Telah genap tiga belas tahun

















Foto kiri: Pelajar Sesi 2009-2010 Kanan: Sesi 208-2009
Hari ini genap tiga belas tahun saya mengendalikan kursus Seni Foto Ko Kurikulum di UKM. Saya masih ingat ketika itu kursus ko kurikulum hanya diwajibkan kepada pelajar untuk memenuhi syarat pengijazahan. Tanpa lulus kursus ini mereka tidak akan dapat segulung ijazah.
Setiap hari Rabu saya akan memulakan kuliah/simulasi bermula pukul 5 petang. Agak kelam kabut juga mengendalikan kuliah itu kerana ia akan bermula pukul 5 hingga 8 malam. Pukul 8 malam saya perlu menghantar anak ke kelas pengajian Quran sehingga pukul 9 malam.

Syukur beberapa tahun kemudian UKM telah mengubah pengajian kursus ko kurikulum pada hari Sabtu. Justeru saya mengambil pukul 9 pagi hingga 12 tengahari. Rasanya pukul 9 pagi agak selesa. Namun pada waktu itu jadual bekerja kakitangan kerajaan Sabtu minggu pertama bekerja dan Sabtu minggu kedua tidak bekerja. Maka jikalau hari Sabtu cuti saya akan memulakan kuliah pukul 9 pagi, manakala Sabtu bekerja saya akan memulakan kuliah pukul 2 petang. Apabila Sabtu dijadikan cuti rehat, saya hanya mengadakan kuliah pukul 9 pagi.

Menjadi tenaga pengajar sambilan di UKM harus menunaikan tanggungjawab di luar waktu pejabat. Oleh itu saya harus pandai-pandai menguruskan masa. Kalau tidak stress akan menjadi satu masalah dalam hidup saya.

Hari ini saya sudah mempunyai alumni bagi kursus ini lebih 400 orang. Mereka di mana kini? Sebenarnya mereka tidak menjadi jurufoto. Mereka mungkin seorang guru, pensyarah, pegawai-pegawai kerajaan, esekutif di agensi swasta. Jadi, untuk apa mereka mengambil kursus ini sedangkan jumlahnya begitu ramai sejak tiga belas tahun dulu?

UKM tidak menawarkan kursus seni foto, tetapi universiti ini hanya  menawarkan kursus  kepada semua pelajar yang berdaftar dengan program di mana-mana fakulti. UKM menawarkan kursus ko kurikulum dalam berbagai bidang. Kebudayaan, Sukan, Pesukan Beruniform, Khidmat Masjid, Persatuan Pelajar dan Khidmat Masyarakat.

Kini, UKM menawarkan 6 unit kredit untuk kursus ko kurikulum dan ditambah dengan kegiatan persatuan sebanyak 2 unit. Kursus ini merupakan bertaraf diploma. Pengajar walaupun bertaraf sambilan, tetapi mereka datang dari kalangan profesional di luar. Justeru tidak timbul kursus kami di UKM tidak profesional.

Hasilnya UKM telah memenangi persembahan keseluruhan di Festival Kebudayaan IPTA 2009 (FEStKUM 2009). Hasil kehebatan sukan kriket, UKM menjadi juara dalam Kejohanan Kriket Versiti Asia 2009.

Secara peribadi, saya menikmati kepuasan mengajar pelajar-pelajar bagi kursus seni foto. Walaupun mereka belum lagi muncul sebagai jurufoto profesional, namun mampu membawa hasil dari kandungan kursus ke dalam kehidupan kini. Ada graduan UKM yang mampu menjadikan seni foto sebagai satu pekerjaan sampingan sebelum mendapat kerja tetap.

Insyaallah selagi Allah memberikan keizinan bersama restu UKM saya akan meneruskan usaha ini sehingga 2015. Kerana apabila saya bersara pada 2016 hati ini akan menikmati kepuasan yang belum saya dapat duga.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah