Rahsia, Rahmat dan Inilah Takdir Allah.

(Maaf, kerana saya ingin mencatatkan sebuah kisah yang agak berat pernah saya lalui namun tidak seberat yang dihadapi oleh insan lain).

4 Julai 2011: Ketika saya terjatuh di hutan bakau Jeti Kilim, Langkawi Geopark semasa bertugas di sana sebenarnya semangat saya merudum hampir lapan puluh peratus. Saya diangkat orang lima atau enam orang ketika kaki tersepit di akar bakau. Lebih membuatkan saya lemah semangat ialah terdapat bunyi dibahagian kaki. Akhirnya saya dapat tahu ia adalah bunyi akar pokok bakau. Namun selepas itu pening seperti hendak pitam. Dalam topik Kerjaya dan Resiko telah saya catatkan kisah ini.

 Saya dibawa ke Hospital Langkawi. Hampir satu jam setengah baru dapat dapat bertemu doktor. Baru saya merasai bagaimana Hospital Langkawi memberi menafaat kepada penduduknya.

Sehingga 7 Julai saya masih menderita sakit. Namun pada 8 Julai saya masih meneruskan tugas ke Skudai, Johor dan pada 14 hingga 19 Julai saya ke Sabah. Tugas saya teruskan kerana memikirkan saya masih boleh berjalan.

Apabila saya bertemu doktor di Bangi, beliau meyakinkan saya lutut saya tidak cedera teruk. Namun saya masih tidak berpuashati kerana sudah sebulan saya masih bersolat dengan cara duduk berlunjur. Saya bimbang urat lutut putus!

 Saya ke klinik untuk kali ketiga. Kali ini doktor ini mengesyurkan saya berjumpa doktor pakar.Namun saya keciwa kerana perlu menunggu temujanji sehingga 22 Ogos 2011. Kata Jururawat yang memberi tarikh temujanji kalau mehu cepat boleh bertemu doktor di bahagian kecemasan. Saya memang bukan orang yang suka menganggu peraturan walaupun ramai yang saya kenal di Pusat Perubatan UKM termasuk Dekan Fakulti Perubatan merangkap Pengarah PPUKM.

Saya akur dengan cadangan Jururawat dikaunter, saya mendaftar di kaunter kecemasan. Namun staff di situ berkata saya perlu jumpa pakar sebab di situ tiada pakar.

Kaajaiban ilmu Allah bermula di sini. Kekuatan semangat saya walaupun telah hampir pulih sebelum ini dengan pembacaan buku-buku motivasi antaranya Laa Tahzan (Jangan bersedih) dan doa-doa kepada Allah.

"Abang sakit apa bang?", tanya Doktor Azmi dalam loghat Kelantan.
Apabila saya kata sakit lutut daia kata; "Kalau saya tengok abang berjalan tadi, tak ada masalah nak tunggu 22 haribulan". Saya keciwa lagi. Tapi saya masih bersabar dengan semangat bulan Ramadan.
"Abang solat macamana?", saya kata duduk dan berlunjur.
"Gini bang, kalau abang boleh berdiri, elok abang berdiri tapi bila sujud abang duduk dengan kursi. Sebab abang tak boleh lipat paha..."

Dipendekkan cerita, saya ikut cakap doktor itu. Sebab saya mengambil panduan dalam soal penyakit cakap orang yang ahli dalam ilmunya harus diikuti. Saya memulakan solat Zohor hari itu dengan berdiri dan duduk diatas kerusi ketika sujud dan duduk tahyat awal dan akhir.

Bersolat adalah ibadah yang paling utama. Namun apabila kita masih berkuasa untuk berdiri maka berdiri adalah perlu kata doktor itu.

Genap sebulan selepas kejadian itu saya  telah memaksakan diri untuk bersolat secara biasa. Saya gagahkan diri untuk bersujud. Alhamdulillah akhirnya dengan doa dan izin Allah saya dapat sujud kembali namun tidak dapat melipatkan paha ke betis secara seratus peratus. Namun setelah genap sebulan muka saya dapat sujud juga akhirnya.

Pada hemat saya Allah memakbulkan doa saya dalam bulan Ramadan ini. Tanpa malu ingin saya menyatakan air mata mengalir tanpa dapat ditahan lagi. Perasaan sukar saya hendak gambarkan dengan kata-kata mahupun tulisan. Namun inilah perasaan saya ketika dapat sujud kembali seperti insan lain. Apa hendak kita malukan walaupun sebagai lelaki, tapi kalau didepan Allah hendak kita tangisi, tangis sahajalah.

Allah Maha Mengetahui dan saya bersyukur dapat bertemu seorang doktor yang berani memberikan saya panduan selain memberikan ubat. Doktor seperti inilah yang mahu dalam kehidupan kita kerana dia tidak berkuasa untuk menyembuhkan sesiapa kecuali dengan izin Allah. Manakala ilmu yang dia ada adalah ilmu Allah juga.

Insyaallah saya boleh berbaju raya tahun ini. Kalau tidak saya sudah bertekad tidak berpakaian lengkap baju raya kerana harus bersolat duduk.

Rahsia Allah tidak siapa yang tahu, kecuali ketika kita menerima Rahmatnya. 

Bangi, 21 Ramadan 1432H/21 Ogos 2011.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah