09 Julai 2014

Lagu Raya


Malam ini sudah masuk hari ke-17 umat Islam menyambut Ramadan Al Mubarak. Hari Nuzul Quran. Umat Islam akan menyambut Syawal akan tiba. Manakala Palestine terus dibom! 

Diantara orang yang berpuasa dengan orang yang tidak berpuasa sudah pasti jauh berbeza. Orang yang berpuasa sudah pasti berselera menjamu juadah diwaktu malam. Tapi orang yang tidak berpuasa sudah tentu makannya tidak sempurna kerana perlu makan secara sembunyi-sembunyi. Jadi, jika ada yang masih belum berpuasa maka esok kena puasa!

Pastinya dalam masa yang masih berbaki anda akan merasai nikmatnya berpuasa. Tanyalah anak-anak apa yang menarik ketika berpuasa, mereka akan menjawab "makan dan minum".

Begitu juga "lagu raya". Cuba dengar dalam bulan Ramadhan tentu sekali lain rasanya. Tidak sama jika anda mendengar diluar bulan Ramadan dan Syawal. Walaupun saya kurang bersetuju pasaraya memasang lagu-lagu raya diawal Ramadhan seolah lebih mempromosi raya dari puasa.

Namun saya ingin mengajak anda yang sudah lama tidak balik bertemu sanak saudara,ibu ayah, adik abang, sepupu atau ipar duai untuk mendengar lagu-lagu raya. Pasti meleleh air mata. Baliklah seandainya anda masih mempunyai ibu dan ayah/mertua. Perasaan ketiadaan ibu ayah hanya mereka yang telah tiada pasti telah merasainya.....

Jikalau tiada kenderaan sendiri sudah pasti pagi esuk anda akan ke perhentian bas untuk membeli tiket. Pengurusan radio sudah menjadikan satu polisi mereka akan menyiarkan lagi-lagu raya dua atau seminggu sebelum Syawal. Namun saya kurang senang apabila lagu-lagu bertemakan Ramadan kurang dimainkan di mana-mana sebelum Ramadan.

Sudah pasti jika lagu-lagu sebegini disiarkan ada orang yang tidak sabar-sabar untuk menyambut bulan puasa. Mujurlah terdapat kumpulan-kumpulan nasyid mencipta lagu-lagu bertemakan Ramadan.

Tiada ulasan:

Cara-Cara Nak Keluar Masuk Wang Tabung Haji Dengan CIMB Click

  Sejak PKP 1.0 hingga 3.0 urusan nak keluar dan masuk wang ke Tabung Haji menjadi susah. Mana taknya berbaris satu hal, ada masanya TH tutu...