Ijazah Tidak Diiktiraf?

Oleh: Prof Emeratus Dr Bohari Yamin  (Mantan Prof FST UKM)


Ada Yang Minta pandangan saya tentang viral bekas PhD UPM Dari Palestine Yang katanya  degreenya tidak diiktiraf Europa untuk bekerja Di Sana. Soal pengiktirafan ni soal sesuatu negara juga. Malaysia juga tidak mengiktiraf beberapa universiti Di Japan Dan negara lain begitu juga sebaliknya. Pelajar saya yang Ada master memperoleh biasiswa Mumbusho Di Osaka universiti diminta mula dgn sarjana Dan selepas 4 tahun lebih selesai PhDnya.  Beberapa student master saya sambung PhD ke Cambridge Dan Australia tiada masalah kerana mereka tahu sistem Kita. Beberapa lulusan PhD saya dari Iran Dan Libya Dapat kerja di Australia Dan Canada. Mereka lihat CV juga.

Ramai PhD Yang dihasilkan UPM Dan Univ lain menunjukkan ramai Yang Mohon masuk kerana mereka minat setelah membuat penilaian   sendiri 

 ISU Tak Dapat kerja atau visa itu Ada banyak sebab. Kita juga ramai PhD YG masih Cari kerja lulusan Tokyo Univ Pula tu. Harus berusaha terus.

Dari pengalaman saya pelajar Arab ni budaya mereka begitu mudah merungut Dan ribut ramai juga mereka Yang berjaya tiada masalah.

Ramai PhD pada saya is not a problem. It's is demand supply situation. Ada masa ramai Ada masa kurang jika Univ Tu mampu melatih ramai PhD why not. Ramai PhD Salah kalau sikit pun Salah. Univ England  bila pelajarnya kurang dia buka cawangan luar negara termasuk Di Malaysia

Just because one particular viral Kita kutuk habis system Kita. Itu tidak Adil. PhD Kita Yang Pulang ke Indonesia kebanyakannya produktif. Mereka bersyukur dgn  sistem bimbingan Kita.

Namun setiap kursus memang perlu Ada 

Akraditasi  Dari kerajaan.itu penting. Ini masalah pentadbiran Yang perlu diurus universiti

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah