23 Ogos 2022

Kehidupan Ini Singkat Masanya

Lima tahun sebelum bersara berbagai perancangan saya buat. Ada rakan-rakan yang kata rugi pengalaman dan kemahiran kalau tak di sambung. Betul ke?


Empat tahun selepas bersara dan nak masuk tahun kelima saya sedar umur bukan angka lagi. Jangan banyak angan-angan jika sudah masuk 60an. Lihat sekeliling bahawa rakan-rakan kita semua sudah kembali menemui pencipta, Allah.

Harta yang ada akan jadi pesaka kepada keluarga. Umur berbaki serahkan kepada Allah dan sejadah.

Jika nak mencurah ilmu, curahkan sebelum bersara. Kalau selepas bersara kawan-kawan akan kata cuku-cukuplah tu. Kalau semasa bekerja dulu ada anugerah apa2 keistimewaan letaklah kat dinding dan tengok sebelum tidur.

Kita tidak akan tinggal apa2 ketika sakit. Wang dalam bank tak akan dibawa ke bilik bedah, ke kubur. Semasa daftar kat wad nurse akan tanya pencen atau polisi insuran.

Jangan lupa kerap2lah lawat kawan sakit atau meninggal dunia. Ajar anak2 baca Quran supaya semasa matimu dapat juga dibaca buatmu

Harta jika ada usah direbut. Tambahan jika harta itu bukan hakmu. Sementelah ia harta pesaka isterimu.

*HCTM, Cheras*

Tiada ulasan:

Allah Lebih Sayangi Kita

  Hari ini saya menerima panggilan telefon dari dua orang hamba Allah. Seorang yang kehilangan suami yang jemput kembali ke Rahmatullah. All...