Di pertemuan ini: Alumni IKBN Peretak dan Reunion 2011

10.15 pagi: Saya memasuki perkarangan Institut Kemahiran Belia Negara Peretak di Kuala Kubu Bharu, atau lebih tepat Ampang Pecah. IKBN ini merupakan tempat baru yang menggantikan IKBN lama yang kini telah menjadi Empangan Sungai Selangor.

Saya terpesona IKBN baru kerana memiliki ciri-ciri sebuah kolej pengajian yang cantik, selamat dan amat sesuai melahirkan belia-belia berkemahiran tinggi.

Saya tidak mengharapkan untuk bertemu rakan-rakan lama ketika berada di IKBN kerana pada saya mereka mungkin tidak dapat hadir, kerana tidak tahu, sudah uzur dan sebagainya. Maklumlah rakan-rakan lama yang sama-sama bergaul ketika berkursus di IKBN pada tahun 1977 sudah berusia. Kalau ada mungkin mereka sibuk dengan tugas.
Saya agak bertuah kerana Azmi yang bertugas di Jabatan Penerangan dapat ikut serta. Walaupun ada waktunaya Azmi sering sibuk kerana tugasan di dalam atau luar negara. Tapi semasa saya datang untuk mendaftar diri, beliau sudah datang lebih awal.

Rakan-rakan yang hadir semuanya adalah dikalangan mereka yang lebih junior dan baru kali pertama bertemu di IKBN. Namun ada diantaranya telah menjadi rakan di rangkaian sosial Facebook. Saudara Noor Azmi dari NST, Saudara Samsudin Oli dari UUM dan ramai lagi. Inilah rakan-rakan FB yang kini telah saya temui secara semuka.

Saya tidak membawa kelaurga kerana puteri bongsu ada sukan tahunan di sekolah, petangnya dia ada tusyen kerana akan mengambil peperiksaan SPM tahun ini. Saya bercadang hendak balik petang atau malam itu selepas mesyuarat agung selesai.

5.00 petang: Saya dan rakan-rakan berkonvoi ke Kampung Peretak, sebuah kampung Orang Asli yang pernah menghuni di pinggir IKBN lama. Tunjuan ke sana adalah untuk mengadakan aktiviti keluarga di sungai yang terletak di pinggir Kampung Peretak.

8.00 malam: Satu aktiviti yang dibawa oleh pensyarah UUM mengenai bagaimana hendak menjadi siswa/i UUM menerusi Pendidikan Jarak Jauhnya telah adakan selepas solat Maghrib di Surau IKBN.

11.30 malam: Saya diberi kesempatan berinteraksi dengan pelajar IKBN. Saya menceritakan sedikit sebanyak pengalaman mengharungi hidup sebagai Jurufoto selama 32 tahun di UKM. Saya telah memberikan harapan untuk mereka bagaimana hendak menjadikan sumber rezeki. Nampaknya semua yang hadir begitu berminat dengan ceramah saya walaupun masa sudah pukul 12 tengahmalam.

Sebelum itu saya telah membuat keputusan untuk bermalam di asrama IKBN. Saya berkongsi bilik dengan Jan seorang Jurufoto NST. Dapat juga menikmati suasana malam di IKBN yang baru ini. Nostalgia kepada rakan-rakan lama seramai 15 orang kembali dalam memori. Namun mereka tiada untuk berkongsi pengalamandi IKBN baru ini yang lebih selesa.

9.00 pagi 26 Jun: Saya bersama rakan-rakan yang masih belum balik telah menjadi tetamu Tuan Haji Soin, mantan guru kelas jahitan dan fesyen. Kami tiba di banglonya dan disambut dengan gembira oleh Haji Soin dan keluarga. Kegembiraannya jelas terbayang kerana masih ada anak-anak murid yang sudi menjengahnya diusia emas.

Kegembiraannya jelas terbayang dan diadeptasikan dengan membawa kami ke ladangnya untuk melihat  hasil titik peluhnya mengusahakan ladang seluas seratus ekar. Beliau mempunyai dusun dan kolam ikan. 

Paling menarik Tuan Haji menjemput kami ke majlis kenduri puterinya pada 1 Oktober 2011 nanti. Berkali-kali beliau memesan agar tidak lupa untuk datang. Malahan beliau menjemput sekali semua bekas pelajar IKBN istimewa bekas anak murid yang mengambil kursus beliau.

Lebih kurang 12 tengahari kami berpisah memandu kenderaan meninggalkan Kuala Kubu Bahru balik ke rumah masing-masing. Paling jauh saudara Samsudin Oli balik ke Jitra, Kedah.

Dalam perjalanan pulang saya dapat merumuskan bahawa sebenarnya kami semua telah berjaya dalam mengharungi hidup selepas keluar dari IKBN. Terdapat rakan-rakan yang hadir bukan sahaja dapat menjadi usahawan. Malahan terdapat rakan yang sedang menghabiskan pengajian peringakt sarjanamuda. Seorang rakan pula sedang meneruskan pengajian PhD di UiTM.



Justeru, saya fikir menubuhkan Alumni IKBN Peretak bukan sekadar untuk mengamit nostalgia. Datang ke IKBN dengan bersukaria menunjukkan kehebatan seseorang. Sebenarnya kami datang dengan satu matlamat untuk membantu anak-anak atau adik-adik yang masih belajar di situ. Walaupun mereka berada dalam keadaan yang lebih selesa dari kami, namun keselesaan mereka bukan berkekalan seperti berada di IKBN. Mereka akan mengharungi dunia sebenar setelah keluar ke alam nyata.

Alumni IKBN Peretak sedang dan akan mengusahakan sesuatu agar satu pencapaian yang hebat boleh dirasai apabila telah menjadi alumni.  <<  Lihat album kenangan >>

IKBN Peretak, Kuala Kubu Bahru 25 Jun 2011.

Ulasan

BUNGA KANTAN berkata…
saya juga bekas pelatih di ikbn pertak jurusan pembantu penyedian makanan 1/99

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah