Sesekali Jurufoto berbicara 2

Saya nak sambung mengenai bengkel yang telah diadakan oleh Jurufoto dalam Perhidmatan Awam. Kalau yang agak masih diperingkat usul dan ura-ura tak maulah saya tulis. Bukan apa kuatir menjadi rasmi pula. Kerana apa yang bincang dalam pertemuan ini ialah masih dalam proses untuk memurnikan lagi.

Komuniti kami besar sebenarnya. Namun keahlian dalam sati-satu agensi masih kecil. Jurufoto di RTM, Bernama, Jabatan Penerangan boleh dikatakan mempunyai jumlah penjawat yang ramai. Mereka agak tersusun tetapi bagi agensi lain sperti IPTA, dan badan-badan berkanun lain agak kurang. Misal UKM mempunyai hanya 14 orang Jurufoto. Itu pun ditempatkan diperbagai fakulti dan jabatan.

Sebab itu kami bentuk persatuan yang mana pada masa akan datang ia akan menjadi kesatuan dengan matlamat nak menjaga kebajikan ahli-ahli. Memang ada jurufoto yang menganggotai kesatuan di agensi masing-masing tetapi dengan wujudnya kesatuan jurufoto adalah diimpikan agar semua ahli boleh berkomunikasi dalam satu komuniti yang boleh memahami masalah mereka.

Misalnya K (nama samaran) berkata apakah patut saya yang berkelulusan dari sebuah IPTA di beri gaji begini. Apakah patut kami yang sering ke luar negara diberikan layanan macam ini kata A.

Yalah kata saya selama ini saya ingat kau orang bertugas di agensi terkenal macam ini dah sempurna. Mana maunya kata A.

Buat saya apa yang dibincangkan di usulkan dalam bengkel selama dua hari ini semuanya mungkin tidak dapat saya kecapi. Namun saya tetap datang membantu. Semoga perjumpaan ini akan memberikan faedah bersama

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah