20 April 2021

Khidmat Pelanggan

 Situasi Pertama:

Di kaunter penghantaran pos laju yang besar. Saya dan isteri nak hantar barang kat anak di Terenganu. Saffnya bertanya dah isi Aps ke? Saya kata belum. Dia pun tunjuk code Aps syarikatnya yang ada kat kaunter. Saya pun scan. Ada masalah dan dia minta masuk ke laman web. Setelah masuk 'dengan penuh sopan' staff itu menyuruh saya isteri beredar ke tempat lain. Kami sebagai wargamas malas nak membantah terpaksa akur. Untuk menahan marah kerana berpuasa saya beredar dari bangunan itu. Merajuk.
Situasi Kedua:
Selepas merajuk dengan keadaan di pejabat penghantaran terkenal itu, kami ke sebuah tempat penghantaran laju yang terkenal juga. Setelah membuat scan My Sejahtera kami beratur kerana tempat itu kecil dan hanya membenarkan 3 orang sekali masuk.
Seorang staff wanita muda menyapa saya dan bertanya nak hantar barang apa. Saya kata ada makanan, keperluan diri dan Al Quran. Staff itu kata Quran tak boleh. Saya pun mengoyak kotak dan mengeluarkan Al Quran. Kemudian dia tanya dah isi Aps. Saya kata belum.
Ketika terkial-kial mecari kat telefon wanita itu kata, tak apa, guna telefon beliau. Dia tolong isikan maklumat. Kemudian kami ke kaunter. Selesai.
Dua kisah ini saya tulis kerana ingin membandingkan mutu perkhidmatan di negara kita. Ada yang mesra pelanggan, ada yang tidak.
Sebagai 'wajah seorang wargamas' pada kami sepatutnya tidak menerima layanan seperti di lokasi pertama. Walaupun saya tidaklah 'terlalu buta IT' tapi sebagai seorang staff mereka tidak boleh menganggap semua orang celik IT.
Mereka tidak boleh berbangga dengan keteguhan syarikat mereka dalam suasana pendamik Covid-19. Kerana sikap dan mutu layanan akan membantu keteguhan sesebuah organisasi.
Mulanya terasa nak menyalahkan staff di lokasi pertama tapi setelah sampai di lokasi kedua dan dimaklumkan Quran tak boleh hantar saya kata kat
Acik Mah
ada rahmat juga jika tak kita akan menanggung dosa kerana mengirimkan dokumen tak dibenarkan.
Adalah ilmu dari pengalaman kita!

Tiada ulasan:

Cara-Cara Nak Keluar Masuk Wang Tabung Haji Dengan CIMB Click

  Sejak PKP 1.0 hingga 3.0 urusan nak keluar dan masuk wang ke Tabung Haji menjadi susah. Mana taknya berbaris satu hal, ada masanya TH tutu...