Hari Raya Aidilfitri dan Ziarah Syawal

Di rumah rakan Facebook Cikgu Aziz di Pagoh. Ikhsan-Aziz Salleh
8 September 2010 bersamaan 29 Ramadan saya sempat berbual dan bersalam dengan Haji Zainal Osman pemilik Putera Foto yang terletak di PUSANIKA UKM. Perbualan singkat di CIMB UNIKEB cukup meninggalkan kesan kepada saya apabila pada 14 September Haji Zainal beritakan kembali ke Rahmatollah. Berita ini saya terima daripada Saliman Leman menerusi SMS. Oleh kerana saya sedang sibuk menyiapkan barang-barang ke dalam kereta untuk ke Segamat dari Muar maka SMS itu tidak saya baca.

Sdra Zulkifli Ibrahim seorang Pegawai Penerbitan di UKM Press menelefon saya untuk meminta kepastian. Namun setelah saya menelefon ke nombor telefon bimbit Hj. Zainal baru kepastian diperolehi. Adik ipar arwah Hj Zainal yang menjawab panggilan saya.

Sebenarnya hati saya sering berdetik sebelum pulang ke Muar pada 9 September siapa pula orang yang kenali akan kembali dijemput Ilahi. Namun saya sering memujuk hati agar tidak terus melayan perasaan itu. Maklumlah sejak awal puasa saya sering dikejutkan dengan SMS daripada rakan-rakan mengenai kematian orang-orang yang kenali.

9 Sept :  Perjalanan balik Muar selesa sekali kerana tiada kesesakan yang melampau bilamana saya dapat memandu dengan selesa dan sampai di Muar tanpa sebarang masalah.

13 Sept : Berita mengenai pembunuhan jutawan kosmetik mengambil alih semua program TV. Siaran berita oleh semua stesen TV telah menjadi tumpuan ramai terutamanya orang - orang dewasa. Berita kejadian ini begitu menyayat hati walaupun jutawan itu bukan keluarga kita. Malahan berita kematian di jalan raya telah tidak menarik perhatian lagi. Namun kemalangan satu keluarga di Behrang amat menyayat hati.

Selepas pulang ke Muar dari Kluang saya dan keluarga singgah sebentar di Nasuha Herba dan terus menziarahi ayah saudara isteri di pekan Rawang, Muar. Perubahan ketara pada Syawal  kali ini apabila saya mendapati beliau mengalami masalah pembuangan air kecil dan telah menggunakan karung untuk menyelesaikan masalah tersebut. Esuknya (14 Sept ) saya dan isteri membawa Kak Long (kakak sulong isteri) menziarahi Pak Long mereka.

Pak Long nampak masih menggunakan semangat yang ada untuk menempuh penyakit yang sedang dialaminya. Pak Long meluahkan perasaan keciwa apabila tidak ramai suadara mara yang datang menziarahinya. Itulah keluhan seorang warga emas di saat-saat orang lain sedang bergembiran berhari raya.

14 Sept : Saya menjadi tetamu Cikgu Aziz Salleh di Kampung Raja, Pagoh. Cikgu Aziz rakan Facebook yang pernah saya jumpa di padang kriket Bayuemas Klang tahun lepas. Saya sekeluarga dilayan seperti rakan-rakan yang sudah lama kenal. Terima kasih cikgu Aziz dan isteri yang telah membekalkan buah belimbing dan pisang emas.

Pukul 7 malam saya dan keluarga meneruskan perjalanan ke Segamat untuk bermalam di rumah adik ipar yang tinggal di Taman Pelangi. Selepas bersolat Maghrib di Masjid Lenga perjalanan diteruskan dengan melalui Jalan Bukit Kepong Labis. Perjalanan malam itu agak sunyi namun saya bertekad untuk meneruskan perjalanan. Syukur Alhamdulillah pukul 8.30 malam kami selamat tiba di Segamat.

15 Sept : Saya membawa kereta untuk dibaiki kerana ada masalah Drivesharp. Pukul 6 petang saya bertolak pulang ke Bangi dalam hujan lebat. Sepanjang perjalanan hujan turun.

Setiap tahun itulah rutin saya dan keluarga menyambut aidilfitri. Setiap tahun saya mengutip pengalaman umpamanya, kisah kakak yang tabah melayan anaknya yang sakit.

Banyak kisah yang saya kutip untuk dijadikan panduan dalam kehidupan masa depan. Pesan saya kalau setahun sekali kita dapat bertemu saudara mara jumpalah dan dengarlah kisah mereka di tanggung sekian lama.




Kenangan Hari Raya Aidilfitri 1431/2010


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah