Persatuan Pesara UKM

Semalam saya dan isteri hadir ke mesyuarat Agong Persatuan Pesara UKM Ke-8 buat kali pertama. Mesyuarat telah diadakan di Bilik Senat UKM, bilik yang mempunyai taraf yang tinggi bagi sesebuah universiti. Setelah bersara sebenarnya sukar untuk hadir ke bilik ini kerana ia hanya tempat mesyuarat-mesyuarat tertentu sahaja dapat dibuatkan kat sini.

Kebanyakkan yang hadir terdiri dari kalangan pesara UKM yang telah lama meninggalkan kerjaya kerana bersara wajib. Syukur, kami masih diberi tenaga untuk menunaikan tangungjawab sebagai ahli serta jawatankuasa. Mesyuarat berjalan dalam suasana santai dengan dimulakan dengan majlis perasmian oleh YBhg. Prof. Ir. Dr. Mohd Hamdi Abd Shukor, Naib Canselor UKM. 

Naib Canselor melahirkan rasa bertuah kerana berada di dalam kalangan orang-orang yang hebat sebelum ini. Beliau juga menzahirkan rasa terima kasih kerana pesara UKM masih menunjukkan cinta mereka kepada UKM. Beliau secara bergurau, mungkin ada dari kalangan pesara sebaya ayahandanya. 

Naib Canselor juga sempat menerangkan kedudukan kewangan universiti dewasa ini dan membuat syor agar ada kalangan pesara dapat menyertai program wakaf di UKM seperti menaja bilik kuliah dan boleh dinamakan dengan nama-nama pesara.

Mesyuarat berlangsung kemudian dengan santai yang dipengerusikan oleh YBhg. Tan Sri Anwar Ali. Tan Sri ni adalah mantan Naib Canselor, oleh itu mesyuarat berjalan dengan tenang. Jarang saya lihat mesyuarat berjalan dengan tenang. Maklumlah kami ni orang-orang pencen apa nak dikecoh-kecohkan? 😔

Apa topik yang kami bincang? Tak ada isu besar. Kalau ada pun isu perubatan maklumlah kehidupan kami ni tak dapat nak lari dari kisah keluar masuk hospital 😢

Kisah-kisah orang pencen, kisah bagaimana mengambil berat hal ehwal ahli yang sakit atau meninggal dunia....Oleh itu, inilah peranan persatuan pesara. Terutamanya bagi kalangan pesara yang masih sihat.

Penubuhan persatuan ini bukan untuk mencari keuntungan tapi untuk memastikan kebajikan pesara akan terpelihara disamping itu dapat menjalankan aktiviti mengeratkan silatulrahim.

Kepada tuan/puan yang berminat untuk menjadi ahli sila lawat laman web ini www.ukm.my/pesara 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah