25 Julai 2011

Kerjaya dan Resiko

33 tahun lalu ketika saya sukar untuk memperolehi pekerjaan ibu agak sukar membenarkan saya memohon kerjaya tentera mahupun polis. Namun suatu hari dalam tahun 1979 saya mencuba nasib memohon jawatan polis dengan harapan boleh menjadi jurufoto PDRM. Ibu mengizinkan dengan helah saya itu. Saya gagal kerana saiz dada saya tidak besar. Mungkin juga perasaan ibu yang sukar menerima saya menjadi polis maka kegagalan itu ada kaitan dengan doa ibu?

Kalau takut dilambung ombak, jangan bermain laut.
Resiko tetap wujud dalam apa juga kerjaya.
Sejak 1979 saya menjawat jawatan jurufoto di UKM. Ibu lega. Namun ibu tidak tahu kerjaya ini mempunyai risiko tersendiri. Cuma ibu tidak memahami kerjaya ini kerana dia hanya mengetahui kerja ini hanya merakam gambar.

Saya sering mengikuti beberapa kursus mengenai cara menangani risiko di tempat kerja. Apa yang saya faham semua kerjaya mempunyai risiko tersendiri. Kita tidak boleh menganggap semua kerjaya mempunyai risiko maut hanya ada pada tentera, polis sahaja kerana mereka saban hari memegang senjata api.

Apa yang mustahak ketika menjalankan tugas kita harus ingat ia adalah amanah yang wajib dilaksanakan. Bahaya atau tidak ia bergantung bagaimana kita mengawal keadaan. Ada waktunya kita telah berhati-hati, namun kalau sudah takdir ia terjadi juga. Justeru kawalan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja amat dititik beratkan oleh mana-mana organisasi.

Masih saya ingat ketika bertugas di sebuah jabatan, apabila berlaku tumpahan bahan kimia hanya 10ml maka satu bangunan tersebut telah ditutup oleh pihak Bomba dan Penyelamat selama satu hari.

Ada waktunya kita tidak boleh mengambil mudah apabila loceng amaran keselamatan dibunyikan. Apa yang perlu ialah kita harus membuat tindakan segera keluar dari bangunan tersebut. Sebab siren tersebut hanya berbunyi jika ada ancaman kebakaran. Oleh itu sikap sambil lewa tidak harus ada ketika itu.

Seorang rakan ketika menaiki pesawat berkata "boring jugakan anak-anak kapal ni setiap kali kapal terbang nak naik kena buat demo macamana nak bertindak bila berlaku keemasan".

Hakikatnya prosuder itu kena dilakukan walaupun sepuluh kali sehari. Bagi penumpang yang sering terbang mereka mungkin sudah biasa melihat demo tersebut. Namun bagaimana dengan orang baru pertama kali menaiki pesawat? Sudah pasti cara-cara yang sedang ditunjukkan oleh anak kapal menjadi lebih mustahak kepada mereka.

Saya sering melihat apabila kita menaiki feri di laut untuk ke mana-mana destinasi perkara ini tidak diamalkan. Kadang-kadang jeket keselamatan seperti sebuah hiasan. Bagaimana jika takdirnya berlaku kecemasan, tahukah kita bagaimana menggunakannya.

Saya pernah masuk ke hutan untuk bekerja. Terdapat pemandu treking akan membuat pesanan yang perlu dilakukan ketika berada di hutan.
  • Mulut jangan cabul
    Sebab ada orang yang suka bertanya "eh ada ular besar ke dalam hutan ni?"
  • Jangan ambil harta benda di dalam hutan.
    Mana tahu kalau-kalau tumbuhan yang diambil itu beracaun.
  • Kalau saya kata campak atau padam lampu segera lakukan.
    Kes ini ada kaitan jika membuat night tracking. Sebab waktu malam ada sejenis ular yang ganas bila nampak lampu.
Saya berpendapat peraturan mengenai keselamatan di tempat kerja telah ditangani dengan bijak oleh kebanyakkan jabatan samada di sektor kerajaan ataupun swasta. Cuma bagi kita yang sering bertugas di luar pejabat risikonya amat luas. Cara mengelak perlulah bijak dilakukan. 
Faktor keadaan tempat kerja diluar pejabat perlu kita fahami. Umpamanya apabila telah dua kali saya mengalami  kemalangan kecil membuatkan saya berhati-hati ketika bertugas. Malang memang tidak berbau. Namun cara untuk mengelakkan perlu kita faham.

Seorang Profesor yang berada ditempat kejadian saya terjatuh di Langkawi pada 14 Julai lalu berkata, "keadaan yang Raai hadapi memang sukar diramal". Namun kata beliau ia adalah satu dalam seribu. Saya akui kenyataan Profesor tersebut kerana beliau seorang pakar Geologi yang berpuluh tahun berada di lokasi gunug ganang atau bukit bukau.

Prinsip saya mudah sahaja, untuk membuat sesuatu kerja yang berisiko harus kita ingat andai terjadi kemalangan yang menanggung adai diri sendiri. Justeru saya sering berwaspada dalam setiap ketika. Namun budaya kerja saya berada pada keadaan berisiko tinggi maka mengelak dari berlakunya kecederaan teruk ada keutamaan saya.

Seorang pegawai di Unit Media UKM berbisik "sepatutnya abang kena duduk pejabat dan training orang saja ". 

Namun jawapan ini membuatkan dia hanya tersenyum, "hutan dalah kehidupan saya".

Saya menulis cacatan ini dengan harapan ianya menjadi panduan untuk saya dan orang lain. Saya juga menulis disini dengan harapan dapat memberikan ucapan terima kasih kepada semua yang terlibat dalam membantu saya ketika di Langkawi. Terutamanya pegawai-pegawai LESTARI UKM, Pejabat Perhubungan Antarabangsa terutamanya Fairul, Lin, Prof Chek Aziz, Prof Shafei, Dr Tenot, Prof Madya Dr Nohayati rakan-rakan di UKM Press Khaidir, Suraya, Sharul, Ramli, Hospital Langkawi, Mr Osman (Raja Ular), Mr Cobra,

Kalau nama saudara/i tidak dapat saya senaraikan maka bukan bermakna saya lupa, tetapi budi dan bantuan anda tetap akan dibalas oleh Allah.

Saya masih ingat ketika pagi 14 Julai akan berangkat ke Tawau Sabah; isteri melepaskan dalam keadaan serba salah. Namun anak saya yang sulung faham sebab semangat telah saya tanamkan kepadanya untuk kuat dalam menempuh hidup ini. Andai semangat itu tidak ada pastinya gambar-gambar ini (lihat album) tidak dapat saya rakam ketika keperitan yang amat sangat. Saya masih mampu meredah hutan di Lembah Danum Sabah sejauh 6.4km pergi balik dengan jangka masa hampir lima jam. Penghargaan saya kalungkan kepada pemandu rintis Saudara Udin. Kalau tidak kesabarannya pastinya saya akan ditinggalkan di dalam hutan yang tebal itu.

Ingatlah, apa yang kita lakukan adalah amanah Allah, rakyat, dan keluarga dalam mencari rezeki dan tanggungjawab dalam kerjaya. Pada saya untuk menjadi seorang Jurufoto Profesional bukan satu perkara mudah. Cabaran begini seharusnya menjadi kecil andainya impian untuk menghasilkan karya yang bermutu belum terlaksana.

24 Julai 2011

Saya mengembara lagi.

2 Julai 2011, 9.40 pagi: Saya sampai untuk ke sekian kali di Langkawi. Kali ini saya datang untuk membuat rakaman kegiatan UKM Global Student Mobality Partnerships 2011 kali ketiga. Cuaca di Langkawi cerah dan menarik untuk merakam gambar. Hari pertama kami melawat Underwater World yang terletak di Pantai Cenang. Pertama kali masuk ke sini dengan layanan VIP (tanpa bayaran). Maklumlah UKM bukan baru dengan Langkawi. Kerana UKM telah mengusahakan taraf Geopark kepada Langkawi.

Kuliah di lapangan oleh Prof. Dr Safie


3 Julai 8.40 pagi: Hujan turun dengan lebat di Langkawi Geopark. Perjalanan bas UKM ke Kompleks Galeri Lestari UKM di Langkawi. Program ini dibuat memandangkan hujan amat lebat dan tidak sesuai untuk semua pelajar pergi ke Telaga Tujuh.  Galeri ini menempatkan bahan-bahan pameran mengenai Langkawi Geopark. Lestari UKM bertanggungjawab membangunkan galeri berhampiran setesen Kereta Kabel Langkawi. Oleh kerana hujan masih turun dan cuaca di persekitaran Puncak Matcincang masih berkabus, pelajar-pelajar dibawa ke Komplek  Kraf Langkawi.

4.00 petang: Cuaca cerah di Langkawi Geopark. Kami bergerak ke Komplek Kereta Kabel. Cuaca cukup menarik bagi seorang jurufoto. Prof Dr Cek Aziz menunjuk Gunug Jerai kepada saya. Kata Prof Aziz jarang dapat melihat Gunung Jerai dari Puncak Mat Cincang.

Kami turun ke bawah sekitar pukul 6 petang. Malam rombongan kami diberikan makan malam oleh LADA. UKM dan LADA mempunyai hubungan yang mesra.

3 Julai, 8.14 pagi: Rombongan pelajar UKM Global Student Mobility Partnerships 2011 bergerak ke Kilim. Kami tiba di Jeti Kilim sekitar 9 pagi. Pelajar diberi sarapan sebelum naik boat mengelilingi kepulauan yang terdapat di Langkawi Geopark.

Aktiviti pertama yang dilakukan oleh pelajar ialah menanam pokok bakau. Adalah diharapkan suatu masa nanti kawasan penanaman pokok bakau ini akan menjadi tanda ingatan pengunjung kepada UKM dan pelajar itu sendiri.

Ketika selesai aktiviti penanaman pokok bakau saya hendak turun ke boat telah berlaku satu peristiwa yang sukar dilupakan telah terjadi. Saya terjatuh dan kaki tersepit di celah akar pokok bakau. Saya menjerit dan membuat semua orang melihat kepada saya. Bunyi seperti kaki saya patah. Beberapa orang mengangkat saya ke atas di ketuai oleh Raja Ular yang menjadi menjadi pemandu pelawat kepada rombongan kami. Mata saya jadi kabur,terasa nak muntah. Keadaan ini membuatkan ramai rakan-rakan jadi risau.

En. Osman (Raja Ular) yang mengetuai menyelamatkan saya .


Saya dibawa ke Hospital Langkawi. Hampir satu jam setengah baru nama saya dipanggil kerana ada kes kecemasan yang lebih serius. Syukur doktor yang merawat saya kata tak ada apa-apa yang serius. Saya diberi cuti sakit.
Gambar terakhir yang saya rakam sebelum berlaku kemalangan di pokok Bakau


5 Julai: Saya terpaksa berehat di bilik hotel. Kaki semakin reda. Namun sejak 4 Julai hingga 5 Julai saya tidak dapat bergerak dengan baik.

6 Julai: Saya menguatkan semangat untuk bergerak bersama kumpulan pelajar ke Pantai Pasir Tengkorak. Namun keadaan pantai yang berbatu besar membuatkan saya tidak boleh bergerak bebas seperti biasa. Begitu juga ketika berada di Air Terjun Temurun saya tidak ikut serta hingga ke atas. Ketika ke Laman Padi saya dapat sertai kumpulan pelajar kerana kawasannya agar mendatar.

Program terakhir ialah bermalam di Homestay Kampung Sungai Itau. Pelajar seramai 18 orang telah diagihkan kepada keluarga angkat mereka. Tidak seperti tahun 2010 kali ini pelajar hanya bermalam satu malam sahaja. Justeru, hanya pada 7 Julai sahaja aktiviti bersama keluarga angkat dapat diadakan.

Aktiviti membuat Ketupat Palas, kuih Buah Melaka telah diadakan. Saya lihat pelajar-pelajar bukan melayu begitu berminat dengan proses membuat juadah ini.

7 Julai: Kami meninggalkan Kampung Sungai Itau menuju Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi dengan lambaian oleh keluarga angkat pelajar mobility. Kepedihan lutut saya masih terasa. Harapan saya untuk pulih mungkin agak lama.

8 Julai: Saya meneruskan kembara tugasan sebagai Jurufoto ke Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Walaupun hanya satu malam di Bangi, namun dengan kepulangan saya dapat melepaskan rindu kepada keluarga yang telah ditinggalkan selama enam hari.



Dalam perjalanan ke Skudai banyak ditemui sekatan oleh PDRM kerana 9 Julai. Namun saya berharap perjalanan saya selamat sampai ke Skudai. Sepanjang 9 Julai saya memantau keadaan di KL menerusi siaran TV dan internet. Syukur Alhamdulillah semuanya dalam peliharaan Allah.

10 Julai: Saya melihat dengan penuh tenang Tan Sri Haji Ismail bin Haji Omar, Ketua Polis Negara, PDRM melangkah masuk ke Padang Kawat, UTM untuk memeriksa perbarisan angggota Sukarelawan Polis IPTA SeMalaysia. [ sila klik berita yang berkaitan ]



3.40 petang saya memandu keluar dari UTM Skudai menuju ke Bangi berkonvoi dengan Shahrul dari Unit Video Penerbit UKM. Perjalanan yang diiringi hujan begitu lebat membuatkan kami perlu berhati-hati.

6.35 petang ketika hendak singgah di Hentian Jejantas Air Keroh, Melaka saya terpandang sejenis haiwan sedang dihalau oleh pekerja Propel (syarikat yang menyelenggara lebuhraya). Mulanya saya lihat seperti seekor anjing. Saya sudah memperlahankan kereta. Namun ketika menghampiri haiwan tersebut yang kehilangan arah, baru saya dapat melihat dengan jelas bahawa  ia adalah seekor kambing betina. Kambing itu datang kearah kereta saya. Gagal mengelak akhirnya kambing itu terkorban setelah roda kereta Kembara saya melanggarnya.

Saya berharap Plus dapat menanggani masalah ini. Bayangkan kalau saya sedang memandu dengan laju sudah pasti satu kejadian buruk akan berlaku.

Kembara tugasan ini berehat seketika sebelum saya meneruskan kembara seterusanya ke Sabah pada 14 Julai.

Pagi 14 Julai saya bersedia ke Sabah. Kali ini  rombongan saya akan ke Tawau Sabah. Saya lihat isteri agak berat untuk melepaskan pergi memandangkan keadaan lutut saya masih belum pulih seperti biasa. Namun demi tugas saya menggagahi juga untuk menunaikan tugas ini.

Dari Lapangan terbang Tawau kami ke Semporna walaupun lewat hampir satu jam kerana bas menukar tayar. Namun perjalanan lebih satu jam ke Semporna berjalan dengan selamat.



Ini kali kedua saya ke Sabah dan kali pertama sampai di Semporna. Terasa begitu jauh meninggalkan Bangi, kerana Semporna berada disebelah barat Sabah. Perbezaan kedudukan matahari selama satu jam dua puluh minit begitu dirasai. Semporna terkenal dengan aktiviti menyelam telah menyaksikan kehidupan di lautnya amat hidup walaupun dimalam hari.

 Kedudukan Pekan Semporna yang mengadap laut menyaksikan kepulauan yang berhampiran. Antaranya pulau yang menempatkan Kampung Terusan Baharu.

Malam pertama di Semporna kami menikmati makan malam mengikut selera orang di sana. Contohnya malam itu Prof Dato Dr Abdul Latiff Mohamad dan Prof Madya Dr Norhayati Ahmad memesan Sup Naga. Saya dan Dr Fazley menikmati CBA yang diterbalikkan daripada ABC. Kandungannya agak menarik macam ABC tapi agak lumayan kerana terdapat buah-buahan seperti tembikai, betik dan lain-lain lagi. Harganya RM5 namun berbaloi sekali.

15 Julai kami ke Taman Tun Datu Sakaran di Pulau Bahe Dulang sejauh 45 minit pelayaran dengan boat. Taman laut ini menjanjikan keindahan yang menarik. Air lautnya yang jernih dengan pemandang terumbu karang dan ikan-ikan. Pelajar-pelajar yang menyertai program mobaliti UKM mengambil kesempatan berenang dan menyelam laut yang jernih ini.


16 Julai rombongan kami bergerak ke Lahad Datu dengan perjalanan lebih satu jam tiga puluh minit. Ketika di Pekan Lahad Datu kami menukar kenderaan Puck Up untuk ke Lembah Danum sejauh 70km dari Lahad Datu. Perjalanan hampir dua jam itu menyaksikan keindahan alam semulajadi yang padat dengan kehijauan hutan. Di perjalanan saya melihat kesan-kesan najis gajah yang menandakan di situ terdapat gajah yang banyak.


Lembah Danum merupakan kawasan kajian hutan yang sering dikunjugi oleh pengkaji dan sainstis saban masa.< Sila klik > Kami di sini selama empat hari tiga malam. banyak aktiviti diadakan bagi memenuhi program pelajar mobaliti. Antaranya ialah Night Drive untuk melihat haiwan di waktu malam.


Jungle Treking sejauh 3.2 km dengan 6.4km pergi balik boleh membina semangat juang yang baik. Walaupn treknya agak mudah, namun bagi orang tidak mempunyai tenaga yang kuat sudah pasti akan memenatkan.

Sehingga 19 Julai kebanyakkan tetamu di Lembah Danum menjalankan aktiviti hutan. Walaupun di kawasan  kami tinggal merupakan kawasan hutan tanah rendah, namun banyak spesis hutan terdapat di sini. Oleh kerana hubungan telefon tiada di sini maka kebanyakkan pengunjung akan memenuhi masa dengan hutan sahaja.


19 Julai, seawal 4.30 pagi kami telah bertolak ke Puncak Atur untuk menikmati kemunculan matahari pagi. Tepat 6.08 pagi matahari terbit dengan memberikan pemandangan yang menarik sekali.

Petang, 5.50 kami meninggalkan Tawau dengan penuh kenangan manis.




22 Julai majlis penutup Mobaliti pelajar UKM antarabangsa telah di atur dengan jayanya. Walaupun dalam suasana sederhana namun masih meriah dengan hidangan pesembahan kebudayaan oleh pelajar yang terlibat. Paling menarik, ialah jamuan makan tengahari dengan juadah kambing panggang, durian, rambutan, manggis dan langsat.


Program UKM Global Student Mobility Partnerships 2011 telah melabuhkan tirai, banyak kenangan manis dan pahit telah dialami. Namun pada hemat saya program ini berjaya memperkenalkan Malaysia kepada mata dunia. paling hebat nama UKM akan kekal di bibir para peserta. Walaupun saya secara peribadi meninggalkan kesan pahit kerana kemalangan di hutan bakau Langkawi, namun kerana tugas yang telah diamanahkan membuatkan saya merasai kepuasan sebagai Jurufoto

Biarpun saya cedera dan hingga kini masih menahan sakit akibat kecedaraan di kaki, namun itu adalah resam dalam budaya kerjaya seorang Jurufoto.

Rezeki Tidak Salah Alamat

  Kisah ini terjadi 50 tahun dulu apabila seorang menantu ingin meminjam wang dari ibu mertuanya kerana hendak membeli tanah. Kata ibu mert...