Permainan Warisan

















Laga Ayam memerlukan tenaga untuk menumbangkan lawan dengan hanya sebelah kaki.

Anda pernah dengar permainan seperti Galah Panjang, Laga Ayam (bukan melagakan ayam jantan tau...), Rebut Negeri, Ketinting, Leret Rim Basikal, Ketuk Keli/Konda Kondi, Tating Lawi, Selambut, Lompat Untai Gelang Getah dan banyak lagi.

Demikianlah antara senarai permainan yang telah dipersembahkan di Temasya Sukan Warisan sempena Festival kebudayaan IPTA. Semalam selama lebih kurang empat jam pelajar-pelajar IPTA telah menyertai sukan-sukan tersebut. 

Saya telah ditanya oleh salah seorang pelajar yang mengambil bahagian permainan Ketuk Keli/Konda Kondi, "permainan abad keberapa ?". Jawab saya mudah sahaja "setahu saya pada tahun 1960an saya dah pernah main Konda Kondi!". Pelajar tersebut ketawa.














Permainan Ketinting juga memerlukan tenaga untuk membuat imbangan badan.

"Wau lama tu, saya rasa nak bagi emak saya main ", balas pelajar itu. Jawab saya kemudaian "emak kamu belum tentu tahu main permainan ini".

Tahniah kepada Jabatan Warisan Negara yang telah berusaha membawa permainan rakyat ini kepada golongan muda, lebih-lebih lagi kepada pelajar IPTA yang bakal menjadi pemimpin di masa depan. Saya juga mencadangkan kepada pelajar-pelajar tersebut agar permainan warisan diketengahkan dikalangan pelajar sekolah apabila mereka menjadi guru sekolah atau pemimpin masyarakat kelak.

Memang pelik jikalau ada kanak-kanak atau muda mudi bermain permainan seperti itu dikhalayak ramai. Katakan bermain tarik upeh. Namun permainan itu boleh diadakan dalam sukan rakyat, sukaneka sekolah atau tadika. Kita banyak mengeluarkan modal untuk membuat sukaneka seperti membeli belon, kerusi, bola pingpong dan sebagainya namun andai kata permainan tarik upeh dianjurkan sudah tentu ada pihak yang akan menjadikan upeh sebagai bahan jualan!

En Me'at Ibrahim dari Pertubuhan Masyarakat harmoni Malaysia yang mengendalikan Kelab Sukan Tradisional Harmoni (KSTH) memberitahu saya, usaha telah dan sedang dilakukan untuk menyelaraskan nama, jangkamasa, pembahagian markah.

"Contohnya ada permainan yang datang dari dua negari yang berlainan nama dan cara permainan. Jadi kami akan menyelaraskan semua itu agar tidak berlaku percanggahan", terang En Meat.

"Sukan ini merupakan alternatif kepada masyarkat. Tidak semua orang bersukan dengan suka popular, jadi kami boleh menguruskan sukan ini dengan menjadi perunding. Malahan kami juga mengendalikan kejohanan diperingkat zon utara, selatan, tengah Malaysia.", sambung En Meat lagi.

** Untuk menganjurkan permainan warisan anda boleh menghubungi kelab terbut di nombor telefon: 03-40326649 atau 012 2153347.

Permainan Galah Panjang memerlukan tenaga dan fikiran untuk menjatuh pihak lawan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah