yang telah biasa dengan Kuala Lumpur tidak menjadi masalah besar. Tapi kepada orang tidak faham tentang keadaan Kuala Lumpur bagaimana hendak menguruskannya kalau pertama kali ke KL?

Penumpang ada yang tiba seawal 3 atau 4 pagi. Maka satu kemudahan yang selesa harus difikirkan. Mereka mungkin hendak menunggu LRT yang akan memulakan perjalanan sewal 6 pagi. Maka faktor keselesaan dan keselamatan perlu dilakukan kepada orang-orang seperti ini.

Ulasan

salam Raai..........srengenge tak thuu nak tuju kalau kat sana.....habeh2 ambik teksi....tambang sik-KL lebih murah dari gi kat destinasi terdekat di KIL.................tolong syor kat datuk bandar buat satu pusat khidmat utk orang tua

wassalam
Saya duduk sini kalau nak berjalan di KL sorang diri, guna keretapi letrik. Kalau jalan kaki setakat 30 minit saya jalan saja.

Catatan popular daripada blog ini