Jurufoto adalah muzium bergerak

Saya baru berbual-bual dengan mantan wartawan sebauh akhbar perdana yang  kini bekerja di Universiti Perguruan  Sultan Idris (UPSI). Setelah saya memperkenalkan diri sebagai Jurufoto, beliau langsung berkata “tahu  tak, Jurufoto ni umpama muzium bergerak?”. Oleh kerana istilah itu  saya dengar untuk pertama kali, lantas saya hanya menggelengkan kepala.

“Jurufoto ni hendaklah menyimpan dengan sempurna segala bahan gambar yang pernah dirakam”, sambung rakan  itu dalam slang Kelantannya. Saya menganggukkan kepala tanda setuju seratus peratus.

“Jangan dibuang, jangan di5Skan bahan itu. Bahan ini akan menjadi sejarah suatu masa nanti”, tekan beliau.
Topik ini ada kesinambungan dengan perbualan saya dengan seorang rakan Jurufoto sebuah akhbar perdana sebelum ini. Beliau juga kesal apabila banyak hasil karyanya tidak disimpan. Bila ada peluang untuk menulis atau mengajar dalam bidang fotografi, bahan berasaskan foto tiada.

Gambar tahun 1980

Gambar tahun 1980
Sebagai orang lama dalam bidang fotografi sebenarnya perbincangan ini jarang terjadi dikalangan Jurufoto. Ramai hanya berbincang topik kamera yang baru dibeli, alat tambahan dan harga gambar untuk pelanggan. Kita jarang membicara bahan kerana ada masanya kita hanya membuang sahaja atas dasar bimbang hakcipta dicuri, disabotaj atau atas dasar kepentingan pelanggan kuatir menjadi bahan fitnah terutamanya yang melibatkan individu ternama.

Dasar 5S bagus. Cuma pada hemat saya, membuang tanpa melihat kepentingan bahan itu amat menyedihkan. Kerana ada ketikanya bahan lama akan digunakan semula disuatu masa nanti.

Sepanjang saya terlibat mengajar dan menulis dalam bidang fotografi, bahan-bahan gambar lama amat diperlukan. Gambar-gambar hitam putih, negatif dan slide dari media filem masih saya simpan hingga ke hari ini. Begitu juga jika anda kamera lama ia boleh dijadikan bahan pameran dan pengajaran pada masa hadapan. Banyangkan kamera digital pertama saya masih boleh ditunjukkan ketika memberi kuliah.

Usaha Jabatan Penerangan Malaysia harus disanjung kerana kaedah penyimpanann gambar begitu kemas dan teratur. Banyak bahan-bahan sejarah tersimpan di sana. Adalah menjadi harapan saya akan ada organisasi lain boleh belajar dan mencontohi kaedah penyimpanan di sana.

Kampus utama UKM ketika dalam pembinaan disekitar tahun 1970an

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah