Setelah Dua Minggu Sekatan Perjalanan

Hari ini hampir genap dua minggu kita menjalani Sekatan Perjalanan. Tidak dapat dinafikan kebosanan telah mencengkam dalam jiwa-jiwa yang terlibat termasuk saya.
Seorang mantan Profesor mengirim masej kepada saya, Asaha Bulkahfi terkurung dalam gua lebih 300 tahun.
Malah Rasulullah di sekat dari kegiatan dakwah baginda oleh musuhnya agak lama sehinggakan makanan hampir habis. Malah ada pihak musuh yang bersimpati telah curi-curi menghantar makanan kepada Rasullullah dan sahabat yang lain.
Kita pernah dengar kisah Banda Acheh musnah dan ratusan ribu manusia terkorban.
Malah kita pernah alami banjir besar di Johor dan Kelantan. Saya pernah terlibat melihat kesan banjir ini yang mana meruntun perasaan sedih yang kuat sekali.
Melihat rumah hancur. Mengalami suasana darurat yang mana kawasan ini tiada bekalan air. Tiada bekalan letrik. Paling pilu melihat orang ramai yang kelaparan dalam erti kata tak dapat makanan yang biasa dimakan. Merasai bagaimana sebotol air yang digunakan untuk minum, berwuduk dan membasuh hajat kecil!
Melihat kesan Tsunami Acheh selepas 15 tahun amat menusok jiwa. Sejauh 45 KM dari pantai musnah. Ratusan ribu manusia terkorban.
Kenapa saya imbas kembali peristiwa di atas?
Selepas dua minggu kita berada dalam Kawalan Perjalanan. Ramai yang tertekan. Tidak dapat keluar rumah. Semuanya angkara virus Covid-19.
Malah ada petugas kesihatan yang tidak pulang ke rumah. Ada anak yang rindu ibu dan ayah. Malah semalam anak saudara saya kena perintah kuarantin setelah keluarga pesakit di wad ICU merahsiakan hubungan mereka dengan pesakit jangkitan virus Covid-19.
Kita bertepuk tangan kerana menikmati bantuan kerajaan dalam pakej ransangan ekonomi. Ya, kita faham ramai peniaga kecil terkesan. Mereka hilang punca pendapatan.
Usah kita cemburu dengan Mak Cik Kiah yang namanya masuk TV. Tapi tahukah masih ramai Mak Cik Kiah yang membuka bekas beras, beras dah habis. Kalau kita habis beras terus telefon penghantar makanan minta Pixza atau Mc D.

Saya hanya meminta:
1. Duduk diam-diam dalam rumah. Makanlah apa yang ada. Buatlah apa yang nak dibuat. Bacalah Quran walaupun merangkak-rangkak. Ganti balik segala solat 5 waktu. Kalau makanan dah kurang, gantilah puasa yang telah tertinggal 10 atau 20 tahun dulu.
2. Keluar rumah hanya bila perlu. Usah nak pergi mana-mana kerana kita bukan petugas hospital, polis, tentera atau bomba dan sebagainya. Tak usah nak jadi wartawan kerana kalau kita tulis pun 99% hanya berita palsu.
3. Kalau terpaksa masuk hospital berlaku jujurlah di kaunter pertama kita masuk untuk daftar. Kita akan rugi andai tenaga pakar di hospital terpaksa di kuarantin.
4. Jika ada apa-apa tabung atas nama virus Covid-19 berilah sumbangan dengan harapan dapat pahala dan wabak ini segera tamat.
4. KASIHANILAH KEPADA KAMI YANG MENGIDAP PENYAKIT KRONIK KERANA DALAM SUASANA SEKARANG KAMI AMAT BERISIKO TINGGI.
5. Ayat yang mudah duduklah dalam rumah.
6. Sila.baca artikel di bawah...



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah