Tasik Beris

Kali terakhir saya datang ke Kampung Sungai Batang ialah pada tahun 2002 kerana urusan mengecam kubur arwah ayah kerana akan digali dan dipindahkan ke kubur baru di Beris Jaya. Selepas itu Kampung Sungai Batang hanya tinggal nama, namun masih terpapar di peta Google!

27 Disember 2010 saya bersama keluarga kembali ke sana namun hanya melihat Tasik Beris hasil yang terbentang luas dari bekas Kampung Ternas hingga ke Kampung Batu Seketol. Perubahan begitu ketara kerana hasil terbinanya tasik ini maka wujudnya pulau-pulau kecil, jambatan besar dan yang paling menarik telah wujud chalet-chalet dan Ladang Anggur Beris. Terbinanya Tasik Beris telah melihat kawasan ini telah menjadi tempat kunjungan pengujung dari luar Daerah Sik.

Pulau ini pernah terdapat rumah-rumah suatu ketika dulu

Kawasan Kampung Paya

Pemandangan dari Chalet Puncak Beris
Bekas Jalan Sik ke Nami, Gubir, Alor Setar
Lagi gambar di




























Tasik Beris tidak sebesar Tasik Cini, Tasik Kenyir dan Tasik Belum yang pernah saya kunjungi. Namun ketika melawat Tasik Beris nostalgia lama datang dalam ingatan.

Keluasan Tasik Beris ialah 116 km ini membolehkan aktiviti air seperti berkayak, memancing boleh dilakukan. Saya sempat bertemu Hj Rashid pesara guru yang mengusahakan chalet Puncak Beris. Beliau adalah pesara guru dan pernah menjadi guru besar di Sekolah Kebangsaan Sungai Batang. Kini chalet beliau yang terletak beberapa meter sahaja dari bekas sekolah lama itu.

Chalet yang dibina dengan sumber asli seperti buloh, rotan berbumbung rumbia mampu membawa pengunjung kembali ke alam semula jadi. Harganya begitu berpatut.

Tasik Beris dibina hasil perpindahan enam buah kampung kecil yang terdapat di Kampung Sungai Batang. Kini kesemua penduduk tersebut telah dipindahkan ke Pekan Beris Jaya, Sungai Pau,Sik.Terletak 16 km dari Pekan Sik. Kalau dari Lebuhraya Utara Selatan masuk ikut susur keluar Gurun sejauh 32 km.

Walaupun pada peringkat awal timbul bantahan namun kini mereka menjalani kehidupan dalam keadaan selesa di tempat baharu. Di Beris Jaya mereka telah disediakan tapak rumah, masjid, dewan orang ramai dan lebih menarik lagi Kopersi Beris Jaya telah wujud yang membolehkan penduduk menjana ekonomi yang sempurna.

Seorang sahabat sempat menceritakan hasil pampasan yang diberikan kerana pegambilan tanah, beliau dan rakan-rakan sekampung telah dapat menunaikan fardu haji dan membeli tanah sebagai ganti tanah yang telah diambil oleh kerajaan.Saya sempat berjemaah ketika bersolat fardu di masjid Beris Jaya dan menikmati keselesaan mereka.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah