Anugerah Bitara: Satu Anugerah Tertinggi Kepada Saya

Saya memulakan catatan ini dengan bacaan Al-Fatihah buat arwah ibu yang telah lama kembali menemui Ilahi. Al Fatihah....

2hb Disember 2016 saya telah menerima satu anugerah yang paling tinggi buat saya. Anugerah Bitara UKM telah diberikan atas penglibatan saya sebagai Jurufoto, Tenaga Pengajar Sambilan sejak 1997. Diikhtiraf oleh pihak luar sebagai penceramah, juri pertandingan fotografi dan banyak lagi.

Di hari anugerah saya mewakilkan isteri, Selamah bt Nekman  kerana ketika itu saya berada di Wad 5D Hospital Canselor Tuanku Mukhriz (PPUKM).kerana menjalani pembedahan pada 1 Disember.

Isteri mewakili saya menerima anugerah ini.
Memamglah jika saya sihat pastinya akan hadir ke majlis tersebut. Saya memantau majlis itu jauh menerusi Whatsap dan Facebook.

Dengan rasa rendah diri sebenarnya anugerah ini bukan untuk saya seorang walaupun dalam sijil nama saya tertera dengan hebat. Mulanya saya tidak mengisi borang pencalonan. Tetapi Pengarah Pusat Komunikasi Korporat, YBhg. Prof Datin Dr. Norizan Abdul Razak meminta mencalonkan nama dan disokong penuh oleh beliau.

Saya telah 37 tahun berkhidmat di UKM. Mengenali Pengarah PKK pun hanya sejak 2013. Ini bermakna beliau nampak apa yang saya buat di UKM dengan izin Allah!

UKM rumah kedua saya. Kelibat saya sentiasa kelihatan di kampus. Malahan saya mempunyai ramai kenalan di UKM. Saya resah jika tidak berada dalam kampus dalam jangka masa yang lama.

Berada di UKM ramai idola yang boleh kita pilih. Dari kalangan Profesor hinggalah ke staff bawahan. Walaupun mereka bukan yang diagongkan tetapi dari sifat yang saya lihat ada ciri-ciri peribadi yang hebat!

Ada juga tukang kebun yang saya kenal tidak pernah merungut dengan kerjayanya. Ada pensyarah yang pencen tanpa gelaran Profesor tetapi jiwanya hebat dalam berkerjaya.

Saya banyak membaca buku motivasi terkenal. Antaranya U Can Win. Sampai hancur buku itu saya baca. Ada hadis Rasullah yang mampu menghebatkan diri kita...carilah. Ada ayat Al Quran yang mampu membantu kitika lemah dan malas.

Malah peranan Facebook dan Blog mampu menjadikan kita kehadapan. Kita tulis kat situ kejayaan hari ini dan baca ketika malas maka semangat kita memuncak. Cubalah.

Saya pernah dibayar hanya RM20 sejam oleh UKM menjadi tenaga pengajar Ko Korikulum. Walaupun ada yang memperkecilkannya tetapi syukur kerana dengan kerjaya itu saya memperolehi peluang di Malaysia Press Institut, di Dewan Bandaraya, Agensi Penguatkuasaan Maritem, Institut Alam Sekitar, Kor Risik Angkatan Tentera, Kor Risik Tentera Laut dan banyak lagi.

Sabtu bagi saya tiada rehat. Saya bersama-sama pelajar. Malah ada waktu saya menjadi ayah, bapa saudara kepada mereka yang mempunyai masalah kecil dan besar.

Pernah saya menyelami perasaan seorang pelajar berbangsa Cina yang kematian ibu pada masa yang sama beliau perlu mengambil peperiksaan kursus seni foto.


Pernah seorang pelajar perempuan menangis di depan saya kerana menghadapi masalah keluarga di mana bapa saudaranya dipenjarakan kerana mengedar dadah. Lebih menyayat hati kehormatannya punah oleh perbuatannya kerana keciwa pada ibu ayah yang tidak ambil pusing keatas bapa saudaranya. Atas kasihan dia meninggalkan kuliah saya setiap Sabtu untuk menziarah bapa saudaranya di Sungai Buloh.( Lihat di sini)

Cacatan ini pendek. Kisah saya bersama minat dan kerjaya saya amat panjang. Syukur saya membantu UKM menjana pendapatan menerusi kursus fotografi penyiasatan anjuran UKM Holding.

Ayuh teman dan rakan, tuan dan puan bangunlah bersama UKM yang kita cintai. Buatlah tanggung jawab tanpa balasan. Biar Allah yang membalas.

Saya akan pergi setelah pencen pada April 2018. Tuan puan yang tinggal akan meneruskan usaha orang-orang yang telah pencen.

Ada rahmatnya saya masuk hospital maka dapatlah isteri mewakili saya menerima hadiah ini. Biarlah dia sedikit ceria setelah gunda memikirkan saya yang dilambong gelombang besar di kepulauan,  Pulau Langkawi, di Laut sekitar Semporna Sabah. Dia tentu risau ketika ke Kemboja menerusi penerbangan yang sama dengan laluan MH 370....

Itulah resam budaya kerja kita, ada waktunya orang tidur saya masih bersama kamera. Ketika saya menerima anugerah ini terasa sangat bahang banjir di Johor 2006. Bencana banjir di Kelantan....Peristiwa Tsunami Aceh walapun saya tidak ke sana tetapi membantu mengajar fotografi kepada anggota risik cukup memberi kesan.

Tulisan ini sekadar meninggalkan rasa kesyukuran bukan kebanggaan. Semuanya dengan izin Allah. Anda juga mampu menjadi lebih hebat dari saya

Berusaha dan berdoalah....itulah tawakal kepada Allah.






______________________________________________________________________________

*Terima kasih:
Naib Canselor UKM. TNC-TNC UKM. Pro Naib Canselor. Pendaftar UKM. Sekuruh pegawai dan staff PKK,Pusat Kevudayaan, Pusat Citra, Prof Dr Kamarudin Said, Prof Madya Dr Ariff PermataPINTAR. En Fadzil Ikhwan. Ismail Ibrahim. Khalil Alwi (pesara UKM). Dr. Mohamad Omar (mabtan boss). Selamah Nekman. Anda yang memang terlibat dalam pembentukkan keperibadian saya tetapi tidak disebutkan di sini.

4 Disember 2016 Jam 9.15 pagi.
Wad 5D Katil 23 Hospital Canselor Tuanku Mukhariz (PPUKM)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah