Hidayah yang syahdu

1 Muharram 1431
Kali terakhir saya dipertemukan dengan Ariff ialah semasa dia datang untuk menjemput ke majlis perkahiwinannya dengan seorang gadis dari Kelantan. Ariff memberitahu saya neneknya berpesan agar menjaga bakal isterinya baik-baik.

Saya teringat Ariff sempena Maal Hijrah 1431. Kisah beliau sudah lama ingin dicatatkan dimana-mana terutama setelah terbinanya blog ini.Namun ketika itu keadaan Ariff belum stabil maka saya biarkan sahaja.

Kenapa Ariff yang harus saya catatkan kisahnya?

Kisahnya bermula kira-kira lima tahun lalu ketika cuti pertengahan semester. Dia pelajar saya untuk kursus seni foto. Kekeliruan timbul apabila saya membuat semakan daftar nama pelajar ketika musim peperiksaan.Nama di dalam slip peperiksaan lain dan nama dalam daftar kehadiran tidak sama.

Akhirnya semasa semester kedua dibuka semula, Ariff memberitahu saya nama sebenarnya seperti di dalam slip peperiksaan. Manakala dalam daftar kehadiran adalah nama Islamnya.

Saya harus merahsiakan negari asal Ariff dan agama asalnya. Namun saya ingin membawa beberapa kisah syahdu yang berlaku sebelum dan selepas beliau memeluk Islam.

Ariff memeluk Islam di masjid universiti yang diuruskan oleh Ustaz Sobri. Sebelum Ariff memeluk islam, berbagai dugaan cuba menghalangnya. Namun pada satu hari selepas Maqrib beliau bertemu Ustaz Sobri. Akhirnya Ariff  selamat diislamkan.

"Saya merasai amat berlainan sekali setelah selesai diislamkan. Perasaan itu belum pernah dirasainya sebelum ini", terang Ariff.

Suatu hari beliau baru pulang dari masjid menunaikan solat Zohur, ibu Ariff telah menelefonnya bertanyakan sudah bersolat ke belum. Ariff menjawab sudah. Dalam contact ini ibunya bertanyakan solat dalam agama asal, namun Ariff menjawab dalam contact solat Zohur!

Ketika pulang ke kampung dengan kapalterbang dan tiba di sana beliau telah dibawa oleh ayahnya makan tengahari di kedai yang menyediakan makanan tidak halal. Ariff memberi alasan masih kenyang kerana makan di dalam kapalterbang sebelum itu. Sebenarnya menurut Ariff ayahnya ingin menguji taraf keislamannya. Kerana menurut Ariff , ayahnya sudah tahu dia telah memeluk Islam.

Begitu juga semasa keluarganya ke tempat ibadah. Ilham tiba-tiba datang dan Ariff memberitahu dia hendak menunaikan hajat di bilik air. Setelah keluarganya selesai menunaikan upacara agama mereka Ariff keluar dari bilik air.

Airff pernah menceritakan suatu hari di bulan Ramadan, neneknya bertanya "kamu tidak berbuka puasa?". Ariff pun pergi menjamah sedikit makanan untuk berbuka puasa.

"Sekejap sahaja kamu berbuka puasa?" tanya neneknya.
"Ya, kami makan bukan banyak sekadar memisahkan antara buka dari puasa sahaja", jawab Ariff.

Rupa-rupanya keluarga Ariff telah mengetahui dia telah memeluk Islam. Kata Ariff kita perlu menggunakan cara yang berhemah untuk memberitahu keluarga.

Saya banyak membantu beliau dalam mengekalkan semangatnya sepanjang beliau berada di universiti. Baliau sering bertemu saya sambil-sambil minum kami berbincang tentang Islam. Ariff mempunyai pengetahuan yang tinggi mengenai Islam. Malahan beliau pernah memohon untuk belajar di Madinah, namun gagal.

Sepanjang saya mengenali Ariff  saya perhatikan dia banyak dinaungi oleh cahaya Ilahi. Kerana banyak peristiwa yang diceritakan kepada saya dia banyak diuji untuk kembali kepada agama asal. Namun tetaplah janji Allah jika kita menjaga agamanya, Allah pasti menjaga kita.

Kita yang menerima Islam sejak lahir bagaimana?



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah