23 Disember 2011

Nostalgia Majlis Reunion SMK Sik-2011

Hari ini sudah seminggu masa berlalu. Hari Jumaat lepas (16 Disember 2011) saya mencipta sejarah baru. Hari ini hanya tinggal kenangan.
Pintu utama SMK Sik sekarang.

Sdra Majid melayan anak lelaki bongsunya
Saya kembali ke Sungai Petani, Kedah sorang diri tanpa keluarga. Isteri saya memang kenal perangai semulajadi yang suka mengembara. Dia mungkin pasrah dengan kerektor saya. Kalau seminggu meninggalkan rumah kerana tugas itu sudah lumrah. Kerana beliau tahu kerjaya saya budaya hidupnya adalah begitu. Namun kalau saya tidak ke mana-mana saya adalah manusia yang suka dudu di rumah dan makan apa sahaja walaupun lempeng atau cucur kodok (jemput-jemput ikan bilis).

(Duduk kiri sekali) Prof. Madya Dr Chek Derasid (adik sdra Majid)
sekarang merupakan
seorang ahli akademik di Universiti Utara Malaysia.
Anak jati Sungai Batang yang berjaya memperolehi PhD.
Kenapa saya ke Sungai Petani itu telah saya catatkan sebelum ini dalam catatan berikut : Jiwaku Karam . Namun dalam catatan kali ini lebih berkesan kerana ia ditulis setelah seminggu berlalu. Bak kata orang Laksa Utara kalau di makan sehari selepas di masak kuahnya lebih ummmph.
  • Majid Derasid ( anak Pak Da Sid)- Sahabat lama cuma muda setahun dari saya. Bersekolah di Sekolah Menengah Sik dari tahun 1972-1975. Ayahnya walaupun orang kampung tapi agak tegas dengan pelajaran anak-anaknya. Mereka ramai adik beradik. Kini Majid menjadi Pegawai Kebajikan Masyarakat di Sungai Petani. Kerana sifatnya yang menjaga kebajikan masyarakat setempat, maka pada 16 dan 17 Desember lalu beliau memberikan khidmat yang terbaik buat saya
    
    Kenduri masih dhidang. Lauknya masakan kampung.
    Majid mempunyai adik-adik yang berjaya. Ada yang menjadi guru, pensyarah IPTA. Semasa dua hari di Sungai Petani saya dipinjamkan keretanya untuk memudahkan urusan saya. Terima kasih Jid!
  • 
    Menunya nasi putih, ulam petai bersambal belacan,
    kari daging kerbau campur umbut pisang.
    
  • Haji Wahid- Sahabat lama yang saya anggap macam seperti saudara. Kalau saya balik Kedah sekeluarga kami akan bermalam di rumahnya. Anak bekas Bilal Kampung Sungai Batang yang kini menetap di Bandar Beris Jaya. Mereka berpindah sekitar awal tahun 2000 setelah kampung mereka dijadikan Tasik Beris.

    Haji Wahid mempunyai ramai adik beradik yang tinggal berjiran dengannya. Mereka kini menjaga ayah yg sudah tua dan emak mertuanya adalah kakak kepada ayahnya. Maknanya Haji Wahid berkahwin sepupu. Insyaalah satu sejarah akan tercipta tahun depan saya dan keluarga Haji Wahid.

    Selepas solat Jumaat pada 16 Disember, saya dikejutkan dengan perhimpunan keluarga beliau. Rupanya setiap hari Jumaat Haji Wahid akan mengadakan kenduri keluarga. Saya bersama-sama menjamu selera dengan keluarga besar Haji Wahid. Satu budaya yang baik harus dicontohi.
    
    Pesilat veteran yang masih mampu membuat
    persembahan menarik di depan pengantin
    Muzik silat
    Pada 17 Disember saya berpeluang menghadiri kenduri di rumah salah seorang penduduk Beris Jaya. Berpeluanglah saya melihat suasana majlis kenduri yang telah lama saya tinggalkan.
  • Pukul 5.30 petang pada 16 Disember saya memandu kereta ke Sungai Petani dari Beris Jaya. Lebih kurang sejam saya tiba di tempat letak kereta Park Aveneu. Masih awal. Hujan turun dengan lebat. Saya menelefon En Md Bakar. Beliau menjawab mesra namun orangnya belum pernah saya bersua muka, cuma sering bertemu di laman Fecebook. Timbalan Pengerusi Kelab Anak-Anak Sik.

    Setiba di ruang legar hotel saya dikejutkan dengan suasana tempat pendaftaran yang teratur. Beberapa orang urusetia menyambut saya bagaikan sudah kenal lama. Walhalm, kami hanya bertemu dalam FB sahaja. Mereka teruja kerana saya sanggup datang ke majlis itu dari jauh dengan menaiki bas malam tadi. Namun saya difahamkan masih ramai yang balik dari Kuala Lumpur.

    En. Md Bakar dari Bukit Beruntung, Selangor. En Mohamad Warid, Selayang. Asmahan Ibrahim KL, dan ramai lagi. Malahan dikatakan ada alumni dari UK sedang membuat PhD pulang ke Sungai Petani untuk meraikan majlis tersebut.
       
    (Kanan) En. Md Bakar, orangnya agak misteri sebelum ini.
     En Md Bakar begitu mengharapkan saya hadir. Manakala En Mohamad Warid agak gembira bertemu dengan saya pada malam itu. Mohamad Warid mempunyai adik-adik yang ramai bersekolah di Sekolah Menengah Sik. Walaupun saya tidak rapat dengan mereka tapi amat kenal dengan Wahab, Wahid, Zainab Warid. Ayah meraka Wak Warid begitu terkenal di Sik kerana tidak ramai orang Jawa menetap di sana. Wak Warid pernah berkata kepada saya "anak-anak Wak tak tahu cakap Jawa...kalau Wak cakap dia orang gelak saja....". Entahlah en Mohamad Wrid boleh bercakap Jawa atau tidak. Tapi malam itu dia hadir dengan kopiah Jawa.
    
    (Kanan) En Mohamad Warid bersama rakan sekolah saya.
    
  • Bayangkanlah malam itu ramai alumni SMK Sik sukar dikawal. Sehinggakan juruacara majlis terpaksa membuat pengumuman beberapa kali agar duduk harapan majlis dapat dijalankan mengikut jadual.

    Masing-masing dengan kisah tersendiri. Ada yang berpelukan melepas rindu. Ada yang duduk berbual tak ambil kisah rakan lain. Ada yang memperkenalkan oleh yang ditemui kepada rakan lain.

    Masing-masing dengan nostalgia. Ada yang tidak mengenali antara satu dengan yang lain. Maklumlah sudah dewasa. Muka sudah berubah. Susuk tubuh sudah berbeza. Perpisahan sudah lebih tiga puluh tahun mengubah segala-galanya. Hanya nostalgia sahaja yang mampu membuatkan kita saling mengenali semula.

    Paling penting ialah masing-masing datang dengan kejayaan. Ada yang datang membawa pangkat dan gelaran tetapi meletakkan seketika semua itu di luar dewan. Mereka bercakap tentang persahabatan, tentang masa silam. Namun tidak mengetepikan protokol. Mungkin kalau dulu bercakap menggunakaan Aku, kini bertukar menjadi Saya. Kalau dulu dulu guru memanggil nama, kita dia memanggil bekas anak murid anakanda.

    Menceritakan kejayaan memang tidak dapat lari dari kenyataan. Namun saya fikir mereka masih memikirkan nasib alumni. Pelajar-pelajar semasa. Justeru, langkah yang diambil oleh Kelab Anak-Anak Sik harus dipuji kerana mengumpul seramai mungkin tenaga pakar, profesional adalah satu langkah berani.

    Ramai anak-anak Sik berada dalam sektor kerajaan dan swasta. Sik adalah daerah damai, subur,tenteram. Justeru ketika berbual dengan Sdra  Sabri pada 19 Disember lalu ketika bertemu dengan beliau di Esset (Institut KWSP) Bangi, beliau memikirkan apa yang harus dilakukan oleh Kelab Anak-Anak Sik. Saya fikir, segala agenda sudah tentu telah dirancang. Kerana melaksanakan jamuan reunion telah berjaya di realisasikan. Bukan mudah untuk mengumpulkan seramai hampir lima ratus orang dalam sebuah dewan. Mereka datang dari merata tempat. Justeru, maka satu kejayaan buat urusetia.

    Ketika saya kembali ke Beris Jaya kali kedua pada 17 Disember (sebelum ni 16 Disember-balik dan kembali ke Sg Petani untuk majlis makan malam SMK Sik dan bermalam di sana) saya ditanya oleh beberapa orang yang pernah menjadi pelajar di sekolah itu, bagaimana sambutan terhadap majlis itu? Saya memberikan info yang positif kerana majlis itu berjaya.

    Apa istimewanya SMK Sik. Ia terletak di Pekan Sik. Dua kilometer dari pekan menghala ke Nami. Diwujudkan pada tahun 1965. Ketika itu Sik belum membangun seperti sekarang. Namun kerana daerahnya di pedalaman yang dikelilingi banjaran yang indah, maka ia merupakan lokasi yang agak terpencil dari daerah lain.
    
    Daerah pertanian yang subur dan
    berpotensi menjadi sumber berasaskan pertanian
    Untuk ke sana boleh menerusi pekan Gurun melalui Lebuhraya Utara Selatan. Boleh juga ke Sik menerusi Grik dan Baling. Masyarakatnya kebanyakkannya petani, peladang dan penternak. Namun jumlah yang menjadi pegawai kerajaan, swasta dan usahawan, telah meningkat.

    Ramai tokoh-tokoh terkenal datang dari daerah ini. Sasterawan Negara Dato Sahnon Ahmad yang terkenal dengan novel Ranjau Sepanjang Jalan, Tan Sri Hanafiah bin Hussain, Pengerusi pertama Lembaga Tabung Haji, Profesor Dr Azib Salleh dan ramai lagi.

    Mungkin pembaca yang lebih mengetahui sejarah ini boleh turut mengulas dalam komen tuan/puan sebagai sumbangan menyambung catatan ini. Pun begitu keistimewaan SMK Sik membuatkan ada antara kenalan apabila ditanya, mereka akan menyebut berasal dari Sik.
    
    Sik boleh dihubungi dengan rangkaian jalanraya yang
    baik untuk bandar-bandar besar dinegara kita.
    
    Puteri sulung saya terkejut pada 14 Disember lalu apabila saya mengambil keputusan untuk balik Kedah semata-mata bagi menghadari jamuan reunion tersebut. Bagi saya wang bukan persoalan utama. Tetapi memenafaatkan wang itu adalah lebih diutamakan. Apa ada denga RM50 kalau kita nak menilai faedah yang kita perolehi hasil dari menghubungkan silatulrahim.

    Nostalgia tetap nostalgia. Tetapi mengenang nostalgia sememangnya bukan boleh dibawa ke mana-mana. Namun hasil dari pertemuan itu akan menghasilkan buahkan permaufakatan yang bermutu.

    Oleh itu sehingga bertemu lagi dengan hasilan kejayaan yang lain, saya fikir Kelan Anak-Anak Sik telah mempunyai satu fokus yang menarik untuk anak-anak muda Sik. Seperti kata Sdra Sabri ketika minum-minum dan makan capati disebuah gerai mamak dekat Hentian Komuter UKM, anak-anak Sik perlu dibimbing dan membawa mereka ke mercu kejayaan baik dalam bidang pelajarn, ekonomi dan apa saja.

    Saya telah mencadangkan satu usul untuk beliau kemukakan keperingkat ahli jawatankuasa. Semoga usul tiu boleh dipertimbangkan untuk satu projek kepada belia-belia di daerah Sik.

    -Bangi,23 Disember 2011, Jumaat 27 Muharam 1433H.

21 Disember 2011

Apa boleh buat

14 Disember setelah membuat keputusan nak balik Kedah untuk majlis reunion sekolah, saya membuat keputusan hendak menggunakan KTM. Kerana dah lama tak naik keretapi antara bandar maka saya membuat cadangan itu dan ke KL Senteral. Saya keciwa kerana tiket untuk perjalanan 15 Disember telah habis.

Menyusuri laluan LRT saya ke Pudu Central (sebelum ni Pudu Raya) bersama isteri. Kalau ke Kuala Lumpur sebenarnya saya lebih selesa naik keretapi eletrik sahaja. Teruja juga bila masuk sahaja Pudu Central isteri saya menjadi macam "rusa masuk kampung" (termasuk saya...).

Keratan akhbar tulisan saya.

Apa istimewanya Pudu Central (PC) sehinggakan kami teruja. Pertama di sinilah berputiknya hubungan kami berdua yang membawa ke jinjang pelamin! Kedua di PC lah tempat saya menghantar dia balik kampung setiap kali nak balik ke Muar. Ketika, PC telah mengubah warna kehidupan Pudu Raya (PR).

Sebelum ini. Saya pernah menulis dalam Watan sekitar tahun 1980an mengenai PR. Saya kagum dengan PR waktu itu kerana ia adalah pusat himpunan rakyat seluruh negara ketika hendah pulang ke kampung.

Namun saya pernah hilang keyakinan kepada PR setelah dua peristiwa berlaku keatas diri saya. Pertama ialah ketika hendak membeli nasi lemak, sedang memilih lauk melintas seekor tikus di celah-celah timun, ikan bilis dan sambal nasi lemak. Hilang nafsu makan saya pagi tu.

Peristiwa kedua ialah ketika membuat tinjauan kualiti makanan bersama seorang pelajar siswazah UKM ke PR. Saya bersama beliau dan seorang anggota kesihatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Hasil ujian keatas makanan di PR mendapati tinggi sangat kandungan plumbum. Selepas itu saya agak kuatir untuk menjamah makanan yang tidak ditutup ketika berurusan di PR.

Kunjungan saya ke PC pada 14 Disember mengubah pandangan negetif saya sebelum ini. PC berada pada tahap global kerana mempunyai kemudahan yang begitu baik. Tempat menjual makanan dibangunkan begitu baik. Malahan saya fikir kadar pencemaran keatas makanan telah berjaya diatasi.

Kemudahan surau telah dinaik taraf sehingga boleh bersolat Jumaat. Malahan ia sebuah surau yang canggih kerana mempunyai tempat menyimpan beg dan kasut secara berbayar.

Tempat menjaul tiket juga telah dinaik taraf. Tidak lagi panas seperti sebelum ini. Tangga untuk turun ke platform telah dilindungai dengan satu kepungan yang baik. Ini bermakna asap dari bas tidak boleh naik ke ruang menunggu. Saya fikir PC memberikan keselesaan yang bermutu.

15 Disember pukul 9.30 malam saya tiba di PC untuk memulakan perjalan ke Kedah. Saya mengerjakan solat Isyak di surau PC. Setelah menunaikan solat Hajat saya turun ke ruang menunggu. Keselesaan menunggu bas di platform 12 memang selesa kerana PC menyediakan ruang menunggu yang canggih dimana kemudahan tandas, gerai membeli makanan ringan dan bahan bacaan.

Ketika jam menghampiri pukul 11.30 malam saya merasakan kelaianan apabila bas yang sepatutnya ada tetapi tidak muncul-muncul di platform. Melihat seorang lelaki Cina dengan memakai baju T nama syarikat bas yang harus saya naik, maka saya menghulurkan tiket kepadanya.

Lelaki Cina yang siap menggunakan woki talki menghubungi rakanya mengatakan ada tambahan penumpang. Saya perlu mengikut seorang lelaki Melayu ke sebuah bas yang berada diluar PC.Rupa-rupanya terdapat banyak bas diluar sana. Hati saya berdetik "ahhhh masih sistem lama. Kacau ni.......". Saya kemudian diberitahu bas dua tingkat tidak dapat masuk ke PC kerana tinggi. Manakala bas -bas yang tidak berdaftar dengan PC tidak masuk juga.

Namun begitu saya masih berhasib baik kerana sepanjang perjalanan tiada perkara yang kurang enak berlaku dan pemandu bas memandu dengan cermat sekali.

17 Disember-Saya pulang dari Alor Setar dengan bas dua tingkat. Pemandu tidak ramai. Keselesaan begitu menyerlah. Dengan tambah RM40 saya menikmati keselesaan tidur sepanjang perjalanan 6 jam ke Kuala Lumpur.

Setibanya di PC masih ada kekurangan yang harus diberi perhatian oleh pihak berwajib. Pintu utama tidak dibuka seawal pukul 5.30 pagi, mungkin faktor keselamatan kedai-kedai di PC. Terdapat tandas yang belum dibuka. Pintu utama pada hemat saya boleh ditutup namun bukan membuka satu pintu yang agak tercerok. Bas pula tidak berhenti disudut pintu yang telah dibuka.

Saya fikir kecanggihan PC harus diselarikan dengan permintaan dan kemudahan kepada pengguna. Kalau saya yang telah biasa dengan Kuala Lumpur tidak menjadi masalah besar. Tapi kepada orang tidak faham tentang keadaan Kuala Lumpur bagaimana hendak menguruskannya kalau pertama kali ke KL?

Penumpang ada yang tiba seawal 3 atau 4 pagi. Maka satu kemudahan yang selesa harus difikirkan. Mereka mungkin hendak menunggu LRT yang akan memulakan perjalanan sewal 6 pagi. Maka faktor keselesaan dan keselamatan perlu dilakukan kepada orang-orang seperti ini.

19 Disember 2011

Jiwaku Karam

Hasrat menghadiri majlis alumni pelajar SMKSik membara. Namun menunggu masanya memang agak lama juga kerana saya telah sampai di Sungai Petani sejak pukul 5.30 pagi. Oleh kerana Majid meminjamkan keretanya maka saya mengambil kesempatan balik Beris Jaya seketika untuk bertemu abang angkat saya Haji Wahid. Hubungan saya dengan beliau memang luarbiasa kerana budinya membantu emak ketika sakit sukar utnuk saya bayar dengan harta dunia.

 Alhamdulillah saya sempat bersolat Jumaat di Masjid Beris Jaya dan bertemu dengan ramai sahabat lama. Malahan dapat bertemu dengan orang yang sudah 32 tahun saya ketemu. Impian saya tercapai.

Menariknya selepas solat Jumaat saya kembali ke rumah Haji Wahid dan mendapati ada kenduri keluarga. Haji Wahid menghimpunkan adik beradiknya, anak saudara, cucu-cucunya dalam satu makan tengahari. Penuh ruang dapurnya. Meriah sekali dengan menu makanan orang kampung. Nasi berkarikan ikan, berlaukkan ikan masin, berulamkan petai dan sambal belacan.

Saya terharu kerana Allah tidak memberikan ramai saudara kandung, namun saya memiliki sahabat yang mampu menghimpunkan mereka di penghulu segala hari iaitu Jumaat. Syukur.

Matlamat saya ke majlis silatulrahim diteruskan di Park Aveneu Sungai Petani. Saya ingat masih awal kerana masih belum pukul 7 petang. Hujan yang menyiram bumi Sungai Petani mendinginkan tubuh. Ketika saya menghubungi Sdra Mat Bakar, beliau sudah tiba di hotel. 

 Anda ingat semua yang saya temui pada malam itu saya kenal sebelum ini? Oh tidak, mereka rata-rata adalah rakan Facebook. Hanya Cikgu Lah dan Cikgu Fatimah sahaja yang pernah saya temui secara langsung kerana mereka adalah guru saya ketika bersekolah dulu. Saya mesra dengan beliau kerana dia guru disiplin yang terkenal dengan tegasnya. Mau tidaknya saya antara murid yang pernah dirotanya. Namun beliau antara guru displin yang saya ingat kerana tegas beliau. Saya pernah bertugas dibawah asuhannya sebagai pengakap,pegawas walaupun pernah dirotannya. Tetapi beliaulah orangnya pernah datang ke kampung saya mencari pembantu rumah dan saya melayannya tanpa dendam kerana pada saya itu adalah tanggungjawab guru.

Malahan ketika beliau datang di Kajang ke rumah anaknya, saya menjadi tetamunya dibulan Ramadan tahun 2009. Hasilnya saya amat bersimpati kepada beliau kerana pernah diherdik dalam FB oleh bekas muridnya.

Malam itu saya saya berbisik dengan; "Cikgu, saya membaca rintihan cikgu dalam FB kerana diherdik oleh......, namun saya hanya membaca dan tidak mengulas kerana saya faham perasaan cikgu waktu itu".

Cikgu Lah banyak memperkenalkan saya kepada bekas murid. Malahan beliau juga telah memperkenal seorang yang bergelar doktor yang sama-sama kelas dengan saya. Kelakarnya kami saling tak ingat memori 30 tahun dulu.

Cikgu Lah pernah menyebut nama-nama seperti Othman Nawang, Pengarah Bahagian Kepenggunaan Selangor, Chef Liza dan beberapa orang lagi. Beliau bangga dengan semua muridnya yang nakal dan yang tak nakal. 

Malam itu juga Ckgu Lah bertanya saya "Raai bila nak bergambar. Asyik dok rakam gambar orang saja" .Saya hanya mampu tersenyum.

Saya tahu tidak ramai bekas pelajar sama dengan kelas saya hadir kerana saya tahu mereka bukan orang berpangkat. Mereka mungkin segan (malu) untuk bersama. Justeru akibat sifat rendah diri mereka menjauhkan diri. Namun saya agak pasti mungkin terdapat anak-anak mereka yang hadir, namun tidak mengenali saya.

Saya perhatikan perjalanan majlis itu begitu lancar. Ia begitu profesional. Hasilnya saya menjadikan medan program malam itu seperti majlis-majlis rasmi yang pernah saya bertugas. Detik di hati saya bahawa majlis ini begitu sempurna namun tidak terlalu formal walaupun ramai orang ternama hadir. Namun perjalan majlis disusun begitu selesa dengan sedikit taklimat oleh Pengetua semasa sekarang. Pengarah Pendidikan Pelajaran Kedah yang bagi merasmikan majlis itu memuji usaha ini.

SMKSik ditubuhkan pada tahun 1965. Ketika itu saya masih bersekolah rendah di Sungai Petani. Sebelum penubuhannya anak-anak Sik belajar di Alor Setar atau Sungai Petani. Oleh kerana jaraknya yang jauh ditambah pula perhubungan agak payah. 

Saya mungkin tidak dapat membuat cacatan yang panjang kerana malam itu tidak dapat berbual panjang dengan semua orang. Namun saya mampu merakam gambar sebagai nostalgia dimasa akan datang. Saya bersyukur dapat menghadiri majlis yang gemilang itu. Insyallah jikalau ada lagi di masa depan saya cuba untuk hadir. Namun andainya ini adalah majlis pertama dan terakhir saya maka ia cukup bermakna sekali. Cukuplah dengan gambar yang sempat rakam akan menjadi tanda kenangan buat jenerasi akan datang.

 Walaupun anda alumni tidak mengenali saya, namun hati saya tetap di Sik. Malahan coretan Dari Sik Ke Bangi mengambar kehidupan saya yang sebenar sebagai anak Kedah dan mencari rezeki demi sesuap nasi untuk saya dan keluarga.

Saya hadir untuk memberikan penghargaan kepada sekolah saya dan guru-guru saya. Kalau mereka tidak kenal saya, namun saya mengenali mereka. Tiada yang pinta, namun kita perlu memberi. Kerana jasa mereka Allah sahaja yang membalasnya.Amin.

Lihat album kenang-kenangan

@ RaaiOsman-Bangi, 19 Disember 2011


Dingin Subuh di Sungai Petani

Saya tiba di bandar Sungai Petani sekitar pukul 5.30 pagi. Ketika saya berjalan kaki dengan dua buah beg, (beg pakaian dan kamera) suara Bilil membaca Tarhim Subuh berkumandang dari masjid begitu menggamit hiba. Berjalan seorang diri dalam kedinginan malam setelah turun dari bas untuk menuju ke masjid agak membimbangkan kerana membawa sebuah beg berharga. Suara Bilal semakin jelas itu menanda masjid yang saya perlukan untuk bersolat Subuh itu sudah hampir.

Setibanya saya di perkarangan Masjid Sultan Mudzaffar Shah, Bilal mengumandangkan azan. Syahdu sekali dan terasa pagi itu dunia ini cukup berharga buat seorang musafir kerana Allah telah memberikan ruang masa untuk saya berjumaah.

Syukur saya dapat bersolat Subuh di Masjid Sultan
Sungai Petani begitu istimewa buat saya sehingga kini. Pada bulan April tahun ini saya membawa keluarga keliling bandar ini semata-mata hendak memberikan gambaran jerit perit bersekolah dalam darjah satu pada tahun 1965. Mereka mungkin tidak akan percaya kesusahan belajar ditahun itu. Bagaimana ibu saya membekalkan nasi lemak berbungkuskan daun pisang berlaukkan sambal ikan bilis. Air teh O yang diisi dalam botol kaca.

 Mengimbau kisah cikgu wanita yang memakan biskut empat segi sedangkan saya dan rakan-rakan lain didenda keluar lewat kerana tak pandai menulis dan membaca. Sedang perut berkeroncong lapar dan aroma nasi lemak sudah menyucuk hidung.

Sungai Petani membawa saya melihat askar Gurka berbaris dan berkawat di jalanraya berhampiran pagar sekolah saya dan sekolah Sultan Ibrahim. Saya mengenali itu semua didepan mata.

Saya mengenali hati budi seorang berbangsa Cina yang berniaga rojak buah (entah halal, entah tidak) ketika kami menunggu bas sekolah datang untuk dibawa pulang. Kami dapat rojak percuma setelah membantu beliau memugut kertas bekas bungkus rojak. Ketika itu pelastik belum digunakan seperti sekarang untuk membungkus bahan makanan.

Saya mengenali kebaikkan hati seorang senior berbangsa India yang menjadi 'abang angkat' menjaga saya ketika di darjah satu.

Kesannya ketika saya berjalan kaki menuju ke masjid tersebut yang mana suatu ketika dulu berhampiran sekolah saya. Saya seperti dibawa semula ke tahun 1965 ketika bersolat Subuh di masjid tersebut. Malahan nostalgia askar Gurka, peniaga rojak, abang angkat datang semula dalam ingatan.

Itulah kaitan hidup saya antara jamuan makan malam alumni Sekolah Menengah Kebangsaan Sik pada 16 Disember. Kerana ketika saya di darjah satu pada tahun 1965, SMK Sik baru diwujudkan oleh kerajaan bagi memberikan kemudahan penduduk Sik mendapat pendidikan menengah.

Di perkarangan masjid inilah saya mendapat rojak percuma
 Saya meninggalkan perkarangan masjid setelah sahabat lama Majid Derasid datang menjemput dan bersarapan dengan beliau di sebuah gerai Taman Sejati Sungai Petani. Sarapan pagi itu dengan dua gelas teh panas dan dua bungkus nasi lemak berbungkus daun pisang.

Alhamdulillah rezeki Allah berikan buat saya apabila Sdra Majid meminjamkan keretanya dan menyediakan bilik untuk bermalam di Kompleks Penyayang,Sungai Petani.

Digamit rindu

Pada mulanya saya tak berapa kisah dengan majlis perjumpaan bekas-bekas pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Sik, Kedah yang akan diadakan pada 16 Disember 2011. Sebabnya ialah kerana memikirkan tidak semua yang saya kenal. Perasaan rendah diri timbul kerana memikirkan mungkin cikgu-cikgu yang pernah mengajar di sekolah tersebut hanya akan melayan alumni yang berpangkat sahaja.


 Seorang sahabat Facebook mencadangkan saya hadir. Namun perasaan saya masih sejuk. Saya kata kepada beliau saya ni orang kecil. Beliau menambah, "saya kenal Raai, maka Raai harus ikut". Memujuk-mujuk dia agar saya setuju untuk turut serta.


Pada 14 Disember saya membuat panggilan telefon kepada En Mat Bakar. Beliau dalam nada gembira berkata saya harus pergi. Selang lima minit kemudian saya menghubungi Sdra Arie ia itu salah seorang urusetia bahawa tolong tempah satu nama saya untuk malam Sabtu 16 Disember 2011.


Saya mengambil keputusan menaiki bas untuk balik ke Kedah setelah impian untuk menaiki KTM tidak kesampaian. Namun pengalaman menaiki bas menjadikan satu pengalaman yang sukar untuk saya kisahkan. Walaupun dalam suasana selesa namun masih ada perkara yang harus dibaiki.

Allah Lebih Sayangi Kita

  Hari ini saya menerima panggilan telefon dari dua orang hamba Allah. Seorang yang kehilangan suami yang jemput kembali ke Rahmatullah. All...