Meneroka keindahan alam semulajadi




Jeti Kuala Tahan


Ke Taman Negara dengan sampan panjang.


Sungai Tembeling masih belum tercemar

30 Oktober 2009 pukul 7.19 pagi, saya bersama sembilan lagi peserta telah memulakan perjalanan dengan bas UKM menuju ke Kuala Tembeling, Pahang untuk melakukan Ekspedisi Fotografi Taman Negara 2009 (selepas ini EFTN2009). Selepas tiga jam tiga puluh minit bas tiba di Jeti Kuala Tembeling. Oleh kerana kami belum bersarapan maka kesempatan yang masih ada maka semua peserta telah mengisi perut di salah sebuah gerai di situ.

Menyusuri Sungai Tembeling dengan sampan panjang yang boleh mengisi 12 orang penumpang memberi satu pengalaman baru kepada saya dan rakan-rakan lain.

Di dalam kumpulan seramai sepuluh orang itu, saya, Prof Dr Kamarudin, Hazrul, Ismail, Sulimi sahaja yang betul-betul "karyawan foto". Selebihnya Daud dan Kamarul Bahrin Juruvedio. Manakala Salleh, Kamarul Arifin, Rosli merupakan pegawai Pusat Penerbitan yang menunjukan minat yang tinggi dalam bidang seni foto. Saya sempat bergurau dengan Salleh, Kamarul Arifin dan Rosli bahawa mereka dibawa hanya untuk membawa tripod, bag dan bekalan makanan sahaja. Namun minat yang ditunjukan amat tinggi dan mengembirakan rakan-rakan lain. Malahan hasil gambar yang dirakam tidak mengeciwakan.

Kami menyusuri Sungai Tembeling dengan mengambil masa 2 jam 30 minit dalam cuaca panas dan menarik serta amat sesuai untuk merakam gambar.

Sungai Tembeling bermula dari pinggiran gunung di kawasan sempadan Trengganu Selatan dan Negeri Pahang. Sungai ini mengalir ke arah barat di bahagian Pahang Utara dan kemudian menurun ke arah selatan selepas kawasan Tahan. Di Kuala Tembeling, Sungai Tembeling bertemu dengan Sungai Jelai yang mengalir dari arah barat. Cantuman dua sun gai ini meriapak permulaan Sungai Pahang yang berkuala di Pekan, Pahang. Panjang Sungai Tembeling ialah kira-kira 110 km, dan lebarnya berbeza-beza dari hulu ke hilir dengan purata 80 + 30 meter. Dari kawasan Taman Negara, terdapat anak-anak Sungai yang menagalir masuk ke Sungai Tembeling, iaitu Sungai-sungai Tahan, Trengganu, Kenyam dan Sat. Sungai Sat ialah sempadan Taman Negara di sebelah timur dan Sungai Tembeling di bahagian selatannya.

Dalam sejarah negeri Pahang, banyak babak-babak peristiwa penting berlaku di Sungai Tembeling, sejak zaman Kerajaan Melayu Melaka yang diperintah oleh Sultan Mansur Shah (1459-1477) hinggalah kepada peristiwa-peristiwa perjuangan Mat Kilau, Tok Bahaman dan Tok Gajah menentang penjajahan Inggeris.*rujukan: Ahmad Badri Mohamad Akademika No.26 Januari 1985.

Di pinggir Sungai Tembeling kami tidak menemui banyak perkara yang menarik kerana pemandangannya tidak sehebat di bahagian hulunya. Namun kerana dibeberapa bahagian hubungan talian telefon bimbit tiada, maka saya beranggapan kawasan tersebut tidak mempunyai penduduk. Ini dibuktikan dengan penemuan beberapa orang wanita Orang Asli bersama anak-anak sedang mandi dan membasuh pakaian. Pada anggapan saya kemungkinan terdapat perkampungan Orang Asli di situ.

Tujuan utama EFTN2009 diadakan oleh Pusat Penerbitan UKM dengan diketuai Prof. Dr. Kamarudin M.Said yang juga Ketua Pusat Penerbitan ialah untuk mengumpulkan sebanyak mungkin koleksi gambar dan vedioa tentang flora dan fauna di sekitar Taman Negara, terutamanya di Kuala Tahan.

Taman Negara Malaysia dibuka pada 1938/1939 sebagai Taman Negara King George V. Ia kemudian dinamakan sebagai Taman Negara selepas kemerdekaan. Keluasan kawasan Taman Negara ialah 4,343 km².

Taman Negara terletak di antara sempadan 3 negeri iaitu Pahang, Terengganu, dan Kelantan, yang mana masing-masing memiliki kawasan milik sendiri. Enakmen Taman Negara (Pahang) No.2 pada 1939 dibuat untuk Pahang, Enakmen Taman Negara (Kelantan) No.14 pada 1938 untuk Kelantan, dan Enakmen Taman Negara (Terengganu) No.6 pada 1939 untuk Pahang. Semua enakmen memiliki persamaan kandungan.

Taman Negara Pahang merupakan yang terbesar dengan keluasan 2,477 km², diikuti oleh Taman Negara Kelantan seluas 1,043 km², dan Taman Negara Terengganu seluas 853 km². *rujukan:
Wikipedia

Justeru, Taman Negara sering dikunjungi oleh pelancong dari dalam dan luar negara. Banyak daya tarikan di sini. Bagi anda yang suka memancing boleh menjalan aktiviti itu dengan meminta kebenaran dari PERHILITAN.

Pengangkutan utama di sini ialah sampan yang akan membawa pengunjung menyusuri sungai untuk melihat kesan-kesan yang terdapat di Taman Negara. Antara tempat yang boleh dikunjungi ialah kampung Orang Asli, Titian Kenopy, Lata Berkoh, Lubok Ikan Kelah,Laluan malam, Menara Tinjau Hidupan Liar.

Selama tiga hari bersama rakan-rakan lain saya beranggapan dengan mengunjungi Taman Negara nostalgia lama bermain sungai hampir 40 tahun lalu datang kemabali. Apa tidaknya setiap kali kami mengadakan sesi fotografi di sungai saya sudah pasti akan berendam di air.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah