Bulan Mei

Sama kita sedar atau tidak, bulan Mei setiap tahun banyak betul sambutan hari-hari hebat yang disambut oleh semua orang (masyarakat).
Hari Ibu, Jururawat, Belia, Guru adalah antara hari-hari yang kita sama-sama sambut. Radio, TV, laman web dan blog (termasuk blog saya...) menyambut hari-hari tersebut. Kita sedar atau buat-buat tidak sedar bahawa semua hari-hari tersebut semacam boleh menentukan "hidup atau matinya kita?".
Tiada Ibu, mana mungkin kita lahir ke dunia ini. Tiada Jururawat mana mungkin emak (Ibu) kita tahu tahap kesihatannya semasa beliau mengandung. Belia.... ahh tak ada belia mana mungkin ada polis, sebab ramai belia yang yang tak dengar kata. Maaf sebenarnya tiada belia mana mungkin ada Ibu, Jururawat, Guru....... Belialah yang menjamin kuat atau lemahnya sesebuah negara.
Saya tidak mahu menyebut satu tarikh "hitam" dalam sejarah negara. Namun awal pagi 13 Mei radio menyiarkan Hari Ini Dalam Sejarah pada tarikh tersebut. Menitis air mata mengenangkan peristiwa itu. Lebih membanggakan saya pada tengahari dihari tersebut saya berada di tengah-tengah Kuala Lumpur dan melihat kedamaiannya. Macam tidak percaya peristiwa itu pernah berlaku 40 tahun lalu!
Namun hari ini (18 Mei) tahukah anda bahawa pada tarikh keramat inilah telah terbangun sebuah universiti yang menjadi kebanggaan orang-orang kampung? Universiti tersebut sudah tentunya Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang membangun megah dipinggir Hutan Bangi dan menyusur Sungai Langat yang tidak jauh dari Lebuh Raya Kuala Lumpur-Seremban.
Hari ini telah genap 39 tahun UKM ditubuhkan pada 18 Mei 1970. Hari ini banyak acara akan dilangsungkan di UKM. Salah satu ialah pelancaran Muzium UKM yang menempatkan berbagai khazanah sejarah kejayaan UKM khasnya dan warganya am. Boleh dikatakan pagi nanti kami warga UKM akan sibuk menyambut ulangtahun ke-39. Disebelah malam satu majlis doa kesyukuran akan diadakan di Masjid (Pusat islam UKM).
Untuk meriwayatkan sejarah kejayaannya bukanlah cukup dalam ruangan ini, namun warga UKM harus berbangga kerana telah berjaya berada di tempat ke-2 di Malaysia baru-baru ini (lihat laporan ini ).
Kami (warga UKM) membanggunkan UKM dengan keringat yang menitis bagai mutiara diawal penubuhannya. Saya masih ingat sewaktu datang ke UKM untuk bertugas pada tahun 1979 UKM masih berusia sembilan tahun. Ketika itu masih terdapat warga-warga perintis bertugas di UKM. Kini ramai antara mereka telah kembali ke rahmatullah (Al-Fatihah).
UKM menjadi perintis di Bandar Baru Bangi. Ketika itu belum ada lagi industri dan pusat-pusat latihan lain. UKM berdiri dengan megah di kaki bukit Hutan Bangi. Kini UKM menjadi antara pusat pengajian yang sibuk dengan manusia. Paling membanggakan UKM kini menjadi tempat rakyat dari negara timur tengah datang untuk menuntut ilmu. UKM akan terus kehadapan. UKM juga akan mencatat sejarah baru apabila akan memperolehi Canselor baru setelah kemangkatan Canselor Keduanya itu Almarhum Duli Yang Maha Mulia Tuanku Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus Almarhum Tuanku Ja'far Ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman pada 27 Disember 2008.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah