Haji Zainal Osman-Alumni Fotografi IKBN yang berjaya

Zainal Osman yang telah kembali ke Rahmatollah pada 14 Sept 2010 merupakan alumni Intitut Kemahiran Belia Peretak yang berjaya.

Beliau merupakan seorang usahawan studio foto sejak awal tahun 90an. Permis niaga beliau terletak di PUSANIKA UKM.

Saya mengenali beliau ketika mula-mula membuka kedai foto di situ.Diawal pembabitan Allahyarham ketika senifoto masih menggunakan filem telah membawa kepada pembukaan makmal pemerosesan filem dan mencetak gambar.

Malahan perkembangan peniagaannya membolehkan beliau mendapat tender merakam gambar majlis konvokesyen di beberapa institut pengajian tinggi antara yang paling berjaya ialah di majlis Konvokesyen UKM lebih sepuluh tahun.

Perkembangan senifoto digital telah mencabar beliau namun atas bantuan anaknya dan rakan-rakan Allahyarham telah menyahut cabaran dengan membuka makmal mencetak foto digital.

Putera Foto Studio telah berkembang dengan jayanya walaupun menempuh cabaran yang berbagai. Namun saya melihat Zainal tidak patah semangat.

Semalam Haji Zainal telah kembali bertemu Allah. Saya menerima berita tersebut daripada Sdra Zulkifli Ibrahim untuk membuat pengesahan.

Apabila saya membuat panggilan ke telefon bimbitnya adik iparnya memberitahu Haji Zainal telah tiada......

Saya memandu kereta dari Muar ke Segamat dalam keadaan sayu kerana masih bercuti di Johor.

Walaupun saya tidak dapat balik ke Bangi untuk menziarahi arwah, namun pertemuan terakhir di CIMB UNIKEB saya sempat berjabat salam pada Rabu 8 Sept.

Apa yang membuatkan saya tidak dapat lupa ialah perbualan dengan arwah yang bertanya saya pergi ziarah atau tidak semasa hari En Mohamad Mokhta Mustafa meninggal dunia. Apabila saya menajawab pergi, arwah Haji Zainal memberitahu beliau ketika itu demam dan sehingga hari saya bertemunya. Mungkin demam yang Hj Zainal alami merupakan tanda beliau akan pergi buat selama-lamanya..Al Fatihah.

Segamat,15 Sept/6 Syawal

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah