Mencari ketenangan di Tasik Kenyir

Ketika musim tengkujuh
di Pantai Timur air akan memenuhi Tasik Kenyir
 
Bila menyebut Tasik Kenyir ramai yang pernah sampai ke sana. Tambahan bagi mereka yang suka dengan aktiviti memancing. Saya pertama kali ke sana pada 24 hingga 27 Oktober lalu bersama-sama warga UKM yang menyertai Bengkel Penerbitan Vedio.
Peminta fotografi boleh membuat outing di Tasik Kenyir
Rumah Persekutuan
Tasik Kenyir yang terletak di hulu Sungai Kenyir, Terengganu merupakan tasik terbesar yang pernah dibina oleh manusia untuk menjana kuasa elektrik di Asia Tenggara. Tasik ini seluas 2,600 km persegi dan mengandungi 340 pulau kecil.

Dasar Tasik Kenyir yang kering di kawasan Sungai Sauk
Semenjak kewujudan empangan di sini, kawasan sekitarnya terutama Kuala Berang telah mula dikenali oleh orang ramai baik dari dalam mahupun luar negeri. Tasik ini merupakan tempat pelancongan popular di Terengganu semenjak kewujudannya. Ia siap dibina pada 1988.

Sisa balak akan tengelam ketika air tinggi
Tasik Kenyir telah menenggelamkan tujuh buah kampung, dua tanah perkuburan Islam dan dua buah sekolah rakyat serta hutan. Banyak haiwan liar telah diselamatkan semasa pembinaan empangan ini. Seekor anak gajah telah mati ketika  proses pembinaannya dan rangka lengkapnya terdapat di Muzium Zoologi, Fakulti Sains dan Teknologi UKM, Bangi. Pembinaan empangan ini telah mewujudkan pulangan ekonomi kepada penduduknya yang majoritinya adalah petani. Secara tidak langsung, penduduk di sini dapat menaikkan taraf sosial masing-masing. Kedatangan pelancong ke sini yang terkenal dengan jagung manisnyaKuala Berang di mata pihak luar yang sebelum ini dikenali sebagai 'bandar mati'. telah menaikkan nama bandar (Beberapa fakta dari sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Tasik_Kenyir).

Persekitaran yang damai

Ribuan pelancongan pernah berkunjung ke tasik ini dengan tujuan melihat bermalam dan aktiviti lain seperti memancing dan bekursus.

Saya dan rakan-rakan telah menginap di Rumah Persekutuan Jabatan Perdana Menteri yang terletak di Pulau Sah Kecil dengan jarak pelayaran bot lebih kurang dua puluh minit.

Pembinaan rumah berkonsepkan tradisi kampung orang melayu Rumah Persekutuan ini mampu memberikan ketenangan bagi mereka yang sentiasa dihambat dengan kesibukan bekerja. Dengan sewa dari RM60  hingga  RM150 semalam kita hanya perlu membawa bahan makan mentah untuk dimasak bersama ahli keluarga. Kelengkapan yang memuaskan seperti keperluan tempat tidur yang selesa, keperluan dapur seperti pinggan mangkuk sudah mampu bagi kita merehatkan ketegangan.

Anda yang ingin menganjurkan kursus boleh berbuat demikian kerana keperluan bilik kursus amat selesa termasuk bilik makan dan tempat penyediaan makanan.

Sebenarnya banyak aktiviti boleh dilakukan ketika berada di Tasik Kenyir, misalnya melihat ikan Kelah, berkayak, melihat Taman Herba.

Lihat album Tasik Kenyir


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah