Program Mobaliti Pelajar UKM 2010

Ketika Program Mobaliti Pelajar UKM yang bermula pada 27 Jun lalu saya hanya dijadualkan untuk membuat rakaman foto di sekitar Putrajaya, Kuala Lumpur, Muzium Orang Asli di Gombak dan Pulau Carey, Klang sahaja. Namun di saat-saat penjadualan semula, rakan saya Ikhwan tidak dapat menyertai kerjalapangan ke Langkawi kerana adiknya akan melangsungkan perkahwinan. Beliau perlu mengambil alih tugas ayahnya ketika hari kenduri kerana kesihatan kurang memuaskan.

Di Telaga Tujuh Langkawi

Justeru, pada 4hb hingga 9hb Julai saya ke Langkawi  bagi membuat rakaman foto selama enam hari. Ke Langkawi tidak menjadi masalah kerana saya berasal dari Kedah. Apabila kena bertugas ke sana ia unpama balik kampung kerana penduduk Langkawi bertutur dengan menggunakan loghat utara.

Berkumpul di KLIA bersama-sama pelajar sejumlah 80% dari luar negara sudah pasti menjadi tumpuan orang. Farhana Shukur yang menjadi kordinator program ini memerlukan bantuan saya, Shahrul dan Wafiy. Mana tidaknya beliau perlu memegang lebih dua puluh paspot pelajar tersebut. Staff syarikat penerbangan MAS memberikan kerjasama yang baik maka semuanya berjalan lancar. Ketika tiba di Langkawi kerja menjadi lebih mudah apabila beberapa orang pegawai dari LESTARI UKM telah menunggu ketibaan kami seramai empat puluh tiga orang.

Penerangan oleh pegawai Masjid Putrajaya
Program Mobaliti Pelajar UKM 2010 merupakan program kedua yang bermula buat kali pertama pada tahun 2009. UKM mengumpulkan hampir 80 orang pelajar antarabangsa dan UKM.

Program kali ini tidak berbeza dengan program kali pertama tahun lepas. Pelajar dibawa melawat tempat-tempat seperti Telaga Tujuh, Puncak Mat Cincang dengan menaiki kereta kebel dan merentasi hutannya. Manakala Pantai Pasir Tengkorak tidak diterokai seperti tahun lepas kerana air laut sedang pasang. Menariknya pelajar-pelajar dibawa mandi di air terjun Temurun.

Keistimewaan program kali ini ialah dengan menempatkan semua pelajar di Homestay Kampung Sungai Itau. Dengan menempatkan pelajar-pelajar selama dua malam mereka dapat memahami budaya orang-orang di Langkawi. Terdapat beberapa pelajar yang mempu membantu keluarga angkat memasak dan sebagainya.

Bersama keluarga angkat di Langkawi
Disebuah rumah keluarga angkat mereka telah dihidangkan dengan permaianan gendang silat. Saya sempat menikmati beberapa lagu dari paluan gendang tersebut dalam irama melayu dan hindustan.

Pelajar dan keluarga angkat juga telah mengadakan permaian trasional dan program memperkenalkan makanan tradisional melayu iaitu Ketupat pulut daun palas dan Buah Melaka.

Apa yang menarik pada pengamatan saya ialah mengenai layanan keluarga angkat kepada pelajar-pelajar yang menyertai program ini ialah kesungguhan mereka melayan anak-anak angkat walaupun tidak semua boleh berkomunikasi dalam bahawa Inggeris. Namun urusetia menempatkan dalam satu keluarga dengan pelajar tempatan agar masalah perbualan tidak menjadi seperti orang bisu yang hanya menggunakan bahasa isyarat.

Paling menarik ada satu kumpulan pelajar yang ditempatkan di sebuah rumah milik chef di salah satu hotel terkenal di Langkawi. Pelajar-pelajar ini menikmati makanan ala hotel.

Di Taman Negara Pahang (Foto: Ismail Ibrahim)
Langkawi merupakan pulau lagenda yang mempunyai 99 pulau yang boleh dilawati. Justeru dengan membawa pelajar-pelajar melawat sambil mengadakan kuliah outdoor merupakan langkah terbaik bagi pelajar-pelajar dari luar Malaysia. Mereka dapat mengenali Langkawi Geopark yang berusai lebih 100 ribu tahun. Mereka pelajar-pelajar aliran sains dan tidak didedahkan dengan lagenda Mahsuri. Namun terdapat keluarga angkat yang membawa melawat Makam Mahsuri, Beras Terbakar.

Ketika program ini berlangsung terdapat beberapa pelajar yang ingin mengenali Islam. Oleh kerana terdapat seorang pelajar UKM dari Fakulti Pengajian Islam maka beliau telah menerangkan bagaimana orang-orang muslim mengamalkan cara-cara hidup sebagai muslim.

Saya berkesempatan mengikuti program ke Tasik Chini. Walaupun cuma dua hari satu malam di sana, urusetia berjaya memberikan pelajar-pelajar penerangan yang berfaedah bagaimana Malaysia mengguruskan hutan dan kandungan flora dan faunanya.

Prof Dato Dr Mushrifah dan pegawai-pegawainya telah membawa pelajar cara-cara membenihkan pokok Teratai, memberikan penerangan bagaimana pemuliharaan hutan dan sebagainya yang berkaitan dengan forest di Malaysia.

Pelajar-pelajar yang datang dari negara yang tidak terdapat forest melahirkan rasa kagum dan mengambil peluang untuk mempelajari dari kemahiran tenaga pakar UKM.

Budaya Sabah diperkenalkan (Foto oleh Ikhwan Hashim)
Program Mobaliti Pelajar UKM telah tamat. Semua peserta dan urusetia membawa balik kenangan dan ilmu. Namun, saya tidak dapat membuat catatan begi kunjungan mereka ke Taman Negara dan Sabah. Walau apapun pada hemat saya, pelajar telah memperolehi pengalaman yang padat di samping ada yang berjaya menawan puncak Gunung Kinabalu, Sabah dan Puncak Terisik Taman Negara.

Adalah diharapkan dengan pulangnya mereka ke negara masing-masing akan membawa satu pengalaman yang boleh memberikan faedah kepada Malaysia dan UKM. Paling tidak, apa yang saya lihat ramai dikalangan pelajar ini masih berhubungan menerusia Facebook. Tidak mustahil apabila mereka telah tamat pengajian dan memiliki kerjaya, mereka akan datang kembali ke Malaysia.

 Tahniah buat UKM.


Mendaki Gunung Kinabalu (Foto oleh Ikhwan)
Pelajar-pelajar diperkenalkan dengan kain pelikat dan batik

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah