Saya Manusia Yang Lemah


Acik Mah banyak membantu kerjaya saya
Subuh 26 November 2019 saya telah menulis di halaman Facebook " Saya akan meninggalkan dunia fotografi" Bergegar wall FB dengan reaksi rakan-rakan termasuk mereka yang tidak pernah saya kenali di alam nyata.

Amy Anissah adalah orang pertama memberikan reaksi terkejut. Saya tak tahu apakah waktu beliau sedang berada di corong radio atau tidak kerana Amy adalah DJ radio yang pernah menjadi pelajar saya suatu masa dulu.

Saya menangis sebenarnya selepas itu tanpa diketahui oleh sesiapa. Saya pegang telefon pintar dengan lenangan air mata sambil berbisik, "sudah sampai masanya aku pergi dari dunia fotografi yang telah banyak meninggalkan rezeki".

Saya ingin menghabiskan sisa-sisa usia dengan isteri tercinta

Fotografi juga telah mengkayakan saya sehingga telah berjaya membawa saya dan keluarga menjejakkan kaki ke Tanah Suci sebanyak tiga kali. Fotografi pernah membawa saya menjelajah ke beberapa tempat di dunia ini secara percuma.

Buku teman saya
Bukan kerana saya telah menunaikan haji membuatkan tindakan ini. Bukan. Malah saya masih berkata bidang fotografi yang saya ceburi tidak mengadunkan unsur-unsur haram. Malahan jika dilihat ustaz Azhar Idrus sendiri meminati fotografi.

Fotografi saya pelajari sejak tahun 1977. Hujung tahun 1977 saya tamat belajar. Saya memulakan kerjaya dalam bidang fotografi adalah pada 5 November 1979. Mengejutkan apabila saya membuat keputusan meninggalkan fotografi adalah pada 26 November. 

Tarikh-tarikh ini terjadi setahun selepas balik dari menunaikan umrah. Manakala itu ia akan genap tiga bulan balik dari menunaikan haji. Percayalah keputusan ini telah saya pertimbangkan sejak setahun lalu selepas bersara dari UKM. Lebih mendalam ketika saya berada di Tanah Suci. Hasrat meninggalkan dunia fotografi semakin hebat.

Kesihatan saya semakin menurun. Lihatlah catatan saya mengenai haji untuk mengetahui tahap kesihatan sayang. Sila klik Haji Doa dan Air Mata

Selain itu mata saya semakin kurang jelas kini. Mata yang banyak menghasilkan gambar-gambar selama ini tinggal sebelah sahaja yang boleh digunakan. Saya menangis tak siapa tahu setiap kali mengenangkan nasib mata saya. Saya hanya mampu melihat menggunakan sebelah kanan. Saya mengidap masalah mata bocor yang istilah sebagai PCB. Saya redho.

Izinkan saya berehat dengan menumpukan masa  bersara dengan aktiviti keagamaan. Saya akan teruskan aktiviti ziarah keluarga selaku terdaya. Terlalu sukar saya mengalami semua ini namun Allah telah menentukan keselesaan hidup saya telah sampai hadnya.

Izinkan saya memenuhi hasrat arwah ayah untuk melihat menjadi 'orang pondok'. Malah tidak mustahil jika saya ke arah itu. 

Walau bagaimana pun saya harap kepada sesiapa yang telah belajar ilmu foto dengan saya akan terus mengamalkan secara halal.


Mereka tetap dalam kenangan saya.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah