Air mineral dari bukit

Hampir pukul 7 malam ketika melalui Jalan Bukit Freaser ke Kuala Kubu Bahru, saya melihat terdapat orang ramai sedang mengambil air di tebing berhampiran Empangan Selangor.Terdapat tiga keluarga Melayu, satu Cina dan seorang India.

Saya sempat turun melihat kegiatan kerja-kerja yang sedang mereka lakukan.

"Nak ambil air ke?", sapa seorang lelaki Cina kepada saya. Saya berkata tidak. Cuma turun sebentar untuk berehat.

"Awak kalau ambil ini air mesti ketagih macam ganja oooo" kata lelaki Cina itu dengan ramah. Saya hanya tersenyum.

Menariknya mereka seperti bermuafakat dalam proses mengambil air yang kelihatan jenis dan bersih. Air itu datang dari bukit yang berdekatan. Lelaki India dari Klang datang dengan membawa hampir sepuluh botol sederhana besar.


Menurut beberapa orang yang saya temui di kawasan tadahan itu air yang mereka ambil mempunyai rasa yang sedap. Mereka tidak meminum airm lain selain air tersebut. Ada ketikanya ramai pengunjung yang datang jauh untuk mengambil air tersebut.

Lokasi tempat air diambil memang bersih, cuma terdapat anjing dari kampung Orang Asli yang berhampiran di situ. Kemungkinan anjing-anjing tersebut membawa najis amatlah tidak mustahil. Pihak berkuasa tempatan meletakkan papan tanda amaran agar tidak membuang sampah di situ amat dipuji. Malahan tempat tersebut memang tidak terdapat sampah.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah