Prof Tan Sri Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin dari kaca mata seorang Jurufoto

Apabila setiap kali Pegawai Khas Naib Canselor UKM menelefon saya, maka saya sudah menganggak pasti Prof Tan Sri Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin perlu sesuatu yang berkaitan dengan gambar. Cik Azimah Dato Mahmud begitu bijak menurunkan tekanan saya apabila memulakan bicara dengan bertanya, "En Raai sibuk?......" 

Saya sebenarnya bukan Jurufoto khas kepada Naib Canselor (NC). Namun saya dan rakan-rakan jurufoto merupakan petugas yang sering merakam gambar apa sahaja aktiviti NC di UKM melainkan keluar negara!

Sepanjang merakam atau bertugas di majlis yang NC hadir saya dapat melihat secara dekat persenaliti beliau. Malah saya dapat melihat karisma beliau sebagai NC wanita pertama di UKM.

Oleh kerana staff UKM amat ramai, pastinya nama saya tidak dihafal oleh beliau. Namun kalau beliau meminta Jurufoto, pastinya saya yang dipanggil.

Pernah saya duduk sebelah beliau kerana menyediakan gambar untuk taklimat lawatan Raja Muda Perak. Oleh kerana Tan Sri hendak memilih gambar-gambar kegiatan pelajar maka beliau banyak yang terdapat staff dipilih. "Tak maulah , ni semua gambar orang-orang tua...." kata Tan Sri dalam loghat Kedahnya.

Staff Pejabat Naib Canselor, Pemandu rasmi. Pegawai Khas,
Setiausaha dan Setiausaha kepada Pegawai khas
 Ketika menyediakan Power Point untuk taklimat lawatan seorang VIP dari luar negara ke PermataPINTAR, Tan Sri mengolah sendiri bahan tersebut. Namun apa yang mengagumkan saya NC mampu mengendalikan Power Point.

Sesuatu yang amat mengusarkan saya apabila Tan Sri amat kuat  ingatannya apabila meminta gambar beliau akan menyebut bulan berapa acara tersebut. Ia amat memudahkan kalau kita terlupa!

Tan Sri  Sharifah Hapsah seperti insan-insan lain yang mempunyai naluri. Ketika NCWO sebuah pertubuhan wanita di mana beliau menjadi presiden mengadakan majlis memperingati Allahyarham Tun (Dr) Fatimah Hashim pada 17 Januari 2010, saya melihat Tan Sri tidak dapat mengawal perasaannya ketika memberi ucapan penghargaan. Akhirnya beliau menamatkan ucapannya yang pendek.

Tan Sri Sharifah Hapsah bersama Presiden KESUKMA.
Sepanjang Tan Sri Sharifah Hapsah menjadi NC, hubungan pengurusan dengan kakitangan berjalan dalam suasana harmoni. Ini jelas apabila Kesatuan Kakitangan Am (KESUKMA) menjadi rakan yang memberikan kerjasama kepada pengurusan UKM.

Selaku Komandan Pasukan Palapes UKM Tan Sri Sharifah Hapsah, penglibatan beliau amat jelas dalam apa jua aktiviti. Tan Sri  menunjukkan minatnya yang tinggi pada kegiatan kadet tentera di UKM.
Selaku Komandan PALAPES UKM

Setiap kali membuat rakaman pertandingan kriket saya tidak dapat lupa hadiah peribadinya kepada pemain-pemain yang telah mengharumkan nama UKM. Shafiq salah seorang pemain kriket UKM berbisik kepada saya "Bang...Tan Sri takkan tak ada apa-apa untuk kami?". Apabila saya kata "cubalah". Selepas itu Shafiq naik berbisik kepada Tan Sri maka saya dapat lihat beliau mengeluarkan sedikit hadiah yang pastinya telah tersedia lebih awal. 



Bersama pasukan kriket UKM
Saya melihat, Tan Sri Sharifah Hapsah mudah didekati. Namun kerana kesibukan, maka masa-masa tertentu sahaja beliau boleh meluangkan masa bersama warga UKM. Misalnya ketika sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri dan sebagainya. Sebagai Naib Canselor beliau berjaya melonjakkan nama UKM keperingkat antarabangsa. 

Paling menarik pada kenangan saya ketika musim konvokesyen berada di bilik VVIP mengendalikan studio untuk gambar orang kenamaan, Tan Sri akan datang dengan baju mengikut warna jubah fakulti. Jika sidang untuk graduan Fakulti Perubatan, baju beliau pada hari itu adalah merah. Jika Fakulti Pengajian Islam, bajunya hitam. Begitulah seterusnya.Saya lebih seronok jika ingin merakamkan gambar Tengku Ampuan Negeri Sembilan, Tan Sri sendiri yang membantu membetulkan pakaian baginda.

Justeru itu, dengan bersaranya Tan Sri Sharifah Hapsah dari jawatan Naib Canselor pada 31 Disember 2013, beliau telah meninggalkan satu jasa yang besar kepada UKM. Saya tetap menyanjung beliau sebagai Naib Canselor UKM wanita pertama, dan selepas ini saya dan Jurufoto lain tetap meneruskan khidmat kepada Naib Canselor yang baru ia itu Prof. Datuk Dr Noor Azlan Ghazali

Selamat bersara Tan Sri Sharifah Hapsah semoga terus dirahmati Allah dengan kesihatan yang baik. Saya masih ingat kata-kata beliau dalam satu ucapan, "You can do without me"

## Lihat album kenang-kenangan Tan Sri Sharifah Hapsah

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
Sincere, heartfelt and inspiring.

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah