Hutan untuk siapa?

Masuk Hutan Simpan Kekal Bangi (HSKB) pada 5 hingga 7 April 2011 lalu terasa berbeza dengan hutan lain yang pernah saya terokai.


Walaupun suasana hutannya masih dirasai, namun tidak seperti hutan Kenyir, Lembah Belum Lata Jarum , Hutan Tasik Chini yang pernah saya masuk. Kedengaran bunyi injin kenderaan walaupun berada di dalam hutan. Maklumlah HSKB ini dikelilingi dengan pembangunan. HSKB menjadi seperti pulau.

Universiti Kebangsaan Malaysia memiliki hutan simpan yang dikenali sebagai Hutan Simpan Bangi berkeluasan 100 hektar. Hutan ini pernah dibalak beberapa kali antara tahun 1946 hingga 1960-an. Hutan ini telah diserahkan kepada UKM untuk dijadikan kampus pada tahun 1970-an.

Rekod terakhir maklumat flora dan fauna Hutan Simpan Bangi lakukan ialah pada tahun 1988 bilamana satu ekspedisi saintifik telah dilakukan. Lebih daripada 100 tesis telah terhasil untuk pengajian  B.Sc., M.Sc. dan Ph.D 


Justeru pada 5 hingga 7 April 2011 satu ekspedisi Hutan Bangi telah dianjurkan oleh Fakulti Sains dan Teknologi UKM. Pihak urusetia telah mengumpul beberapa kumpulan pakar dari FSKB, Putrajaya Holding, UTM untuk menyertai ekspedisi ini termasuk kumpulan media Penerbit UKM.

HSKB masih mengekalkan keaslianya


Apa yang ada lagi di dalam hutan Bangi? Ayam Hutan, Babi Hutan, Kelawar masih wujud. Panulis dan rakan-rakan sesekali terdengar Ayam Hutan berkokok. Di satu sudut kami terjumpa lobang tempat Babi Hutan berkobang. Malahan terdapat juga sarang Babi Hutan.
Pencerobohan HSKB tetap wujud dengan kegaiatan memusnahkan pokok gaharu


Namun paling menyedihkan kebanyakkan pokok gaharu ditebang oleh penceroboh HSKB. Mana tidaknya gaharu boleh dijual dengan harga antara RM11 hingga RM45 ribu sekilo. Penceroboh telah menebang pokok tersebut dan ditinggalkan setelah gaharu diambil.

>> Lihat komen-komen di Facebook Sila Klik


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah