Hari Raya dan Kamera

Kamera merupakan satu peralatan yang tidak mungkin dilupakan apabila menyambut hari raya. Hampir semua orang memiliki kamera dewasa ini. Era digital lebih memudahkan semua orang untuk merakam gambar tanpa perlu menyediakan filem dan mampu merakam sebanyak mana yang kita mahu.

Ramai dikalangan peminat fotografi kini memiliki kamera DSLR. Namun ada sesetengah orang kamera DSLR tidak mampu dimiliki dengan alasan ianya mahal, susah dibawa, susah hendak dikendalikan.
Gambar dengan kamera telefon bimbit

Saya ada waktunya langsung tidak membawa kamera SLR jika pulang berhari raya dengan alasan mahu rehat dari tugasan kerana membawa DSLR dalam sebuah beg secara psikologinya seolah-olah saya sedang bertugas walaupun bercuti. Namun lebih jauh lagi saya ingin meringan bebanan ketika pulang berhari raya dan faktor keselamatan kamera itu sendiri.

Naluri seorang karyawan fotografi tetap ada. Saya tidak mahu melepaskan peluang dengan peristiwa yang berlaku semasa musim perayaan. Justeru  lazimnya saya akan membawa sebuah kamera kompak yang ringan, kecil namun kualiti penghasilan gambar tidak kurang nilainya.

Nikon Coolpix 10 megapixels dengan kemampuan ISO 3200, Penasonic Lumix (kegunaan anak-anak dan sebuah telefon bimbit berkamera 3.2 MP untuk mengirim gambar ke Facebook adalah teman saya serta anak-anak sepanjang musim raya. Tidak termasuk kamera pada telefon isteri dan anak-anak.

Walaupun tidak semua fungsi DSLR ada pada kamera-kamera ini namun saya mampu menghasilkan gambar keluarga dan beberapa simple angle. Saya tidak merasakan satu bebanan seperti sedang bertugas. Saya akan membawa sebuah mini monopod yang boleh diubah suai dan saya mampu juga menghasilkan gambar-gambar low Shutter Speed.

Pokok pangkalnya kita tahu cara merakam gambar, maka gambar akan terhasil seperti yang dikehendaki.Bagi anda yang ingin mempelajari cara merakam gambar yang bermutu walaupun menggunakan kamera  kompak boleh berbuat demikian dengan mengikuti bengkel-bengkel anjuran jurufoto yang mahir terutama jika mereka membuat bengkel bagaimana menghasilkan gambar yang bermutu. Teknik-teknik komposisi yang betul akan diajar oleh mereka yang berpengalaman.

Warga UKM dan masyarakat sekitar Bangi boleh mengikuti bengkel mingguan setiap hari Sabtu yang dianjurkan oleh Persatuan Jurufoto UKM dengan kerjasama Penerbit UKM.




Peluang untuk merakam saat-saat indah bersama keluarga jangan dilepaskan

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah