Wargamas Diabai?


 

Sesekali kisah wargamas diabaikan muncul di media sosial.

Adakah tuan/puan dalam group ini pernah membuat kajian pada wargamas.
Setelah saya melepasi usia 60 dan bersara baru perasan dalam jiwa ada gangguan. Tambahan bagi yang kerap keluar masuk hospital
Kita pernah lihat ramai wargamas ke hospital tanpa teman. Naik kerusi roda, bertongkat dan berbagai. Mujur zaman kini ada grap dan apabila mereka turun di hospital orang lihat macam anak yang hantar.



Perkara ini terjadi bukan melayu sahaja..India, Cina juga ada. Misalnya waktu di hospital selama seminggu saya dapat lihat seorang pesakit diabaikan dan anak2 berbalah siapa nak jika dibawa balik. Akhirnya bapa mereka meninggal.jam 1 pagi dibelah katil saya.
Masalah di rumah tak siapa tahu. Kekadang faktor kemiskinan. Faktor perceraian. Kalau macam kita yang pencen bulanan tak risau sangat.
Saya tinggal di komuniti orang miskin. Ada yang kena kerja selepas usia 60. Bayangkanlah ada masa mereka macam menyindir saya orang senang.
Ini group wargamas. Saya faham ada yang tiada masalah. Kita mungkin boleh memikirkan mengatasi masalah ibu ayah diabaikan.
1. Kita jadi pembimbing di masjid atau surau
2. Anak2 muda harus difahamkan jiwa wargamas. Mungkin ajk masjid bawa orang muda ke dalam satu kursus.
3. Wargamas harus bersedia dengan usia selepas 60. Bertuah kalau boleh usia 70 hingga 80
4. Menjaga cucu. Mungkin tak semua yang suka, maka cucu2 ini dihantar ke Taska.
Banyak lagi boleh dilakukan kpd wargamas. Mengawasi wargamas yang tiba2 dapat penyakit hilang ingatan.
Rasulullah wafat ketika usia 63 selepas selesai misi menyebar Islam.
Kita mungkin dilewatkan meninggal kerana ada ilmu yang boleh membantu orang.
Setelah baca tuan puan mungkin berbeza pendapat terutàma yang ada ilmu psikologi. Maafkan saya.
Abd RaaiOsman, penulis buku Travelog Haji Antara Doa & Air mata. Dua Kota Suci yang dirindui.





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah