Di mana Nana

Dia sepatutnya menghadiri kuliah seorang Profesor pada pukul 11 pagi. Namun beliau datang berjumpa saya terlebih dahulu. Saya pasti perbualan saya tidak patut diketahui oleh orang lain maka saya membawa dia ke bilik seminar yang berdindingkan cermin.

Nana (bukan nama sebenar) tidak hadir kuliah seni foto saya selama 10 kali dari 14 kali. Mengikut peraturan dia wajib saya halang daripada mengambil peperiksaan. Namun sikapnya yang masih menghormati saya dan datang mencurahkan masalah maka saya harus memberikan dia pertimbangan yang adil. Perbualan dimulakan dengan tenang. Namun lama kelamaan saya lihat air jenih bergenang di kelopak matanya. Matanya semakin bersinar kerana air itu.

Nana menghadapi satu masalah yang besar. Saya agak hilang pertimbangan apabila dia memberitahu sesuatu yang sukar saya dengar. Saya mendengar pengakuan itu seolah dari seorang adik atau anak perempuan! Namun saya harus melayannya secara professional kerana saya staff universiti dan dia adalah pelajar (pelanggan).

"Saya protes ayah dan emak kerana kes pak cik saya yang dikenakan hukuman penjara 20 tahun kerana mengedar dadah".

'Saya sayangkan pak cik kerana dia amat baik dengan saya. Namun ayah tidak memperdulikan pak cik sepanjang perbicaraan berlangsung".

"Saya keciwa Encik. Kalau pak cik bersalah pun janganlah ayah buat begitu".

"Saya tidak hadir kuliah setiap Sabtu kerana pergi penjara berjumpa pak cik. Saya tak boleh belajar selepas pak cik dipenjarakan. Pak cik banyak membantu saya sepanjang saya bersekolah dan masuk U".

"Saya merajuk dan sudah lama tak balik rumah. Saya protes dan saya pergi kelab malam. Saya dah di....... oleh beberapa orang lelaki Encik. Saya diperlakukan begitu semasa saya mabuk!"

Saya tergamam. Fikir saya, masakan Nana nak berbohong bila menyentuh kehormatannya. Nana mungkin telah berfikir masak-masak ketika hendak menceritakan masalah itu dihadapan seorang lelaki seperti saya yang seusia ayahnya?

Nana berkata dia nak gantung kursus saya pada semester depan. Malahan kursus lain di universiti. Namun saya menasihatinya agar jangan berbuat demikian demi masa depan.

Namun pada awal semester kedua Nana tidak hadir sepanjang pengajian. Rakan karibnya memberitahu, kursus lain juga dia tidak hadir. Pada fikiran saya Nana sudah berpatah arang. Kesian Nana yang menjadi mangsa keadaan. Nana rosak kerana kasih sayang. Namun perasaan Nana tidak difahami oleh keluarganya.

Di mana Nana, mungkinkah dia masih berulang ke penjara bertemu pak ciknya untuk tempuh 20 tahun? Atau di mana Nana?





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Setelah Anda Bersara

Boria dan Dikir Barat

Istana Di Jabal Habsyi, Madinah