Pulau Sangga, Kuala Sepetang

Pulau Sangga, Kuala Sepetang jarak pelayaran dengan bot lebih kurang 30 minit. Semasa hari pertama berbincang dengan Along seorang pengendali bot di Kuala Sepetang memberitahu pulau ini didiami oleh penduduk yang terdiri daripada bangsa Cina yang tidak tahu berbahasa Melayu. Along tidak yakin samada mereka boleh atau tidak menerima kunjungan peserta bengkel fotografi UKM pada 11-13 Oktober kelak. 
Aktiviti keagamaan di Pulau Sangga


Murid dalam kelas ini hanya lima orang.
Namun ketika tiba di Pulau Sangga kami berpeluang naik ke pulau tersebut yang mempunyai penduduk sekitar 50 keluarga. Saya dan rombongan yang diketuai Hj Ismail Ibrahim dan saudara Kamarul Ariffin seorang Juruvedio. Kamarul boleh berhasa Manderin mampu membuat komunikasi dengan mereka dan memberikan kesan positif kehadiran kami di pulau tersebut.

Di Pulau Sangga kami berpeluang bertemu Guru Besar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina PDay Chee. Murid seramai 29 orang sedang menonton TV Pendidikan semetera guru-guru sedang bermesyuarat dengan Guru Besarnya. Guru Bahasa Melayu seorang berbangsa Cina. Mereka tinggal di sini dan setiap hujung minggu akan pulang bertemu keluarga.


Sekolah mereka diletakkan dalam ketogeri pedalaman namun semangat guru-guru tidak luntur untuk mendidik anak bangsanya. Menurut guru besarnya, ramai anak-anak murid di sini tidak meneruskan pelajaran keperingkat lebih tinggi kerana mereka lebih selesa mencari rezeki menjadi nelayan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah