Warkah Dari Hospital 3

 Renungan

Sahabat mari saya kongsi pengalaman di hospital kali ini. Entah kesepuluh atau kelimabelas saya menghuni di wad-wad hospital ini, saya sudah lupa.
Menghuni di wad umpama berada di pinggir Alam Barzah. Wang yang banyak di bank tiada makna pun. Kalau bawa pun makanan hospital sahaja yang kita makan.
Petugas wad bersikap baik kerana mereka bertugas untuk kita. Tapi apabila mereka nak cucuk jarum, nak bedah tanpa belas kasihan mereka akan buat. Itu tugas mereka. Jika petugas Islam sudah pasti ada juga bacaan Bismillah. Itu manusia yang ada sifat kesihan belas. Malaikat Maut bagaimana?
Kadang kala kita yang akan dibius sedang menderita melawan emosi, petugas masih bersembang macam biasa sebab sudah tentu mereka stress bekerja.
Tambahan di zaman Covid mereka berdepan dengan resiko cukup tinggi. Belum lagi ragam pesakit ada yang masih degil ketika sedang dikuarantin.
Walapun sebenarnya masuk hospital bukan bermakna kita akan mati tapi mati itu pasti datang.
Apa yang kita kena buat jika masih sihat dan tidak pernah sakit teruk?
1. Bersolatlah. Berjemaahlah di masjid atau surau. Menitis air mata apabila mendengar azan sedangkan kita sedang sakit.
2. Ketika sihat kita boleh solat dengan sempurna. Belajarlah cara-cara solat ketika sakit. *Cara duduk, cara berbaring*.
Pengalaman melihat pesakit Islam langsung tak boleh atau tak mahu solat ketika sakit sedangkan mereka masih boleh berjalan, makan dan bercakap. Cukup sedih.
Di Malaysia mejoriti petugas hospital adalah Islam. Malah ada yang lulusan pengajian agama. Mereka ini mampu membantu kita. Amat malang jika tiada keinsafan.
Belum lagi jika saya sentuh hal zakat, wakaf, sedekah, membaca Al Quran. Sebab ketika kita tiba di Alam Barzah solat yang akan dinilai oleh Allah.
Jika anda sakit anda tidak rugi atau malang tetapi Allah memperlihatkan wajah-wajah bakal penghuni syurga atau neraka. Namun segala-gala hak Allah. Insaflah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah