Catatan 1: Keadaan PKP 3.0

Kesian saya tengok KP KKM dah setahun buat sidang akhbar membentangkan kes Covid-19.

Dalam group macam2 video, audio keluar. Ada yang betul ada entah saya pun tak tahu.
Anak buah seorang nurse hantar masej "kami dah letih Cik. ICU penuh, katil tak cukup". Takkan itu pun kita tak caya.
Hari ini keluar untuk beli tiket bas untuk anak nak balik semula lepas raya ke tempat dia kursus tengok banyak kunter tiket ditutup. Anak balik dengan izin pengetuanya dan dapat surat polis.
Bila saya tanya kepada pekerja kaunter tiket, tempahan bas macam mana? Katanya, "adalah juga yang beli sebab dia orang dapat surat polis".
Ini situasinya. Kita tak boleh masuk ke kawasan hospital tapi percayalah apa yang diucapkan oleh saudara mara yang bekerja kat sana.
"Menantu saya tak cuti haji...nak balik ke rumah saya pun saya tak bagi sebab dia nurse jaga pesakit Covid". Kata sahabat saya.
Nak caya siapa lagi? Nak tunggu kita positif Covid baru percaya selepas kita dihantar ke pusat kuarantin.
Bagi yang sihat oklah. Bagi yang macam saya tahu tak apa emosi saya? Dikatakan jika positif (barang dihindar oleh Allah) serangan pada paru-paru paling teruk. Anak suadara saya positif, hilang selera makan, perit tekak.
Tak payahlah nak cari lorong tikus, lorong belalang nak rentas negeri.
Memang rindu, tapi kalau ayah dan ibunya kena Covid dan meninggal rindunya lagi hebat wahai sahabat.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah