Tan Sri Noor Azlan Ghazali yang saya kenal

YBhg. Prof. Tan Sri Dato’ Seri Dr. Noor Azlan Ghazali. Semua warga UKM pasti kenal beliau kerana Tan Sri adalah Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia sejak 1 Januari 2013 hingga 31 Disember 2018.

Saya mengenali YBhg. Prof. Tan Sri Dato’ Seri Dr. Noor Azlan Ghazali   kerana beliau adalah bos besar UKM ketika saya masih bertugas di UKM. Sebagai Jurufoto, saya salah seorang yang kerap mengikut pergerakan beliau boleh dikatakan ke seluruh pelusuk UKM, Malaysia malahan hingga ke luar negara.

Seorang yang suka membawa perubahan. Mengajak warga UKM berfikir di luar kotak. Bila bercakap soal ekonomi itulah kesukaan beliau kerana Tan Sri Noor Azlan  adalah pakar ekonomi.

Saya masih ingat, pada awal perkhidmatannya sebagai Naib Canselor (NC) Tan Sri Noor Azlan  membuat kejutan dengan memanggil semua Jurufoto dan karyawan foto UKM ke satu pertemuannya dengan beliau di Bilik Mesyuarat Naib Canselor. Pada saya "apa hal seorang yang agak tinggi jawatan dalam UKM nak berjumpa dengan kami yang hanya memiliki gred sokongan 19, 22,27 ni...?".

Tan Sri Noor Azlan  tak kisah. Beliau menyampaikan hasratnya untuk melihat gaya fotografi di UKM berubah! "Wauu.....minat sungguh NC dengan fotografi....." bisik hati saya. Ketika itu saya tak kenal lagi beliau secara dekat dan beliau juga tak kenal siapa kami. Kehendak Tan Sri Noor Azlan  kami tunaikan. Rombakan pada gaya fotografi UKM telah berubah.

Tan Sri Noor Azlan  menyampaikan kisah bertemu dengan Jurufoto-Jurufoto UKM kepada semua pegawai pengurusan UKM. Ketika perubahan merakam gambar dibuat semua orang faham dan akur. Gelombang fotografi di UKM berubah dengan kencang. Memang berubah 360 darjah.

Perubahan demi perubahan Tan Sri Noor Azlan  lakukan. Semua warga UKM tahu. Paling menarik dan berkesan di jiwa warga UKM terutamanya siswa dan siswi ialah konsep Payung Merah. Setiap kali ada perhimpunan pelajar baharu, Tan Sri Noor Azlan  akan membuka payung merah di Dewan  Canselor Tun Abdul Razak walaupun tiada hujan.

Konsep payung merah ialah pelajar UKM mesti mempunyai kelainan dan kebolehan luar biasa setelah bergraduat. Mereka bukan saja mampu menjadi pelajar yang hebat dalam bidang yang pelajari tetapi memiliki nilai tambah yang lain dan juga hebat.

Saya banyak mengikuti perjalanan tugas beliau sepanjang menjadi NC. Saya akui beliau mempunyai cara kerja yang berbeza. Soal diikuti atau tidak itu bukan hak saya, namun sepanjang menjadi NC saya perhatikan UKM telah melonjak menjadi universiti yang terkemuka di Malaysia dan dunia.

Pada tahun 2015 saya membuat liputan berita di Jakarta, Indonesia mengenai MOU dengan 14 buah universiti di sana dengan sebuah institut penyelidikan Indonesia. MOU ini menunjukkan bahawa UKM dikenali di luar negara terutama di nusantara kita.

Ketika di Pangkor Dailog 2017 saya melihat sendiri peranan yang dimainkan oleh Tan Sri Noor Azlan. Di majlis ini Tan Sri telah di anugerahkan Anugerah Ikon Perak Amanjaya.

Di banyak majlis beliau bercerita misi Payung Merahnya. Malahan ketika berada di Pnom Peng, Kemboja beliau berbincang bagaimana melaksanakan usaha memperhebatkan UKM.

Sebagai orang kuat UKM sudah tentu usaha menaikkan nama UKM dengan berbagai usaha perlu dilakukan. Saya antara orang yang sering mendengar usaha Tan Sri Noor Azlan. 

16 April 2018 adalah hari terakhir saya bertemu Tan Sri di pejabatnya di tingkat 6 Bangunan Canselori. Masa diberikan untuk bersembang dengan saya agak lama. Kami berbual sekitar perkhidmatan saya. Rasanya saya antara orang bertuah dapat mengucapkan selamat tinggal kepada seorang Naib Canselor. 

31 Disember 2018 Tan Sri Noor Azlan akan meninggalkan ruang pejabat itu. Pastinya kali ini saya tidak mampu mengucapkan selamat tinggal di majlis perpisahannya seperti Naib Canselor sebelum ini, namun saya percaya jasa dan perkhidmatan terbaiknya akan dikenang dalam sejarah UKM. 

Walaupun beliau bukan bersara dari UKM dan Tan Sri akan kembali sebagai Profesor di pusat pengajiannya iaitu GSB. Saya percaya Tan Sri akan terus menyumbang buah fikirannya kepada UKM dan negara.

Payung Merah mungkin tidak akan berkembang lagi di dalam majlis minggu mesra pelajar baru tetapi saya yakin UKM akan terus gah untuk memperkasakan bahasa melayu. UKM harus terus dikekalkan sebagai universiti yang memperkasakan budaya melayu. Angin perubahan biar sehebat mana pun bagi saya warga UKM tak kira dari peringkat mana pun wajib terus mendokong konsep kebangsaannya. Lebih menarik UKM lebih dikenali dalam pengajian kemelayuan dan keislamannya tanpa mengabaikan sains dan teknologi.

Seperti tokoh-tokoh lain di UKM, hubungan kerja akan menjadi hubungan persahabatan. Saya tetap akan kenang segala buah fikiran Tan Sri selama lima tahun menjadi Naib Canselor. Kebanyakkan idea Tan Sri menjadi sumber inspirasi kejayaan saya selama di UKM.

Saya masih ingat pesanan Tan Sri, jangan lupa UKM. Sebab itu walaupun sudah bersara UKM tetap di hati saya.

Saat paling indah apabila Tan Sri membawa saya mengadap
YANG TERAMAT MULIA DATO’ SERI DIRAJA TAN SRI TUNKU PUTERI INTAN SAFINAZ BINTI TUANKU ABDUL HALIM MU’ADZAM SHAH


Lihat juga:

Prof Tan Sri Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin dari kaca mata seorang Jurufoto




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah