Dunia Alam Maya: Media Sosial, Blog dan Laman Web

Sebelum wujud Facebook (FB) saya sudah memiliki laman blog (Blogspot). Laman web pertama saya menggunakan tapak Tripod.com. Kemudian saya memiliki akaun laman web di tapak web UKM, tempat saya bekerja sejak 1979. Apa kepuasan yang saya perolehi?


Saya bukan manusia istimewa. Tapi saya mampu mengumpul rakan FB seramai 4141 orang sehingga rencana ini ditulis (6 Febrauari 2016). Manakala halaman FB bernama Raaiman Photo Active mampu menaikkan like  seramai 2155. 

Saya mampu menaikkan capaian blogspot kepada 67720 pada 6 Februari 2016. Saya juga mampu memiliki laman web senifoto yang dicapai oleh lebih 10 ribu pelawat. 

Kenapa kegilaan ini boleh terjadi. Ia tidak lebih dari satu kepuasan menyebarkan maklumat kepada pelawat. Saya bangun dengan sendiri tanpa sijil dan diploma mahupun ijazah dalam bidang ini. Saya memperolehi ilmu dan pengetahuan dengan mencari sendiri. Ramai rakan membantu. Namun kemahiran ini datang dengan sendiri dan kuasa Allah. Pernah capaian di halaman FB pada gambar yang dimuatkan sebanyak hampir 46 ribu 6 Februari 2016. Lihat laman berkenaan sila klik

Petuanya saya ingin memberi maklumat dan menyebarkan pengalaman dan ilmu yang saya ada. Disamping itu saya ingin menyampaikan dakwah secara tidak langsung. Misalnya dalam tulisan mengenai solat tentera, saya ingin menyatakan solat bukan perkara main-main bagi orang Islam. Dalam apa juga keadaan ia adalah wajib.

Begitu juga dalam Ya Allah Panjangkan Usiaku saya menulis beberapa hari selepas keluar dari hospital kerana pembedahan. Saya ingin menjelaskan dalam mengalami azab kesakitan jangan lupa Allah. Jangan pergi berubat tanpa bersandarkan kepada Allah.

Saya sedar, saya dilahirkan sebagai Jurufoto, Penulis. Oleh itu berdakwah dalam bidang ini satu cara yang mudah dan selesa. Saya tidak perlu menjadi ustaz. Sebab jika itu matlamat saya sudah tentu saya digelar USTAZ FB. Namun dengan sepotong ayat saya berharap pembaca akan memahami bahawa mereka ada tanggungjawab sebagai orang Islam yang beriman. Saya bersyukur puteri sulung mampu menjadi penyunting blog dan laman web saya. 

Kepada anda yang berminat menggunakan media sosial sebagai wadah menyampaikan maklumat ada beberapa perkara harus difahami agar orang tidak bosan dengan kita dan melarikan diri.

  1. Letakkan matlamat untuk apa laman kita diwujudkan
  2. Gunakan nama yang betul agar mudah dikenali oleh rakan. Dengan cara begini mungkin boleh menyambung silaturrahim selepas tamat pengajian atau bersara
  3. Letakkan gambar yang sesuai dengan diri kita. Jika tidak ingin gambar sendiri, boleh gunakan gambar kita bersama suami atau isteri. Tidak manis menggunakan gambar kucing atau basikal. Kalau tak mahu dikenali jangan wujudkan akaun blog atau FB!
  4. Jangan mengirimkan gambar dalam perkara yang sama bersiri nanti rakan bosan. Misalnya gambar pergi seminar, gunakan kaedah album. Jika ingin menambah tambah dalam album yang sama.
  5. Pastikan gambar tidak kabur. Kalau kabur elok tak payah masukkan. Walaupun anda bukan seorang jurufoto tetapi itu umpama menulis dengan tangan secara comot....
  6. Elakkan meletakkan gambar yang menampakkan belakang manusia atau susuk tubuh yang 'sexy' sebab mana tau selepasa tersiar gambar itu anda meninggal dunia. Pastinya ia memberi kesan ketika di alam barzah!
  7. JANGAN salin gambar orang lain tanpa memberi kredit kepada tuan punya gambar. Jika minat dengan gambar itu gunakan fungsi kongsi (share).
  8. JANGAN menumpang FB orang lain untuk mengiklan perniagaan anda. Nanti kita akan hilang rakan FB. Mentang-mentang rakan itu ramai pengikut kita kongsi dengan dia.
  9. Bijak dalam pendirian. Jika tak minat dengan apa-apa topik (misalnya politik atau sebagainya) baca saja tanpa komen dan like.
  10. Anda boleh pilih rakan yang diminati tanpa paksaan...itu hak anda.
  11. Jika menwujudkan halaman FB, sudah pasti rakan yang like pasti akan menerima hebahan setiap kali anda membuat posting, justeru jangan masukkan lebih tiga kali sehari status anda. Ia tidak seperti FB peribadi ia hanya wujud di halaman utama. Seperti pesanan Dr Irfan dalam satu ceramahnya jangan kerap promosi perniagaan anda tetapi gunakan kaedah mengajar baru orang minat nak ikuti halaman kita. Misalnya hendak menjual tudung terangkan cara memakai tudung bukan hebahan menjual tudung. Orang yang like halaman kita ada hak untuk mengundurkan diri.
  12. Jika anda hendak berniaga dalam laman sosial daftarlah dengan Suruhanjaya Komunikasi.
  13. JIKA anda ingin berjaya dalam laman sosial apa salah guna sedikit wang untuk iklan dan promosi.
  14. Jadikan laman web atau laman sosial bukan medan membuat fitnah dan berkelahi. Sebab hidup kita tak siapa yang tahu sampai bila akan kembali ke rahmatollah. Jika itu yang kita lakukan meraunglah kita di alam barzah.

    Selamat maju jaya.
Lihat topik yang berkaitan: Sila klik

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah