Jangan menconteng arang............

Kesempatan melawat Kilang Arang di Kuala Sepetang telah memberikan satu gambaran hebat tentang orang Melayu.

Kilang ini yang terletak berhampiran Pekan Kuala Sepetang telah memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan sejak tahun 1800an lagi. Hasil kayu bakau yang terdapat begitu banyak di Kuala Sepetang telah menjadikan perusahaan kayu arang antara sumber ekonomi penduduk tempatan selain menjadi nelayan.

Terdapat pekerja di kilang ini telah bekerja sudah lebih dua puluh tahun. Ini tempat mereka mencari rezeki untuk keluarga.

Eco Pendidikan yang terdapat berhampiran kilang arang di sini milik Jabatan Hutan Perak menjadi tempat pelancong memperolehi info mengenai proses kayu arang.

Menurut Pengawas Hutan, En Nadrudin Shamsudin, kayu arang hanya terkenal di negara kita sebagai alat pembakar sahaja. Di Jepun kayu arang dijadikan berbagai kegunaan dalam berbagai industri. Antaranya dijadikan alat untuk menyah bau.

Ketika melawat kilang tersebut, saya dan rakan-rakan dapat melihat bagaimana proses membuat kayu arang. Namun apa yang menjadi tandatanya kenapa cici-ciri keselamatan langsung diabaikan terutamanya para pekerja yang tidak dibekalkan penutup hidung. Lebih mendukacitakan ialah ada pekerja yang membawa anak kecil ke kilang tersebut tanpa memikirkan risiko yang akan dihadapi oleh anak tersebut.

Lihat lebih banyak gambar di sini











Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah