2015 Telah Pergi

Mahu tak mahu 2015 telah meninggalkan kita! Mahu tak mahu 1436 Hijjah telah meninggalkan kita. Ketika saya menulis catatan ini 2016 telah datang. Ramai yang melambaikan tangan kepada perginya 2015. Tapi ramai tidak melambaikan tangan ketika 1436 pergi buat selama-lamanya.

Ketika 1436 meninggalkan kita berapa ramai diantara kita sedih kerana meninggalkan solat, meninggalkan puasa, tidak menutup aurat? Kita tidak sedar usia kita kian berkurangan. Umur meningkat tetapi hakikatnya usia kita untuk hidup tinggal tak banyak mana lagi. Dunia kata pergi, kubur kata mari. Itulah hakikatnya.

Mahu tak mahu 2015 telah pergi. Mahu tak mahu saya juga mempunyai beberapa peristiwa yang harus direkodkan demi peringatan peribadi bahawa Allah itu sentiasa bersama kita. Kalau peristiwa hitam itulah peringatan daripada Allah. Jika peristiwa manis ia satu anugerah dan wajib melafaz syukur.

  • 17 April-Saya menyambut hari lahir ke-57. Syukur Allah telah memanjangkan usia.
  • 17 Jun - Daftar masuk wad 5D Hospital Canselor Tuanku Mukhriz (PPUKM)
  • 18 Jun- (1Ramadan 1436) Saya melalui satu pembedahan yang dianggap lama. Enam jam tanpa sedar. Keluarga di luar bilik bedah menjadi cemas. Sila klik untuk kisah lanjut. 
  • 22 Jun- Saya  dibenarkan pulang dari hospital. Lebih dua minggu tidak dapat berpuasa Ramadan
  • 14 Julai-Ketika umat Islam sedang menyempurnakan ibadah puasa dan menanti datangnya Syawal, saya menjalani satu lagi pembedahan kecil.
Allah menguji lagi. Ketika saya sedang sibuk dengan tugas di majlis konvokesyen UKM berita diterima bahawa adik ipar isteri sedang sakit tenat di Segamat.

  • 27 Ogos - Saya berpeluang ke Kemboja kerana tugas.
  • 18 Noverber- Saya ke Jakarta misi negara.
  • 5 Disember- Allah mengurniakan seorang menantu lelaki.
  • 5 Disember- Jam 11.50 malam dapat berita adik ipar isteri meninggal dunia setelah terlantar sakit barah paru-paru.
  • 6 Disember- Mahu tak mahu di hari pengkebumian adik ipar isteri kami langsungkan juga majlis walimatulurus puteri kedua saya.
Kehidupan harus diteruskan yang pergi tetap pergi. Kita yang hidup mempunyai tanggungjawab yang besar sebagai hamba Allah. 2016 hanyalah angka.Usia semakin tua itu peringatan Allah untuk kita bersedia bagi meninggalkan dunia ini.

2016 dan 1437 harus kita tebah walaupun dengan penuh cabaran. Segala masalah itu adalah ujian Allah ke arah kehidupan yang lebih mantap di dunia dan akhirat.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah