Saya mengembara lagi.

2 Julai 2011, 9.40 pagi: Saya sampai untuk ke sekian kali di Langkawi. Kali ini saya datang untuk membuat rakaman kegiatan UKM Global Student Mobality Partnerships 2011 kali ketiga. Cuaca di Langkawi cerah dan menarik untuk merakam gambar. Hari pertama kami melawat Underwater World yang terletak di Pantai Cenang. Pertama kali masuk ke sini dengan layanan VIP (tanpa bayaran). Maklumlah UKM bukan baru dengan Langkawi. Kerana UKM telah mengusahakan taraf Geopark kepada Langkawi.

Kuliah di lapangan oleh Prof. Dr Safie


3 Julai 8.40 pagi: Hujan turun dengan lebat di Langkawi Geopark. Perjalanan bas UKM ke Kompleks Galeri Lestari UKM di Langkawi. Program ini dibuat memandangkan hujan amat lebat dan tidak sesuai untuk semua pelajar pergi ke Telaga Tujuh.  Galeri ini menempatkan bahan-bahan pameran mengenai Langkawi Geopark. Lestari UKM bertanggungjawab membangunkan galeri berhampiran setesen Kereta Kabel Langkawi. Oleh kerana hujan masih turun dan cuaca di persekitaran Puncak Matcincang masih berkabus, pelajar-pelajar dibawa ke Komplek  Kraf Langkawi.

4.00 petang: Cuaca cerah di Langkawi Geopark. Kami bergerak ke Komplek Kereta Kabel. Cuaca cukup menarik bagi seorang jurufoto. Prof Dr Cek Aziz menunjuk Gunug Jerai kepada saya. Kata Prof Aziz jarang dapat melihat Gunung Jerai dari Puncak Mat Cincang.

Kami turun ke bawah sekitar pukul 6 petang. Malam rombongan kami diberikan makan malam oleh LADA. UKM dan LADA mempunyai hubungan yang mesra.

3 Julai, 8.14 pagi: Rombongan pelajar UKM Global Student Mobility Partnerships 2011 bergerak ke Kilim. Kami tiba di Jeti Kilim sekitar 9 pagi. Pelajar diberi sarapan sebelum naik boat mengelilingi kepulauan yang terdapat di Langkawi Geopark.

Aktiviti pertama yang dilakukan oleh pelajar ialah menanam pokok bakau. Adalah diharapkan suatu masa nanti kawasan penanaman pokok bakau ini akan menjadi tanda ingatan pengunjung kepada UKM dan pelajar itu sendiri.

Ketika selesai aktiviti penanaman pokok bakau saya hendak turun ke boat telah berlaku satu peristiwa yang sukar dilupakan telah terjadi. Saya terjatuh dan kaki tersepit di celah akar pokok bakau. Saya menjerit dan membuat semua orang melihat kepada saya. Bunyi seperti kaki saya patah. Beberapa orang mengangkat saya ke atas di ketuai oleh Raja Ular yang menjadi menjadi pemandu pelawat kepada rombongan kami. Mata saya jadi kabur,terasa nak muntah. Keadaan ini membuatkan ramai rakan-rakan jadi risau.

En. Osman (Raja Ular) yang mengetuai menyelamatkan saya .


Saya dibawa ke Hospital Langkawi. Hampir satu jam setengah baru nama saya dipanggil kerana ada kes kecemasan yang lebih serius. Syukur doktor yang merawat saya kata tak ada apa-apa yang serius. Saya diberi cuti sakit.
Gambar terakhir yang saya rakam sebelum berlaku kemalangan di pokok Bakau


5 Julai: Saya terpaksa berehat di bilik hotel. Kaki semakin reda. Namun sejak 4 Julai hingga 5 Julai saya tidak dapat bergerak dengan baik.

6 Julai: Saya menguatkan semangat untuk bergerak bersama kumpulan pelajar ke Pantai Pasir Tengkorak. Namun keadaan pantai yang berbatu besar membuatkan saya tidak boleh bergerak bebas seperti biasa. Begitu juga ketika berada di Air Terjun Temurun saya tidak ikut serta hingga ke atas. Ketika ke Laman Padi saya dapat sertai kumpulan pelajar kerana kawasannya agar mendatar.

Program terakhir ialah bermalam di Homestay Kampung Sungai Itau. Pelajar seramai 18 orang telah diagihkan kepada keluarga angkat mereka. Tidak seperti tahun 2010 kali ini pelajar hanya bermalam satu malam sahaja. Justeru, hanya pada 7 Julai sahaja aktiviti bersama keluarga angkat dapat diadakan.

Aktiviti membuat Ketupat Palas, kuih Buah Melaka telah diadakan. Saya lihat pelajar-pelajar bukan melayu begitu berminat dengan proses membuat juadah ini.

7 Julai: Kami meninggalkan Kampung Sungai Itau menuju Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi dengan lambaian oleh keluarga angkat pelajar mobility. Kepedihan lutut saya masih terasa. Harapan saya untuk pulih mungkin agak lama.

8 Julai: Saya meneruskan kembara tugasan sebagai Jurufoto ke Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Walaupun hanya satu malam di Bangi, namun dengan kepulangan saya dapat melepaskan rindu kepada keluarga yang telah ditinggalkan selama enam hari.



Dalam perjalanan ke Skudai banyak ditemui sekatan oleh PDRM kerana 9 Julai. Namun saya berharap perjalanan saya selamat sampai ke Skudai. Sepanjang 9 Julai saya memantau keadaan di KL menerusi siaran TV dan internet. Syukur Alhamdulillah semuanya dalam peliharaan Allah.

10 Julai: Saya melihat dengan penuh tenang Tan Sri Haji Ismail bin Haji Omar, Ketua Polis Negara, PDRM melangkah masuk ke Padang Kawat, UTM untuk memeriksa perbarisan angggota Sukarelawan Polis IPTA SeMalaysia. [ sila klik berita yang berkaitan ]



3.40 petang saya memandu keluar dari UTM Skudai menuju ke Bangi berkonvoi dengan Shahrul dari Unit Video Penerbit UKM. Perjalanan yang diiringi hujan begitu lebat membuatkan kami perlu berhati-hati.

6.35 petang ketika hendak singgah di Hentian Jejantas Air Keroh, Melaka saya terpandang sejenis haiwan sedang dihalau oleh pekerja Propel (syarikat yang menyelenggara lebuhraya). Mulanya saya lihat seperti seekor anjing. Saya sudah memperlahankan kereta. Namun ketika menghampiri haiwan tersebut yang kehilangan arah, baru saya dapat melihat dengan jelas bahawa  ia adalah seekor kambing betina. Kambing itu datang kearah kereta saya. Gagal mengelak akhirnya kambing itu terkorban setelah roda kereta Kembara saya melanggarnya.

Saya berharap Plus dapat menanggani masalah ini. Bayangkan kalau saya sedang memandu dengan laju sudah pasti satu kejadian buruk akan berlaku.

Kembara tugasan ini berehat seketika sebelum saya meneruskan kembara seterusanya ke Sabah pada 14 Julai.

Pagi 14 Julai saya bersedia ke Sabah. Kali ini  rombongan saya akan ke Tawau Sabah. Saya lihat isteri agak berat untuk melepaskan pergi memandangkan keadaan lutut saya masih belum pulih seperti biasa. Namun demi tugas saya menggagahi juga untuk menunaikan tugas ini.

Dari Lapangan terbang Tawau kami ke Semporna walaupun lewat hampir satu jam kerana bas menukar tayar. Namun perjalanan lebih satu jam ke Semporna berjalan dengan selamat.



Ini kali kedua saya ke Sabah dan kali pertama sampai di Semporna. Terasa begitu jauh meninggalkan Bangi, kerana Semporna berada disebelah barat Sabah. Perbezaan kedudukan matahari selama satu jam dua puluh minit begitu dirasai. Semporna terkenal dengan aktiviti menyelam telah menyaksikan kehidupan di lautnya amat hidup walaupun dimalam hari.

 Kedudukan Pekan Semporna yang mengadap laut menyaksikan kepulauan yang berhampiran. Antaranya pulau yang menempatkan Kampung Terusan Baharu.

Malam pertama di Semporna kami menikmati makan malam mengikut selera orang di sana. Contohnya malam itu Prof Dato Dr Abdul Latiff Mohamad dan Prof Madya Dr Norhayati Ahmad memesan Sup Naga. Saya dan Dr Fazley menikmati CBA yang diterbalikkan daripada ABC. Kandungannya agak menarik macam ABC tapi agak lumayan kerana terdapat buah-buahan seperti tembikai, betik dan lain-lain lagi. Harganya RM5 namun berbaloi sekali.

15 Julai kami ke Taman Tun Datu Sakaran di Pulau Bahe Dulang sejauh 45 minit pelayaran dengan boat. Taman laut ini menjanjikan keindahan yang menarik. Air lautnya yang jernih dengan pemandang terumbu karang dan ikan-ikan. Pelajar-pelajar yang menyertai program mobaliti UKM mengambil kesempatan berenang dan menyelam laut yang jernih ini.


16 Julai rombongan kami bergerak ke Lahad Datu dengan perjalanan lebih satu jam tiga puluh minit. Ketika di Pekan Lahad Datu kami menukar kenderaan Puck Up untuk ke Lembah Danum sejauh 70km dari Lahad Datu. Perjalanan hampir dua jam itu menyaksikan keindahan alam semulajadi yang padat dengan kehijauan hutan. Di perjalanan saya melihat kesan-kesan najis gajah yang menandakan di situ terdapat gajah yang banyak.


Lembah Danum merupakan kawasan kajian hutan yang sering dikunjugi oleh pengkaji dan sainstis saban masa.< Sila klik > Kami di sini selama empat hari tiga malam. banyak aktiviti diadakan bagi memenuhi program pelajar mobaliti. Antaranya ialah Night Drive untuk melihat haiwan di waktu malam.


Jungle Treking sejauh 3.2 km dengan 6.4km pergi balik boleh membina semangat juang yang baik. Walaupn treknya agak mudah, namun bagi orang tidak mempunyai tenaga yang kuat sudah pasti akan memenatkan.

Sehingga 19 Julai kebanyakkan tetamu di Lembah Danum menjalankan aktiviti hutan. Walaupun di kawasan  kami tinggal merupakan kawasan hutan tanah rendah, namun banyak spesis hutan terdapat di sini. Oleh kerana hubungan telefon tiada di sini maka kebanyakkan pengunjung akan memenuhi masa dengan hutan sahaja.


19 Julai, seawal 4.30 pagi kami telah bertolak ke Puncak Atur untuk menikmati kemunculan matahari pagi. Tepat 6.08 pagi matahari terbit dengan memberikan pemandangan yang menarik sekali.

Petang, 5.50 kami meninggalkan Tawau dengan penuh kenangan manis.




22 Julai majlis penutup Mobaliti pelajar UKM antarabangsa telah di atur dengan jayanya. Walaupun dalam suasana sederhana namun masih meriah dengan hidangan pesembahan kebudayaan oleh pelajar yang terlibat. Paling menarik, ialah jamuan makan tengahari dengan juadah kambing panggang, durian, rambutan, manggis dan langsat.


Program UKM Global Student Mobility Partnerships 2011 telah melabuhkan tirai, banyak kenangan manis dan pahit telah dialami. Namun pada hemat saya program ini berjaya memperkenalkan Malaysia kepada mata dunia. paling hebat nama UKM akan kekal di bibir para peserta. Walaupun saya secara peribadi meninggalkan kesan pahit kerana kemalangan di hutan bakau Langkawi, namun kerana tugas yang telah diamanahkan membuatkan saya merasai kepuasan sebagai Jurufoto

Biarpun saya cedera dan hingga kini masih menahan sakit akibat kecedaraan di kaki, namun itu adalah resam dalam budaya kerjaya seorang Jurufoto.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah