Kuala Sepetang (Port Weld)

Sebut Port Weld ia umpama sebuah pelabuhan terkenal di luar negara. Apabila menyebut Kuala Sepetang ia lebih melambangkan ciri-ciri tempatan. Tambahan ketika saya memberitahu rakan-rakan hendak bertugas di Kuala Sepetang pada 1 September lalu, semua orang akan berkata jangan lupa makan Mi Udang.

Tugu peringatan keretapi pertama di Tanah Melayu bermula tahun 1885
Kuala Sepetang merupakan nama asal bagi Port Weld. Kuala Sepetang adalah nama rasmi yang telah diisytiharkan oleh Kerajaan Negeri Perak. Kuala Sepetang terletak di kuala sungai yang menghadap Selat Melaka di sebelah barat iaitu di negeri Perak dalam daerah Taiping.

Tempat yang berhampiran dengannya ialah Matang, Au Long, Kamunting dan Taiping. Kawasan ini merupakan kawasan paya bakau yang sangat luas. Hutan paya bakau ini diuruskan oleh Jabatan Perhutanan Matang.

Sepetang merujuk kepada keindahan sinaran merah matahari di ufuk barat. Sinar merah suria di titik horizon Selat Melaka boleh menimbulkan nostalgia kepada sesiapa sahaja yang pernah menikmatinya.

Kuala Sepetang kemudian ditukar nama kepada Port Weld. Menjadi kelaziman pegawai British untuk menamakan sesuatu tempat, bangunan dan jalan raya mengunakan nama sahabat-sahabat mereka dari British. Nama 'Weld' diambil daripada nama Sir Frederick Weld yang telah tiba di Taiping pada tahun 1881 dan meningkatkan kemudahan infrastruktur Taiping sebagai ibu negeri Perak. Ini termasuklah jalan raya, kegiatan industri, perlombongan, bangunan pentadbiran, sekolah dan sebagainya. Nama beliau turut diabadikan pada Jalan Weld Road (Jalan Raja Chulan) di Kuala Lumpur. Upper Weld Road di Singapura dan Weld Quay di Pulau Pinang. Beliau dilahirkan di Bridport, Dorset, England pada 9 Mei 1823 dan meninggal dunia di Chideock, New Zealand pada 20 Julai, 1891.(Wikipedia)



Lokasi Kuala Sepetang menarik kerana kampung nelayannya. terdapat dua bangsa utama yang menghuni di sini iaitu Melayu dan Cina. Malahan apabila ke sana saya mendapati aktiviti penangkapan ikan dan mecari kerang dan hasil laut lain menjadi penyumbang utama kepada negara kita.


Kuala Sepetang menjadi tumpuan utama pelancong kerana ia berhampiran Bandar Taiping (12 km saja). Malahan ia menjadi penyumbang kepada aktiviti pelancongan kerana ada hubung kait dengan sejarah Taiping.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah