Kami akan pergi jua

Semalam saya melangkah masuk bilik Bankuasi untuk menghadiri kursus pasca perkhidmatan. Wau...ramai saya melihat rakan-rakan bakal pesara mendaftar diri untuk kursus ini. Masing-masing ada yang terkejut..."eh kau dah nak pencen?". "bila nak pencen ni?" "saya option". Itulah antara dialog yang memecah bilik Bankuasi UKM.

Anak-anak muda UKM mungkin tidak ramai yang mengenali kami. Kalau kenal pun mungkin antaranya adalah kerana rakan sepejabat yang kerap mereka panggil abang walhalnya kami sebaya ayah mereka. Atau memanggil kakak walhal usia kami sama dengan ibu atau mak saudara mereka.


Malah dalam 'posting Facebook' saya ada seorang VIP yang berkata "wau ramainya nak pencen?".

Hakikatnya kami akan pencen. Ada yang setahun lagi, ada yang dua bulan lagi. Kami akan pergi meninggalkan bumi UKM yang tercinta. Kami mungkin tidak banyak berjasa kepada anda. Namun ada antara kami adalah penyiram pokok bunga. Ada antara kami juga merupakan penyedia tabung uji untuk persediaan makmal bagi praktikal pelajar.

Inilah kami. Kami menyertai UKM ketika anda belum lahir. Ketika anda baru masuk sekolah rendah. Waktu itu anda mungkin belum ada PhD. Namun ada yang tidak pernah tahu itulah kami yang menaikkan nama UKM ketika itu terdapat ramai anak-anak tempatan ke luar negara untuk menyambung pengajian peringkat pasca siswazah.

Hari ini kami datang belum bertongkat. Hari ini kami masih belum berkerusi roda. Tetapi tahukah anda ketika kami meniti perjalanan ini pernah dibedah. Pernah di 'koyak dada', pernah ditebuk Buah Pinggang. Pendek kata mengidap penyakit kemudian kami bangun semula.

Tulisan ini bukan menagih air mata. Tetapi tulisan ini ingin mengajak anak-anak muda ingat masa depan. Jaga kesihatan. Jaga hilai tawa. Jaga simpanan jangan memboros. Kerana ketika kami pergi anda akan dewasa bersama UKM yang akan menyambut 50 tahun.

Kursus kali kedua pada 5 April 2017


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah