Arahan Doktor Pada 6 Disember 2019

6 Disember 2019 saya isteri dan puteri bongsu keuar seawal jam 6.30 pagi ke Hospital  Canselor Tuanku Mukhriz (HCTM)/PPUKM. Saya ada temujanji klinik hati. Kami keluar awal sebab merancang selepas siap temujanji dengan doktor akan bergerak ke Utara nak balik ziarah saudara mara dan kawan-kawan di sana.

 Saya lega sebab nombor giliran saya naik cepat. Doktor terus bersuara dalam keadaan serius, "Encik U ada pernah jumpa doktor Nefro?". Saya jawab ringkas; "Ada...." Doktor menyambung lagi bahawa Buah Pinggang saya semakin lemah. Cretianen 1,000 lebih ulas doktor.


Doktor terus menghubungi klinik pakar Nefro. Doktor di sana meminta saya naik ke wad 6F. Nanti saya buat surat lampiran kata doktor tersebut.

Saya naik ke tingkat 6 HCTM dan bertemu Nurse. Mereka mengambil darah saya dan minta datang semula selepas solat Jumaat. Seperti yang diminta selepas solat Jumaat di surau HCTM saya kembali ke wad 6F bertemu doktor dan memberitahu keputusan ujian darah telah diperolehi.

Diringkaskan cerita selepas solat Asar sekitar jam 5 petang saya menjalani proses IJC dengan memasukkan tiub menerusi dada kanan. Lama jugalah proses ini dilakukan oleh doktor pakar.

Jam 7.30 malam saya dibawa ke bilik Homodyalisis HCTM. Jam 8 malam proses cuci darah berlaku untuk selama 2 jam. Bermulalah kehidupan baharu saya sebagai pesakit Buah Pinggang. Anda kena baca kronori perjalanan hidup saya setelah mendapati Buah Pinggang saya rosak.

Sila baca di tajuk Haji: Doa dan Air Mata dan satu lagi tajuk Ketika Saya Sakit . Di sana saya catatkan kisah penyakit yang dilalui sejak tahun 2014.

Jika anda telah membaca semua itu maka saya ingin mengharapkan agar anda tidak menyamakan masalah saya dengan sesiapa. Jika anda membaca kejayaan saya menunaikan haji jangan jadikan kes saya untuk membuat rayuan dan menjadikan kes saya sebagai rujukan. Usah pula memberitahu Tabung Haji ada orang berjaya pergi menunaikan haji walaupun pesakit Buah Pinggang.

Saya menunaikan haji sebelum membuat proses Dyalisis. Saya ke Tanah Suci ketika saya belum membuat Pestula. Saya masih menganggap kehadiran di Tanah Suci betul-betul kerana jemputan Allah.

6, 8 dan 10 Disember 2019 adalah tarikh dimana setelah genap tiga bulan pulang dari menunaikan haji. Tarikh ini juga mengambil kira tarikh wukuf pada 9 Ogos 2019 genap empat bulan. Saya akur dengan kehendak takdir dan saya juga telah berjanji kepada Allah setiap kali berdoa kepada-Nya.

Walaupun hakikatnya ketika menunaikan segala rukun umrah dan haji tenaga saya berkurangan namun dengan doa dan izin Allah telah menolong saya.

Saya meneruskan Dyalisis di sebuah pusat Homodyalisis Bandar Baru Bangi setiap Isnin, Rabu dan Jumaat. Jadual kehidupan saya kini perlu berada di Pusat Dyalisis setiap hari tersebut jam 6.30 hingga 11.00 pagi. Saya redho sebab telah bersedia sejak tahun 2014.

Walaupun anda yang mengenali saya secara dekat tidak tahu derita ini. tambahan ketika masih bekerjaya dulu. Malah dua bulan selepas saya menjalani pembedahan besar Buah Pinggang dengan 6 jam dibius, saya telah menerima tugasan ke Kemboja. Saya juga menerima tugasan ke Jakarta empat bulan selepas itu. 

Malah ketika saya dibedah pada tahun 2016, sehari selepas itu telah dianugerahkan Anugerah Bitara oleh Universiti Kebangsaan Malaysia bagi ketogeri individu. Banyak anugerah saya cipta dalam derita tak semua orang tahu. Di pejabat rakan-rakan tidak pernah melihat kemurungan saya. Malah, rakan sepejabat adalah orang-orang yang membantu mengubat kemurungan saya.

Kepada isteri, anak-anak dan menantu mereka adalah rakan yang cukup membantu menguatkan semangat saya. Saya mampu melawan semua ini sebab saya telah melalui segala kesusahan sejak berusia 11 tahun. Saya juga pernah menjaga seorang ibu yang mengidap penyakit Leukimia. Malah isteri saya juga mengidap penyakit yang harus saya rahsiakan.

Inshallah saya akan teruskan semua proses Dyalisis ini yang telah dinotakan oleh doktor bagi tempuh seumur hidup. Ada seorang rakan Facebook pernah menulis kepada saya "Adakah proses Dyalisis tak jadi buat selepas balik dari menunai haji? Mana tahu doa tuan di Arafah telah dimakbulkan?"

Bagi saya ketika diarah membuat cuci darah tidak timbul sangkaan buruk terhadap Allah. Kalau saya kena cuci darah bukan bermakna doa-doa di Arafah, depan Baitullah dan di mana saja tidak makbul. Saya beranggapan Allah tetap akan memberikan yang terbaik walaupun kini terpaksa melawan derita batin, sakit tangan dan anggota lain. Alhamdulillah segala derita ini saya lalui kerana saya percaya setiap penyakit ada ubatnya.

Saya ada menulis di FB pada 7 Januari 2020 yang berbunyi "Jika kita telah didapati ada tanda-tanda awal penyakit seperti Darah Tinggi, Kencing Manis Jantung dan sebagainya maka harus bersedia dalam jangkamasa 4 hingga 10 tahun kemungkinan terjadi lebih serius.
Buat pemeriksaan ikut arahan doktor. Belajar menghadapi kenyataan. Ubah gaya hidup. Kuatkan semangat dengan bersedia menempuh situasi lebih serius.
Kebiasaannya penyakit fizikal tidak seteruk mana tapi kawalan emosi harus kuat.
Ingat! Ujian kesakitan tidak sama dengan orang lain. Allah tak uji jika kita tak mampu. Namun Allah tetap menguji untuk menguatkan daya tahan kita. Mungkin ujian di dunia lebih teruk tetapi di akhirat kita mendapat keringanan kerana redho dengan ujian Allah.
Selalulah anggap ujian itu anugerah Allah yang orang lain tidak dapat. Orang yang tak sakit tak pernah mengerti makna penyakit itu penghapus dosa tetapi sebelum jatuh sakit belajarlah bertaubat untuk menghapus dosa.
Kita telah bersedia?"


Biar saya meneruskan proses merawat penyakit saya. Inshaallah jika saya ada masa, saya akan terus menulis bagi memberi panduan agar orang lain sihat. Sayangi Buah Pinggang Kita. Ketika meneruskan kehidupan ini yang saya tak pasti sampai bila? pastinya jika ada catatan pun hanyalah pengalaman boleh dikongsi bersama.
Terima kasih kepada keluarga (isteri,anak-anak dan menantu) yang banyak menyokong saya. Terima kasih kepada yang menziarahi saya. Malah ada Hero Yang Tidak Saya Dendang sering menziarahi saya sejak tahun 2015 hingga kini. Ada sahabat yang lebih dari saudara kandung mendekati saya sejak lama.  
Rakan-rakan FB yang mendoakan buat saya, Like status saya. Anda yang sudi membaca setiap catatan saya. 

Saya sering berpegang pada prinsip "Doktor dan petugas perubatan hanya hamba Allah yang jujur merawat saya. Yang akan menyembuhkan saya dan semua orang hanyalah Allah".

28 Disember 2019

Sebenarnya malam tadi dah stabil. Selepas doktor berusaha tebuk leher kanan saya gagal saya dah mula cemas. Masalahnya apa dia sembang saya faham kecuali istilah perubatan. Tak apa doktor buat? Mereka berusaha yang sebelah kiri. Ayat paling Win doktor kata ok saya cucuk ubat tahan sakit ye....lepas itu gilu je masuk tiub 16cm. Takpalah tiub ke Buah Pinggang lagi panjang 36cm. Syusssss masuk. Syittt terasalah pedih. Selesai setelah sejam saya bangun macam orang mamai. Alaaah prosesnya macam jumpa doktor gigi je. Malam buat Dialisis. Suuup dapat buat 2 jam 20 minit saya pening. Misi call doktor kemudian dia stop cuci darah. Sepanjang malam tadi saya tidur lena teringat macam-macam. Pesan saya jagalah Buah Pinggang. Jangan banyak makan makanan proses. Jangan banyak minum manis. *Gambar sekadar hiasan

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah