Puncak Beris yang damai

Ketika  berhenti untuk merakam gambar pemandangan Tasik Beris, saya disapa oleh seorang lelaki bersongkok putih dari dalam sebuah rumah. Kemudian kami bersalaman dan dia memperkenalkan namanya Rashid. Apabila saya mengetahui beliau adalah pemilik Chalet Puncak Beris maka saya memperkenalkan diri bahawa pernah mendiami Kampung Sungai Batang tiga puluh satu dahulu. 

 Sifat keramahan Haji Rashid bertambah lagi apabila saya memberitahu ingin merakam untuk dibawa balik ke UKM bagi tujuan mempromosi chalet beliau kerana ada waktunya kami membuat kursus pendek di luar kampus.

Puncak Beris berkeluasan 9 ekar. Haji Rashid membeli tanah tersebut dari dua belas pemilik setelah tanah mereka berbaki hanya sedikit setiap seorang ketika pembinaan Tasik Beris. Dengan keluasan tanah sebanyak itu maka Haji Rashid telah membina bangunan chalet untuk kemudahan peminat alam semulajadi. Kepada peminat aktiviti air seperti berkayak, berakit, memancing boleh menyewa chalet beliau pada kadar yang amat murah.

Chalet-chalet yang dibina dari sumber hutan
Terletak di pinggir jalan utama dari Sik ke Nami/Gubir (boleh terus ke Alor Setar), Puncak Beris memberi jaminan kedamaian yang asli. Sunyi disamping udara yang nyaman.Chalet-chalet di Puncak Beris telah bina bercirikan tradisional. Bahan-bahan seperti buloh, rotan dan daum rumbia dijadikan rumah-rumah penginapan yang menarik. Namun bagi pengunjung yang ingin keselesaan yang lebih terdapat juga chalet yang bina dengan simen.

Haji Rashid pernah menjadi Guru Besar  ketika Kampung Sungai Batang belum bertukar menjadi tasik. Justeru beliau boleh menceritakan kisah atau sejarah kampung tersebut. Lebih menarik apabila beliau mampu mengecam tempat-tempat atau rumah-rumah penduduk kampung tersebut.

Bagi anda yang berminat dengan suasana alam semulajadi maka menginap di Puncak Beris dengan suasana nyaman maka tidak rugi sekiranya bermalam semalam dua di sana.

Album Tasik Beris

Sesuai untuk aktiviti berkumpulan

Pondok berehat di tebing Tasik Beris

Kemudahan chalet berkonsepkan dom

Terdapat aktiviti air
Kemudahan tempat makan

Penginapan lebih selesa juga disediakan

Amat sesuai membawa keluarga bercuti di sini

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah