21 Disember 2009

Bos.........


 
Masih lagi berterusan: Gambar dirakam di Hentian Seremban ketika
saya dan rakan-rakan setugas dalam perjalanan ke Tasik Chini
pada 18 Julai 2010.


Ketika ke Klang dua minggu lepas menggunakan lebuhraya Shah Alam Klang, saya telah disapa oleh seorang lelaki sambil memperkenalkan sebuah telefon bimbit. Bentuk dan jenamanya menarik. Saya menggelengkan kepala tanda tidak mahu.


Minggu lepas dan semalam ketika ke Rawang untuk urusan majlis kenduri di rumah anak saudara yang mengahwinkan anaknya, saya disapa lagi oleh sekumpulan lelaki yang menjual telefon bimbit, jam tangan dan cermin mata. Kejadian ini berlaku di kawasan R&R Rawang.

Saya lihat mereka dalam kumpulan yang ramai duduk di tembok dan di tempat duduk yang terdapat di R&R itu. Cara mereka berniaga hanya menegur orang yang lalu lalang sambil menunjukkan telefon bimbit yang hendak dijual.

Atas rasa ingin tahu, ssaya melayan salah seorang lelaki tersebut. Berikut antara dailog yang bualkan dengan lelaki tersebut untuk renungan bersama.

- Telefon ini dapat dari mana?

+Labuan Bos.

-Bukan curi?

+Mana boleh curi Bos, saya tau kerja itu salah.

-Kat Labuan murah sebab tu kami bawa ke sini.

+Plus tak kacau?

-Kacau juga. Tapi itu kerja dia orang. Kita buat kerja ini bukan salah.

+Macam mana barang dibawa ke sini?

-Orang Labuan hantar.

+Kalau beli nanti rosak bagaimana nak baiki telefon ini?

-Hantar ke kedailah (mereka tidak bertanggungjawab servis lepas jualan).

+Ada yang pernah kena tangkap oleh Plus?

-Ada...

+Telefon ini original?

-Original. Murah. Saya tengok kat kedai lebih mahal.

+Cermin mata original?

-Cermin mata bukan original!

+Ada untung berniaga macam ni?

-Cari makan, adalah kadang-kadang sehari untuk satu telefon ni.
Saya telah perhatikan perniagaan begini sudah lama dijalankan di mana-mana hentian rehat Plus dan lain-lain lebuhraya. Mereka lihat sidikit mengganggu orang ramai yang berhenti untuk berehat di situ. Pada hemat saya adalah lebih baik pihak berwajib di leburaya mengambil inisiatif dengan membenarkan mereka berniaga di gerai-gerai dengan sewa yang murah. Itu pun kalau barangan yang dijual itu terjamin mutu dan tarafnya samaada seludup atau tidak.

Walaupun mereka tidak mengugut orang ramai, namun cara mereka sedikit sebanyak mengganggu "kocek" orang ramai yang berhenti rehat sedar untuk melepas letih memandu.

Setakat ini orang ramai hanya bertindak dengan menggelengkan kepala tanda tidak mahu membeli. Apa yang terjadi kepada orang yang pernah memberli dan barang itu rosak. Walaupun harganya murah tetapi masih dalam kiraan ratus ringgit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jika Allah telah tentukan takdirnya

Puan Norhayati keluar membeli barang di pasar. Suaminya Mohamad Irwan sedang bertugas sewaktu itu. Dikabarkan ombak besar melanda kampungnya...