Cikgu Haji Soin bin Haji Haron

Ketika rakan-rakan alumni IKBN Peretak membuat rancangan untuk melawat Cikgu Soin saya berkata tidak mahu ikut. Namun apabila diberitahu rumah beliau dekat dengan Pekan Kuala Kubu Bahru saya mengubah fikiran untuk ikut serta.

Kehadiran kami dengan enam buah kereta memeriahkan laman rumah Tuan Haji Soin. Wajahnya ceria seperti menyambut kepulangan anak menantu di musim Aidilfitri. Beliau memperkenalkan keluarganya. Beberapa orang anaknya memegang jawatan penting di negara kita.

Haji Soin seorang guru kelas Jahitan dan Fesyen ketika saya dan rakan-rakan belajar di IKBN Peretak. Ramai anak-anak muridnya telah berjaya dalam bidang fesyen pakaian. Malahan terdapat anak muridnya membuka kedai.

Berkali-kali Haji Soin menyebut nama seorang usahawan kedai pakaian di Sungai Petani, Kedah. Dia berbangga dengan bekas muridnya yang berjaya dalam perniagaan membuat pakaian. Malahan beliau gembira menyebut ada anak muridnya tidak lupa mengirim kad ucap selamat hari raya setiap tibanya Aidilfitri.

Paling membuat saya tercabar apabila beliau memberitahu dalam usia 70 tahun Haji Soin sedang mengikuti pengajian di OUM. Beliau juga seorang petani berjaya dengan memiliki ladang seluas 100 ekar. Paling menarik beliau telah membawa kami melawat ladangnya di Apang Pecah. terdapat beberapa kolam ikan termasuk satu kolam untuk menghasilkan induk ikan sedang dibina.

Saya kata-kata Cigkgu Soin yang sukar saya lupa ialah apabila beliau berkata," saya menggajikan ribuan ringgit untuk pekerja yang datang dari luar negara. Mana perginya bekas-bekas pelatih IKBN? Kalau ada yang datang bekerja cuma seminggu, lepas cabut!!".

Dipertemuan ini ada diantara rakan-rakan alumni menarik perhatian tentang ketegasan Haji Soin. Beliau seperti seorang ayah. Anak-anak muridnya sukar didekati. Kalau ada yang membuat nakal pasti akan menerima habuan marahnya. Bukan apa, kebanyakkan pelajar beliau semuanya gadis. Justeru ketegasannya ada logiknya.

Pernah suatu ketika kata Cikgu Soin, ada kejadian seorang pelatih yang amat nakal. Semua pelatih perempuan akan digodanya. Pelatih ini hendak dikenakan tindakan disiplin tetapi Pengetua takut kerana dia anak saudara kepada seorang menteri kabinet ketika itu (kini telah meninggal dunia). Namun dengan ketegasan Cikgu Soin pelatih ini dibuat dari IKBN Peretak. Kemudian beliau memberitahu Pengarah Belia di Kuala Lumpur akan kejadian ini. Namun selepas kes itu menteri berkenaan tidak mengambil apa-apa tindakakan kepada Cikgu Soin. Mungkin menteri tersebut maklum akan kenakalan anak saudaranya.

Itulah sedikit catatan untuk mengimbas kembali kenangan mengenai seorang guru yang semata-mata ingin membentuk belia agar menjadi orang yang berguna kepada masyarakat. Tetapi secara bergurau, seorang rakan bergurau

"Dalam ketegasan Cikgu, ada juga yang terlepas dan dapat membawa balik seorang menjadi surirumah...."

Kepada yang berkenaan deraian ketawa memecah ruang tamu banglo Cikgu Soin di Kuala Kubu Bahru itu.

*Kuala Kubu Bahru 26 Jun 2011

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah