Dingin Subuh di Sungai Petani

Saya tiba di bandar Sungai Petani sekitar pukul 5.30 pagi. Ketika saya berjalan kaki dengan dua buah beg, (beg pakaian dan kamera) suara Bilil membaca Tarhim Subuh berkumandang dari masjid begitu menggamit hiba. Berjalan seorang diri dalam kedinginan malam setelah turun dari bas untuk menuju ke masjid agak membimbangkan kerana membawa sebuah beg berharga. Suara Bilal semakin jelas itu menanda masjid yang saya perlukan untuk bersolat Subuh itu sudah hampir.

Setibanya saya di perkarangan Masjid Sultan Mudzaffar Shah, Bilal mengumandangkan azan. Syahdu sekali dan terasa pagi itu dunia ini cukup berharga buat seorang musafir kerana Allah telah memberikan ruang masa untuk saya berjumaah.

Syukur saya dapat bersolat Subuh di Masjid Sultan
Sungai Petani begitu istimewa buat saya sehingga kini. Pada bulan April tahun ini saya membawa keluarga keliling bandar ini semata-mata hendak memberikan gambaran jerit perit bersekolah dalam darjah satu pada tahun 1965. Mereka mungkin tidak akan percaya kesusahan belajar ditahun itu. Bagaimana ibu saya membekalkan nasi lemak berbungkuskan daun pisang berlaukkan sambal ikan bilis. Air teh O yang diisi dalam botol kaca.

 Mengimbau kisah cikgu wanita yang memakan biskut empat segi sedangkan saya dan rakan-rakan lain didenda keluar lewat kerana tak pandai menulis dan membaca. Sedang perut berkeroncong lapar dan aroma nasi lemak sudah menyucuk hidung.

Sungai Petani membawa saya melihat askar Gurka berbaris dan berkawat di jalanraya berhampiran pagar sekolah saya dan sekolah Sultan Ibrahim. Saya mengenali itu semua didepan mata.

Saya mengenali hati budi seorang berbangsa Cina yang berniaga rojak buah (entah halal, entah tidak) ketika kami menunggu bas sekolah datang untuk dibawa pulang. Kami dapat rojak percuma setelah membantu beliau memugut kertas bekas bungkus rojak. Ketika itu pelastik belum digunakan seperti sekarang untuk membungkus bahan makanan.

Saya mengenali kebaikkan hati seorang senior berbangsa India yang menjadi 'abang angkat' menjaga saya ketika di darjah satu.

Kesannya ketika saya berjalan kaki menuju ke masjid tersebut yang mana suatu ketika dulu berhampiran sekolah saya. Saya seperti dibawa semula ke tahun 1965 ketika bersolat Subuh di masjid tersebut. Malahan nostalgia askar Gurka, peniaga rojak, abang angkat datang semula dalam ingatan.

Itulah kaitan hidup saya antara jamuan makan malam alumni Sekolah Menengah Kebangsaan Sik pada 16 Disember. Kerana ketika saya di darjah satu pada tahun 1965, SMK Sik baru diwujudkan oleh kerajaan bagi memberikan kemudahan penduduk Sik mendapat pendidikan menengah.

Di perkarangan masjid inilah saya mendapat rojak percuma
 Saya meninggalkan perkarangan masjid setelah sahabat lama Majid Derasid datang menjemput dan bersarapan dengan beliau di sebuah gerai Taman Sejati Sungai Petani. Sarapan pagi itu dengan dua gelas teh panas dan dua bungkus nasi lemak berbungkus daun pisang.

Alhamdulillah rezeki Allah berikan buat saya apabila Sdra Majid meminjamkan keretanya dan menyediakan bilik untuk bermalam di Kompleks Penyayang,Sungai Petani.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah