Kisah Wang KWSP/EPF: Sekadar Renungan

Pada tahun 1969 ayah saya meninggal dunia dan entah siapa yang tolong urus sebab saya masih berusia 11 tahun. Mak pergi dapatkan pengesahan Tok Penghulu dan tak lama arwah dapatlah sekitar RM500.

Kemungkinan urusan pengeluaran ini dibantu oleh pihak ketiga maka heboh juga mak jadi 'janda kaya' hinggakan jam 11 malam orang datang nak pinjam untuk buat sunat anaknya. Tapi jawab mak cukup fist class, "duit ada tapi kat pejabat pos". Masa tu belum wujud Bank Simpanan Nasional.

Ketika nak ambil SPM semasa dalam tingkatan 4, emak minta saya tolong uruskan keluarkan KWSP mak yang belum diambil lagi. Dengan tulisan tangan saya guna kemahiran mengarang surat hasil belajar kat sekolah. Pengeluarannya berjaya dikeluarkan tanpa sesiapa tahu kecuali saya.


Itulah hasil simpanan mak dan ayah semasa jadi pekerja estet. Tapi mak saya penjimatnya orangnya. Jika duit dah jadi 50 ringgit jangan harap nak digunakan. Kalau duit seratus lagilah dipegangnya erat-erat. Saya kata mak kedekut maklumlah saya tak boleh memandai wang miliknya.


Tahun 1988 saya keluar 100% duit KWSP. Akhirnya baru saya tahu rupa-rupanya keluaran itu termasuk wang milik majikan😁.


Kenapa saya catatkan kisah ini yang agak peribadi? Mudah saja. Jika kita tak perlu sangat atau sesak sangat usah keluar walaupun orang kata itu hak kita. Ia wang simpanan hari tua.


Cuba bayangkan selepas pencen saya ke pejabat KWSP dan rupa-rupanya masih ada berbaki agak lumayan. Saya keluar habis.


Tiga hari sebelum saya berangkat pergi umrah, saya menerima emel dari KWSP bahawa wang sudah masuk ke dalam akaun bank. Saya melangkah penuh yakin.
Duit kita hak kita. Kita nak buat apa itu urusan kita. Cuma kita susah tak semua yang akan membantu.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah